ölet luktar svavel ock avlopp vad kan va fel ?

Hej mitt första inlägg.har en öl på jäsning nu i 5 dagar det bubblar på i röret . Nu till problemet kollade ölet i dag och det luktar svavel och avlopp  kommer det att gå över har aldrig varit med om det förut har gjort 5 öl tidigare .safbrew t-58 är jästen jag har använt har använt den tidigare utan problem

Sv: ölet luktar svavel ock avlopp vad kan va fel ?

Veteölsjäst kan lukta vedervärdigt vid vissa förutsättningar. Ta det lugnt.

Kan vara en bakterieinfektion.

För ett antal år sedan, ungefär så här års, när det fortfarande fanns resterna kvar av sen marssnö i Göteborg råkade jag ut för en märklig episod. Jag höll på att brygga en imperial stout, och precis när jag höll på med att överföra den kylda vörten till jäskärlet kom en snöboll flygande in genom (det öppna) fönstret, och små delar av den hamnade i jäskärlet.

Initialt gick allt som vanligt, men två dagar in på jäsningen började en obehaglig svavellukt sprida sig i lägenheten. Jag har känt svaveldoft tidigare från exempelvis lagerjäsning, men detta var något helt annat. Jag lät det jäsa ut och sedan tappade jag några flaskor och slängde resten. Flaskorna provade jag senare och de smakade inget vidare. Det fanns nog en hel del otrevliga bakterier i den där snöbollen, det var inte nysnö direkt.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Svavel = H2S - svavelväte - ruttna ägg. Ett tecken på att jästen är stressad och saknar FAN (Free Amino Nitrogen). Kan även bero på att en för liten mängd jäst användes. Kan även vara helt naturligt i en jäsningsprocess. Den lukten oroar mig inte den minsta så länge det fortsätter jäsa...

Avloppslukt: äckligt men inte nödvändigtvis farligt..
Kanske en bakterieinfektion:
Pectinatus: starkt grummlig vätska (vill inte kalla det för öl eller vört). Icke farlig för hälsan - men du kan inte rädda ölet..
Troligare: Megasphaera cerevisiae: luktar kloak, kompost; anaerob, gillar humle och hög OG, doch inte allt för mycket alkohol. Väldigt äcklig men inte farlig för hälsan. Du kan inte rädda ölet.

Kokade du vörten riktigt (100°C)? Om koket inte kom igång dvs temperaturen steg inte över 80°C, så kan det vara ohälsosamma produkter i kärlet- rent utav gifter som skapats i den okokta vörten pga bakterier i malten överlevde mäskningen... Ja, jag vet, det finns kalla maltextraktioner, kalla maltsyrningsprocesser osv - men det utesluter inte att i detta fall toxiner bildats - lukten är en indikation - och denna punkt kan vara patogen - därför försiktighet. Jag vill inte skrämmas: patogena bakterier är väldigt ovanliga i öl.

Mitt råd är att vänta och iakta - prova ölet och vänta...

Blir det inte bätter och ölen smakar konstigt, så är det bara att penibelt rengöra allting. Jag rekommenderar H2O2 (3%).

Tackar för snabba svar jag får glatt väntar o se