1 Senast ändrad av Polite (2014-04-02 20:52:41)

Belgian Blonde Brewferms helmaltsrecept

Hej alla snälla bryggexperter där ute i etern!

Köpte ett färdigt helmaltsrecept i från Brewferm, i paketet fanns det diverse malt, humle, samt glukos.

Glukos?!

Det står ingenstans i receptet  (eller på deras hemsida) när man ska ha i glukosen , trodde att det var till för flaskjäsningen, men misstänker att det skulle vart med i koket, eftersom många belgiska öl verkar ha någon form av sockerarter (kandisocker el. dyl.) som tillsats (såg detta i efterhand)????

Går sockret att tillsätta i efterhand.

Fick OG på 1.071 vilket är högre än vad receptets 1.064 anger, konstigt (överlakat?)
(Hur högt hade det inte blivit med en rejäl påse glukos då

Nu har det stått nästan tre veckor och verkar inte jäsa ut riktigt FG 1.021, jäst i ca 21-22 grader C.

Enligt receptet ska den vara utjäst vid FG 1.010 -1.015, min ligger lite högt i så fall.

Kan det bero på att jästen inte tål den högre alkoholhalten, pga högt OG?

Jäste denna med de två påsar torrjäst Safbrew S-33 som ingick i lådan (rehydrerat innan), jäsningen tog bra fart bara några timmar efter pitchen.

Smakar på den och kan inte säga att den smakar direkt dåligt (men heller inte lockande), den luktar lite katturin (kan inte hitta någon bättre liknelse, så illa är det inte). Den har torrhumlingen kvar, men vill att den primärjäser färdigt först.

Sedan ska den lagras på flaska ca1,5 månad.

Är det någon ide att fortsätta med denna öl, hälla ut?

Många frågor där ????

Detta var min tredje helmaltsbryggning, gjort två st. APA som blev mycket lyckade, men vill ju ha en belgare på hyllan också ????

Tack på förhand för tipps o svar!

Sv: Belgian Blonde Brewferms helmaltsrecept

Angående ditt höga OG och FG , har du kollat så din hydrometer visar noll i 20 °C vatten? Mätte du din vört vid 20 °C?

En annan orsak till högt FG kan vara hög mäsktemperatur. Vid vilken temperatur mäskade du?

För liten mäng jäst kan också orsaka högt FG. Hur många liter bryggde du? Två påsar ska iaf räcka till 20-30L med ditt OG.

3 Senast ändrad av Polite (2014-04-03 13:50:52)

Läskade enligt stegmäskningsschemat som fans med i lådan, kommer inte i håg exakt hur, men det var ett par raster, träffade något högt vid utmäskningen 80 C
Lyfte ur mäsken ur grytan då, BIAB-påse.

Lakade sedan ur enligt hink i hink, kollade aldrig OG på det sista som lakades ur (förstärkningar i efterhand att man ska sluta laka när det sjunker under ett visst OG), körde påtills jag fått 20 liter i ca 0,5 liter/min.

Tror också det beror på jästens kvalitet, kan vara dåligt hanterat i något mellanled.

Hädanefter köper jag bara riktigt färsk jäst.

Japp hydrometern visar 2 för mycket vid 20 C och rent kranvatten, det har jag redan dragit av.

Som du redan klurat ut; köp gärna färsk jäst. Det kan som du anar ha legat för länge.

Hur jäste du? Kyl, skrubb, varmt, kallt, stadigt temp, varierande temp?

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

5 Senast ändrad av harnikaffe (2014-04-03 15:10:59)

Nu har jag förvisso ingen erfarenhet av just S-33:an, men googlade lite snabbt och såg då att dess förjäsbarhet är rätt så låg, vilket kan vara en anledning till varför ditt FG hamnat såpass högt.. Du kan ju prova höja temperaturen och skaka jäskärlet lite och se om du får jästen att vakna till lite.

Rättstavning.........  demonen som tar en när man skriver i en hast ????

Jag ska testa att höja temp. Lite granna o vicka på den, tack för tipset!

Ska uppdatera er med resultatet, ger den ett par dagar under luftvärmepumpen (verkar som att jäst först reagerar med att bli chockad så fort en tempskillnad uppstår), så det lär väll ta minst en dag eller två innan jästen fattar att det är varmt o gött ???? , detta är min ringa erfarenhet av lite extraktbrygg, samt några helmalter.

(Lustigt, hade inte en aning om hur många olika temperaturzoner som fanns i mitt hus, förrens jag började brygga

Lär känna ditt hus börja brygga öl ???? om din nya bekantskap inte är tillfredställande, då har du ändå glaset fullt med trösterik öl

Förresten, är det någon som vet vad glukosen är till för, och hur/när man ska använda den?

(Hade det varit kandisocker så hade jag stoppat ner det i slutet på koket, men glukos?)

Hur mycket glykos är det?

Om det inte är för kolsyrejäsningen (borde vara 100-200 g i så fall), så måste rimligtvis tanken vara att man ska ha i det i koket. Många ljusa belgiska öl har ju en del vanligt strösocker som komplement till malten för att få ett torrare öl.

En alternativ till ha i sockret under koket är att koka en sockerlag och hälla i efter ett par dagars jäsning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

10 Senast ändrad av Polite (2014-04-04 13:07:43)

Ok!

Vad tror ni om att tillsätta glukosen, efter 3 veckors jäsning (för sent kanske, det har ju trots allt inte jäst klart ännu)?

Ca 500g var det med i paketet.

Förresten, jäsningen kom igång igen efter lite värmebehandling ????

11 Senast ändrad av Polite (2014-04-04 17:32:04)

Gjorde en sockerlag på glukosen (kylde naturligtvis ner den) o hällde i ölet, det luktar bättre nu när det kommit igång och börjat jäsa igen.

Ska bli spännande och se hur detta faller ut ????

Ger det en vecka till, tack för alla råd ????