Gelatin i rumstemperatur?

Hej!

Jag har läst äldre inlägg i ämnet där man alltid skriver att gelatin ska användas vid kallkrasch.

Då jag inte har någon möjlighet att göra en kallkrasch är min fråga:

Gelatin tillsatt vid rumstemperatur,gör det överhuvudtaget någon skillnad gällande ölets blankhet eller är det
fullständigt bortkastat?
Om så, vilken är den högsta temperatur där gelatin gör någon nytta för blankheten?

Har någon här provat att använda gelatin i rumstemperatur?

Sv: Gelatin i rumstemperatur?

Gelantin vid rumstemp funkar fint, tar några dygn extra jämfört med kallkrasch.

Följdfråga, jag brukar koka sockerlag för primning, kan jag ta med gelatin i lagen?

Du kan inte koka gelatin, då blir det gelé.

Men ifall du låter din lag svalna kan du göra ner gelatinblandningen med den innan du hävrar du över ölet i primehinken.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Men.. vill man tillsätta gelatin till flaskningen?
Vill man inte ha det i jäshinken så man blir av med skräp OCH gelatinet innan primningshinken?

Ifall du planerar på en sekundär kan du ha i det när du för över det i hink nr. 2.

Det är svårt att sprida gelatinet i primären då du helst inte vill röra runt en massa.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Om man har i gelantin måste man tillsätta extra jäst då innan flaskning. Eller gäller det bara när man kallkrashar?

DonDegen skrev:

Om man har i gelantin måste man tillsätta extra jäst då innan flaskning. Eller gäller det bara när man kallkrashar?

Bra fråga, det var precis den jag tänkte ställa. smile

Passar på att kompletera med ytterligare en:
- Hur gör man?

...hur mycket gelatinpulver, till vilken mängd vätska behövs för vilken mängd öl?

Skall gelatinlösningen röras ner i ölen eller hur får man det att funka om man inte vill lufta ölen för mycket.

Retsticka men ingen taskvört!

Under normala förhållanden är det inget problem att kallkrascha med gelatin  och kolsyrejäsa utan att tillföra mer jäst.

Är det en väldigt stark öl och/eller ölen har stått länge efter primären så är det nog en annan femma.

Tackar för svar, har aldrig använt gelatin, lite klokare nu.

Gelatin i rumstemp är väl annars ett klassiskt knep för att skapa permanent kölddis...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas, det är ju precis sådant man vill ha information om när man inte känner till de klassiska fällorna. Tack för den!