Jäst från Saccharolicious
Jag skickade ett meddelande till Saccharolicious på facebook (såg att han finns här på forumet också som "Belgaren" men inte postat något på över ett år), men jag skulle gärna höra om det är någon här som provat hans jäster och vad ni i så fall tycker och tänker om dem. I fall han inte skulle svara på mitt meddelande, eller om det är någon annan som har input, så skrev jag så här till honom:
------------------
Jag är väldigt intresserad av dina/era jäster som man kan köpa på Humlegården. Jag är nybörjare när det gäller ölbryggning (har bara gjort 5 helmaltsbatches hittills), men hoppas att du vill ta dig lite tid att svara på mina frågor ändå.
Till mina två nästkommande batches skulle jag vilja testa er Wheat I, men får inget riktigt grepp om mängden jäst jag behöver. Den ena batchen har ett planerat OG på 1.052 och den andra OG 1.070. När jag lägger till jäst i Beersmith (Belgian wheat, Wyeast 3942 bara för att få grepp om ungefär hur mycket jag behöver) så föreslås det 274 miljoner jästceller för den första batchen (ett paket med en 1.1 L förkultur) och 339 miljoner celler för den andra (två paket med en 1.5 L förkultur). Jag har en magnetomrörare..
Min fråga är alltså:
Om jag köper två burkar Wheat I, en till varje batch, hur stor förkultur behöver jag göra till varje, och i hur många steg? Räcker det, eller behöver jag två burkar till den starkare ölen?
------------------