Batchsize och beräkning av lakmängd

Har bryggt en del batcher men nu måste jag svälja stoltheten och spika upp ett par fundamentala uttryck.

En batchsize, vad exakt är det?
Hur beräknar man lakvattenmängden? Känsla? Ett till sex har jag hört som maximum men vad är optimalt?
Hur beräknar man effektiviteten?

Har börjat få koll på Beer Smith men vågar inte lita 100% på mina inputs.

Sv: Batchsize och beräkning av lakmängd

Batchsize är mängden vört i jäshinken innan jästen kommer i.
Lakmängden är den mängd som saknas när du tömt mäskvätskan. Du kan räkna såhär: din önskade preboil-malten i kilo är samma som lak och mäskvattnet. Detta eftersom 1kg malt suger upp ca 1l vatten du inte får ut i lakningen.
I mitt fall blir det såhär: jag vill ha 48 liter att koka och jag har 8 kilo malt. Då behöver jag 56 (48+8) liter vatten totalt. Om jag mäskar med 2l/kg åker 16 liter i mäskkärlet 60 min och jag ska alltså laka med resterande 40 liter. Har du deadspace, dvs det fastnar vätska under din kran i mäskkärlet så plussar du bara på det o lakmängden.
Effektivitet har jag inte formeln i huvudet men mäter du din OG och mängd i liter i jäshinken, skriver in den längst ner till höger i ditt recept i Beersmith så räknar den ut din brygghuseffektivitet. Sen kan man möta mäskeffektivitet också, dvs hur bra du fick ut sockret, då mäter man preboil och SG samt matar in det i fliken mash.

Sv: Batchsize och beräkning av lakmängd

Det verkar finnas lite olika definitioner av satsstorlek (det svenska ordet för batch size):

http://homebrew.stackexchange.com/quest … batch-size

Själv använder jag variant (3), d.v.s. vörtens volym vid kokslutet av just det skäl som anges, d.v.s. att det är detta som hänger ihop med OG.

På samma sätt kan utbytet (den korrekta svenska termen för efficiency) definieras på olika sätt, antingen mängden socker i vörten under koket i förhållande till det teoretiska kolhydratinnehållet i malten och exktraktgivarna, eller samma sak för vörten i jäskärlet.

Det viktiga är väl att konsekvent använda volym i jäskärl alternativt vid kokslutet.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/