Torrhumla redan kolsyrad öl?
Jag har tappat min öl på fat och sedan tvångskolsyrat den, nu till mitt dilemma, humlesmaken är obefintlig så frågan är om jak kan torrhumla i fatet fast ölen redan är kolsyrad?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Torrhumla redan kolsyrad öl?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag har tappat min öl på fat och sedan tvångskolsyrat den, nu till mitt dilemma, humlesmaken är obefintlig så frågan är om jak kan torrhumla i fatet fast ölen redan är kolsyrad?
Det är väl aldrig försent att torrhumla, det jobbiga blir ju bara att du får sila humle med tänderna när du dricker det ![]()
Jag tänker att jag får använda en"strumpa" till humlen, annars blir det som du skriver :-)
Du kan ju lägga i strumpan i ett nytt fat, blåsa ur all luft och sen trycka över ölen från det gamla till det nya fatet. Eller om du har tillgång till en hoprocket trycka ölen genom den. Se bara till att blåsa ur allt med koldioxid.
Vilken typ av strumpa använder ni? Hur finmaskiga är dem? Upplever ni att ni får med lite partiklar när ni serverar?
Jag gjorde humle te idag och tillsatte i ölen tillsammans med gelatin så nu håller jag tummarna för att detta ska funka!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Torrhumla redan kolsyrad öl?