Fylligare kropp? Längre smak?

Hej!

Har bryggt en IPA som jag skulle behöva ha lite hjälp att justera lite.
Ölet saknar kropp och är ganska bleka i smaken. Den dör ut ganska fort.
Någon som sitter på något användbart tips man kan använda?

Receptet är som följer:

Grim IPA
10liter
OG 1050

Malt

2kg pilsnermalt
    1kg pale ale-malt
    300g carapils
    150g havregryn

Mäskade i 67grader i 70min

Hulme

10g Nugget 60 min
    5g Northen brewer 45 min
    5g Nugget 10 min
    5g Simcoe 10 min
    5g Northen brewer 10 min
    8g Nugget 5 min
    8g Simcoe 5 min
    10g Nugget 0 min
    10g Simcoe 0 min

Torrhumlas med:

20g Citra
    15g Simcoe
    15g Centennial

Jästen vi använde var Safale US-05, 11.5g.

MVH

Sv: Fylligare kropp? Längre smak?

Prova en annan mäskföring:

Inmäskning vid 57°C, håll temperaturen 10 min.
Höj tempen för maltoserasten till 62°C, håll temperaturen 30 min.
Höj temperaturen för försockringsrasten till 72°C i ca 40 min.
Höj temperaturen till 77 eller 78°C och starta lakningen.

Du använde nästan 3.5 kg malt för 10 liter vört, OG 1050.. Det är ett ganska taskigt utbyte. Berätta gärna lite mer...

Hade jag varit er så hade jag rensat upp i humlegivorna. En vid 60, 15 och 3 minuter plus torrhumligen som ni kan öka på något. Hur många dagar torrhumlade ni?

Vad hamnade ni på för IBU?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Låter annars som en clean och bra öl som gör munnen sugen på en klunk till utan att hänga kvar o kladda.
Ni borde kanske halverat mängden jäst till 10L, det kan göra en hel del för munkänsla etc.

Bortsett från jästen kan vara en ide att lägga till ngn mer karaktärsfull malt om du vill ha mer maltpunch i ölet.  3-10% Pale crystal i en 1.050
Eller lite munich alt. Abbey, biscuit, amber eller annat du kanske har hemma. 4-15% beroende på hur intensiv malt du väljer.

Vad humle anbelangar så så är det högst personligt vad man gillar. I öl som am pale etc. gillar jag "C-humle" cascade, centennial osv. Simcoe är kul, men behöver ibland lite umpf bakom sig. Columbus är en klassisk partner till simcoe.  Nugget och Northern är ju lite åt det örtiga hållet. Så mer C-humle.

Googla runt lite och jämför ditt recept med andra på ex. beersmiths receptmoln eller brewtoad. Man kan få hur många bra ideer som helst wink
Lycka till.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jästvalet är väldigt viktigt för den profil man vill få på ett öl.
US-05 (och dess kusiner från Wyeast, White Labs etc) framhäver inte direkt maltighet.
De ger rätt rena o krispiga öl, med mindre kropp och mindre maltighet så framhävs humlet mer.
Så ta en jäst som ger lite mer maltighet/kropp.

Sedan är det förstås en smaksak vad m an vill ha av ölet. Personligen hade jag tagit med lite mörkare karamellmalt/crystal.
Kanske någonstans mellan 3-5%.
Havregryn ger i mitt tycke en lite oljig smak som jag själv inte är speciellt förtjust i.

Ta även i beaktning att Carapils inte är ngn direkt crystal utan mer en karamelmalt.
Biffigare basmalt ex. 15-20% Maris Otter kan hjälpa.

Och som Kenneth skriver, bra jästval är a och o, kan garanetera att ni märker skillnad på 05 och dess flytande motsvarigheter.
Annars är ex. wlp028 Edinburgh Scottish ale en bra rackare för mer umpf. Problemet med att gå bort från California ale är att många andra jästsorter käkar humle. Men är humlen inte det primära kan det kanske tom. vara så att en annan ölstil kan vara mer förlösande än ex. IPA som enligt mig ska vara clean, ljus och knastertorr. (något de inte alltid är efter frakt och strålskador på bolaget hyllor)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio