Förbättringar av recept.

Jag sitter och dricker två öl jag gjort, och jag blir inte riktigt klok på vad jag tycker.

Det första ölet är en IPA med rätt mycket salvia i olika omgångar av bryggprocessen. Smaken är jättebra, fast jag känner att den skulle kunna bli en aningen bättre. Frågan är bara hur.. Det andra ölet är en Imperial IPA med rödbeta och kanel. Otroligt nöjd. Väldigt bra smak. Men som den mat- och ölnörd jag är är det klart att jag vill testa nya saker och förbättra det jag har gjort.

Då kommer jag till grundfrågan som alla av er på det här forumet säkert ställt sig (när ni varit nybörjare som jag):

Jag tycker om den här ölen, men självklart vill jag testa att tweaka receptet en aning så ölen kanske blir 2% bättre nästa gång. Hur går jag tillväga?

I mina exempel kan jag nämna att jag skulle vilja ha mer kolsyra i min salvia-IPA. Sure, jag kör mer socker i priman nästa gång. Inga konstigheter. Tänker även att jag skulle vilja ha den en miniprocent mer torr också,så jag kommer nog att justera det till nästa gång också. Hur jag nu ska göra det.. Tips? Jag tycker att malthalten och procenten var helt perfekt så det vill jag inte ändra..

När det gäller min Imperial IPA så har jag färre grejer jag vill ändra på, men självklart vill jag förbättra saker.. Den var rätt spot on i smaken (mot vad jag hade förväntat mig). Fast nästa gång tänker jag höja IBU med typ 5 steg för att testa. Jag kommer även att dubbla mängden rödbetor och trippla mängden kanel eftersom det inte smakade ett dugg.. Sen är jag rätt nöjd med kolsyran, men jag känner samtidigt att det skulle var kul att testa att spritza till det lite mer nästa gång, kanske 2.5 eller 2.6 vol.

Sv: Förbättringar av recept.

Mer kolsyra får du genom att ha i mer socker när du ska flaska. 4-5g/l ger bra skjuts för IPA/DIPA.

Mer torr blir den om du mäskar i några graders lägre temperatur eller byter ut lite av basmalten mot socker i koket. Då kommer den jäsa ut mer men även ge dig mer alkohol så det får du kompensera mer genom att antingen minska på malten. Men 3-4 pinnar extra utjäsning kommer kännas i torrhet men vara knappt märkbart i alkoholhalten för det är tiondelar procent vi talar om här.

IBUn höjer du genom att öka första humlegivan, den som kokar i 60 min, några gram. Det är lättare att hjälpa oss om du skriver lite om vad du använder för bryggmetod och bifogar recept, batchsize etc.

Sv: Förbättringar av recept.

Tack Lindh!

Mer info om de olika batcherna:

IPA:n med salvia, mini-batch 3.6 L
CO2-volym 2.3 / 19g socker
OG 1.056 / FG 1.008
Flaskningsvolym 3.2 L
Inmäskning 3 L vatten 75 grader, 60 min
Lakning 2.8 L vatten 76 grader

Weyermann pilsnermalt 0.83 kg
Cara pale 0.2 kg
Havregryn 0.05 kg
Hallertauer mittelfrüh 10g, 60 min
Kohatu 5g, 30 min
Citra 5g, 5 min
Färsk salvia 20g, 0 min
Safale torrjäst US-05, halvt paket
Citra 7g, torrhumling 4 dagar i primären efter 7 dagars jäsning
Prima med 2 dl vatten och 19g socker, sen gjorde jag en infusion med den vätskan och 10 g salvia och blandade med ölen innan flaskning.

------------------------

DIPA:n med rödbeta och kanel, 21.5 L-batch
CO2-volym 2.3 / 110g socker
OG 1.077 / FG 1.012
Flaskningsvolym 19 L
Inmäskning 23.5 L vatten 74 grader, 60 min
Lakning 12.9 L vatten 76 grader

Kokade 4 rödbetor och en kanelstång i 12 L vatten dagen innan. Lät kanelstången ligga i över natten, använde vattnet/spadet som mäskningsvatten.

Weyermann pilsnermalt 5.76 kg
Cara pale 0.67 kg
Melanoidin 0.6 kg
Vetemalt 0.6 kg
Havregryn 0.4 kg
Amarillo 70g, 60 min
Citra 30, 15 min
Kohatu 30g, 15 min
Socker 260g, 15 min
2 paket Wyeast American Ale II, 1.25 L förkultur
Färsk rödbeta 20g, uppskuren och ilagd i primären efter ett dygns jäsning. Fick ligga i primären 6 dagar innan överföring till sekundären
30g Citra och 30g Kohatu, torrhumling 4 dagar i sekundären
Prima med 1 dl vatten och 110g socker