Brunare skum...

Gjort en Porter som smakade bra så har tänkt att göra den igen, men denna gång vill jag att skummet skall bli brunare/mörkare, istället för det vita skum som blev sist.

Är det Special B-malt som gäller då???

Inte viktigt vad man gör, utan hur man mår.

Sv: Brunare skum...

Så mörk malt som möjligt och i så stor mängd som möjligt.

ottaga
berätta lite om din Porter... RTecept, jäst, osv... Är det den jag tror det är? Då berättar jag även i samma mängd om brunt skum.

Anyman skrev:

ottaga
berätta lite om din Porter... RTecept, jäst, osv... Är det den jag tror det är? Då berättar jag även i samma mängd om brunt skum.

Hej Anyman!
Nej det är inte Porter Weissen utan detta var en tidigare Stout/Porter jag kallade för Solhems Stout. Porter Weissen står fortfarande på jäsning ????. Hör av mig hur den blev senare.

Inte viktigt vad man gör, utan hur man mår.

OK, jag börjar:
Rostad råfrukt påverkar skummets färg. Ju mer rostad råfrukt, desto mörkare skum får ölet. Malt påverkar möjligtvis också färgen, men enligt mitt tycke till mindre andrel.
Både rostad råfrukt och rostad malt kommer att påverka smaken och karaktären på ditt öl.
Du skulle kunna använda typ:
http://www.brewingwithbriess.com/Produc … Barley.htm
http://www.patagoniamalt.com/eng/p_cebada_tostada.html

Det sägs att en ledande stoutproducent använder 11% rostad råfrukt, men jag tvivlar på att en sådan stor andel mörkrostad råfrukten kan vara med under hela mäskningen. Den tillsätts kanske i ett sent stadium, eller i en separat annorlunda mäskning... Och denna producent använder kväve för att få ett fint skum som inte faller ihop... Är det detta du är ute efter så måste du skaffa kegs och en gas med 70% kväve - typ Aligal 13.
Jag har bryggt stout, men aldrig med 11% mörkrostad råfrukt, min andel var 240 g på 11 kg grist = ungefär 2%...
Havregryn ger ett stabilt och fint skum, men man får inte överdriva. Havet innehåller mer fett än korn, och fett är egentligen skummets fiende nummer 1.

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2014-04-08 21:57:15)

Du kan testa att krossa din rostade malt finare än övrig malt. Pulverisera.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har själv använt runt 10% rostat korn åtskilliga gånger utan problem i stouts (med i mäsken från start).
Det man måste se till är att pH inte rasar ner för långt under mäskningen med hjälp av karbonater annars blir ölet för syrligt och de rostade tonerna för kärva.