Bryggprogram och beräkning av färg på öl/vört

Hej!

Är det någon som vet hur man ska förhålla sig till beräkningen av färg i bryggprogram (i mitt fall Beersmith), är det det färdiga ölet som avses, dvs efter kok och jäsning eller är det vörtens färg under/efter mäskning?

Varför jag är intresserad att bena ut detta är att vissa kalkylatorer för vattenjustering behöver färg på ölet/vörten (?) som input. Jag tycker både Beersmith och kalkylatorerna är oklara då färg anges som "beer color", men i mitt huvud borde relationen malt och vatten i mäskskedet vara det intressanta, dvs mash/wort color, när det handlar om vattenjustering och ph-kontroll.

Några tankar eller kunskap om detta där ute?

Sv: Bryggprogram och beräkning av färg på öl/vört

Jag tycker Beersmith generlellt sett underskattar färgen.

Vattenkalkyler: Mörkare malt->surare mäsk enkelt sett. Om man istället använder en kalkylator som t.ex. http://www.ezwatercalculator.com/ så knappar man in maltnotan istället.

Värt att notera också är den vattenbehandling du nämner är för ha koll på pH vid mäskning är därmed bra utbyte av malten. Om man vill kontrollera pH och mineralbalans i det färdiga ölet så ska man nog kemikaliejustera i koket också.

3 Senast ändrad av jonhalling (2014-04-07 12:42:47)

Sv: Bryggprogram och beräkning av färg på öl/vört

Får man inte bra ph på ölet om mäskph är ok?

Tack för länken, ser intressant ut! Ska kanske få till att testa olika kalkylatorer, kanske blir en tråd om det ngn gång!

Sv: Bryggprogram och beräkning av färg på öl/vört

Köp Beertools, bra interface och modernt, funkar finemang!

Sv: Bryggprogram och beräkning av färg på öl/vört

Hmm ja ser sjysst ut, Beertools!

Men, hur ska man egentligen kunna veta vilket program som stämmer... Nej nu blir det erfarenhet, lite vägledning med Beersmith och trial and error om ingen kommer upp med en magisk lösning!

Testade ett recept med tre olika kalkylatorer (Brewers friend, Kaiser water calculator och EZ water calculator) och de gav alla olika phvärden (mellan ca 5.3 och ca 5.5)... Tycker det är märkligt! Någon som har gjort samma tester?

Mitt recept jag testade:

3.5 kg pale ale SRM 3.5 ca
0.25 kg caramel SRM 10
0.1 kg caramel SRM 40
0.1 kg mörk vetemalt SRM ca 7.5

BIAB 21 liter mäskvatten, inget lakvatten

Vatten (mg/l)
Calcium    27,5
Magnesium    4,1
Sodium (natrium)    11,5
Klorid    14
Sulfat    39
Alkalinitet (bicarbonat)    60
PH    runt 8

Tillsatte 10 gram CaSo4, 1 gram Calciumklorid och 1 gram Magnesiumklorid samt 1 ml mjölksyra.

Sv: Bryggprogram och beräkning av färg på öl/vört

Jag känner killen som utvecklar följande program. Han är framför allt konsult för proffessionella bryggerier. Programmet kan installeras på Engelska men all hjälp är på Tyska.

Det är ganska maffigt och kanske lite för detaljerat, men det låter som att du kanske skulle vilja prova det.
Jag tvivlar inte på att detta program räknar rätt.

http://www.brewrecipedeveloper.de/

låt mig veta vad du tycker.

Sv: Bryggprogram och beräkning av färg på öl/vört

Det kan ju vara så att de ingredienser som ligger default i diverse bryggprogram inte har rätt färgvärden. Kolla dessa not vad som står på säckarna. Det kan ju vara därför färg beräkningen inte stämmer.
Det måste ju inte vara så att det är fel på programmen, det kan ju vara handhavande fel också.

Sv: Bryggprogram och beräkning av färg på öl/vört

Anyman skrev:

Jag känner killen som utvecklar följande program. Han är framför allt konsult för proffessionella bryggerier. Programmet kan installeras på Engelska men all hjälp är på Tyska.

Det är ganska maffigt och kanske lite för detaljerat, men det låter som att du kanske skulle vilja prova det.
Jag tvivlar inte på att detta program räknar rätt.

http://www.brewrecipedeveloper.de/

låt mig veta vad du tycker.

Hmm verkar inte kunna öppna programmet, förmodligen för att jag kör Mac... Men tack i alla fall!