Förbättringar av recept.
Jag sitter och dricker två öl jag gjort, och jag blir inte riktigt klok på vad jag tycker.
Det första ölet är en IPA med rätt mycket salvia i olika omgångar av bryggprocessen. Smaken är jättebra, fast jag känner att den skulle kunna bli en aningen bättre. Frågan är bara hur.. Det andra ölet är en Imperial IPA med rödbeta och kanel. Otroligt nöjd. Väldigt bra smak. Men som den mat- och ölnörd jag är är det klart att jag vill testa nya saker och förbättra det jag har gjort.
Då kommer jag till grundfrågan som alla av er på det här forumet säkert ställt sig (när ni varit nybörjare som jag):
Jag tycker om den här ölen, men självklart vill jag testa att tweaka receptet en aning så ölen kanske blir 2% bättre nästa gång. Hur går jag tillväga?
I mina exempel kan jag nämna att jag skulle vilja ha mer kolsyra i min salvia-IPA. Sure, jag kör mer socker i priman nästa gång. Inga konstigheter. Tänker även att jag skulle vilja ha den en miniprocent mer torr också,så jag kommer nog att justera det till nästa gång också. Hur jag nu ska göra det.. Tips? Jag tycker att malthalten och procenten var helt perfekt så det vill jag inte ändra..
När det gäller min Imperial IPA så har jag färre grejer jag vill ändra på, men självklart vill jag förbättra saker.. Den var rätt spot on i smaken (mot vad jag hade förväntat mig). Fast nästa gång tänker jag höja IBU med typ 5 steg för att testa. Jag kommer även att dubbla mängden rödbetor och trippla mängden kanel eftersom det inte smakade ett dugg.. Sen är jag rätt nöjd med kolsyran, men jag känner samtidigt att det skulle var kul att testa att spritza till det lite mer nästa gång, kanske 2.5 eller 2.6 vol.