Första 2 satserna med Mjöd

Tjenare,

Väldigt stor nybörjare när det gäller bryggning av alla dess slag.
Men nu så en dag började jag tänka:
"Det skulle vara roligt att testa att göra något själv någon gång".
Dagarna gick och jag kom aldrig till skott, men så en dag brann det till igen..
Till min grisfest i sommar måste jag ju bara kunna bjuda mina gäster på något speciellt, men vad?
MJÖD!

Jag letade på nätet och fann Kalle Runristares mjöd recept, en lokal honungs skapare och shop.humle.se
Nu har vi 2st jäskärl a 30L, i dessa finns nu 17L vatten som skall få rumstemp (18-23 grader).

Fråga :
Om jag har jäskärl, behöver jag ha jäsrör? Eller fungerar det utan?

Lång historia för en simpel fråga, men det är rätt roligt att få igång samtalen om hur alla har gjort osv.

Mvh,
Gripen

Sv: Första 2 satserna med Mjöd

Fråga nr2: Måste vi rengöra jäskärlen?! Eller är dom rena nog för användning?

Rengöra behöver du nog inte göra men desinfecera (döda de mikroorganismer som finns i era jäskärl) behöver du göra. Det gör man lättast med star san som är en bra produkt.

Ja det är bra med jäsrör. Men annars kan man trycka i slangar i hålen för jäsrören. Andra änden av slangen leder man ner i en behållare med vatten. Voila! Ett vattenlås. Se bara till att slangar och allt annat som kommer i närheten av er must är desifecerat och att det sluter tätt.

Mitt bästa tips är att ni läser på www.gotmead.com Där finns både enkla och lite mer avancerade guider. Läser ni på lite slipper ni säkert göra en del missar.

Mitt näst bästa tips är jästnäring! Läs på om "staggered nutrient additions". Finns en Podcast om det på beersmith.com/blog sök på moonlight meadery.

Tackar så mycket för din input.
Skall genast läsa på www.gotmead.com så jag förstår det hela mycket bättre!

Köpte jästnäring då jag vill vara säker på att jästen verkligen få fart och lever ett gott liv under tiden allt jäser.

Hur gick det med ditt grisfestsmjöd?

Om du serverade det förra sommaren så var det väl knappt ens färdigjäst?

Men nu kanske det börjar ta sig? smile