Nybryggare behöver hjälp.
Hej ny här på forumet och även ny som bryggare jag har lite frågor.
1. Tänkte bygga en vörtkyl av kopparrör som jag sett många gör kollat på biltema och undrar bara vilket som fungerar bäst 8mm 10m eller 10mm 5 m kastrullen som används har Mått: 32 x 32 cm. Volym: 25 liter. Känns som 5m är väldigt kort samtidigt 8mm är väldigt smalt . eller rekommenderar ni något annat?
2. Tycker att jag läst på hyffsat om grunderna kring all grain bryggning men hur skall jag börja? jag känner att jag har för lite koll på detaljer som t ex IBU osv för att skapa eget recept.
3. Jag är väldigt sugen på att försöka mig på en IPA eller APA som första bryggd om ni har något recept liggandes så skriv gärna ner det. eller bör jag inhandla ett helmaltskit där allt står till punkt och pricka.
som sagt i teorin så intalar jag för mig att jag har koll på krossning,mäskning,lakning osv osv. men i praktiken vet jag inte vad som kommer att hända.
4. är det värt som nybörjare som aldrig bryggt en sats att köpa beersmith 2? jag har laddat ner test versionen och försöker lära mig klurigt men väldigt roligt. I det programmet såg jag att det finns skalor från rött till grönt OG,IBU osv är det bara att leka med ingredienser tills pekarna hamnar på grönt? antar att det inte är så lätt Men ni får gärna ge lite tips.
5, vad skall jag göra av draven slänga? jag har läst att man kan baka bröd på det låter spännande recept?
Jag hoppas frågorna inte låter allt för dumma för jag kommer säkert att komma på fler:)
MvH Patric.