Nybryggare behöver hjälp.

Hej ny här på forumet och även ny som bryggare jag har lite frågor.

1. Tänkte bygga en vörtkyl av kopparrör som jag sett många gör kollat på biltema och undrar bara vilket som fungerar bäst 8mm 10m eller 10mm 5 m kastrullen som används har Mått: 32 x 32 cm. Volym: 25 liter. Känns som 5m är väldigt kort samtidigt 8mm är väldigt smalt . eller rekommenderar ni något annat?

2. Tycker att jag läst på hyffsat om grunderna kring all grain bryggning men hur skall jag börja? jag känner att jag har för lite koll på detaljer som t ex IBU osv för att skapa eget recept.

3. Jag är väldigt sugen på att försöka mig på en IPA eller APA som första bryggd om ni har något recept liggandes så skriv gärna ner det. eller bör jag inhandla ett helmaltskit där allt står till punkt och pricka.
som sagt i teorin så intalar jag för mig att jag har koll på krossning,mäskning,lakning osv osv. men i praktiken vet jag inte vad som kommer att hända.

4. är det värt som nybörjare som aldrig bryggt en sats att köpa beersmith 2? jag har laddat ner test versionen och försöker lära mig klurigt men väldigt roligt. I det programmet såg jag att det finns skalor från rött till grönt OG,IBU osv är det bara att leka med ingredienser tills pekarna hamnar på grönt? antar att det inte är så lätt Men ni får gärna ge lite tips.

5, vad skall jag göra av draven slänga? jag har läst att man kan baka bröd på det låter spännande recept?

Jag hoppas frågorna inte låter allt för dumma för jag kommer säkert att komma på fler:)

MvH Patric.

Sv: Nybryggare behöver hjälp.

Hej,
Välkommen till forumet. Ett tips är att använda sökfunktionen det finns massor av trådar som behandlar de frågor du tar upp.

1: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5864 t.ex.
Det finns väl ingen längd som funkar bäst. Mer kontaktyta = snabbare kylning. Kör du för lång så får du bara inte plats med det i kastrullen.

2. Använd ett bryggprogram för att skapa dina recept, då får du hjälp med att räkna ut t.ex. IBU och du kan jämföra det med olika stilguider.

3.  Det finns massor av recept på IPA/APA därute, börja med något simpelt. Basmalt, vetemalt och kanske lite lite carapils eller ljus karamellmalt beroende på vad du gillar. Släng inte i allt möjligt för att det verkar gott. 2 humlesorter kanske, vill du ha en amerikansk APA kör på typ Cascade, Simcoe, Citra, Centennial, Amarillo eller liknande. Jag föreslår torrjäst, det är simpelt!

4. Du kan väl använda trialversionen tills den går ut och sen själv avgöra om det var värt.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hej!
Vi är också nybörjare, men kan ändå passa på om att tipsa om biblioteket har bra böcker som har bra recept. Vi bryggde första gången efter "Brygg öl" enkelt tydlig och med recept. Fler bra recept hittar du i "Brygg ditt eget öl".

Här är John Palmers "How to brew" gratis: http://www.howtobrew.com/intro.html
Den innehåller allt du behöver veta för att göra öl hemma, från mäskkärl till kopparspiralkylare. Den hjälpte mig att börja brygga. Annars är ju Fentie/Grandin "Brygg öl" en väldigt bra bok om än lite mer kortfattad.

Hej tack så mycket för alla grymma svar köpte boken Brygg öl tidigare i veckan även byggt en kopparspiralkylare.
nu har man allt hemma förutom råvarorna:)