Hjälp! Ouppblandad primning

Tappade upp en APA idag och primade med målet 2.3 i kolsyrehalt.

När jag tappade upp den sista skvätten för att mäta FG så märkte jag att den var jäkligt söt och hade OG 1020. Mätte sedan en skvätt från jäskärlet (tappade till en nytt kärl för att blanda primningen) som då höll OG 1011 cirka. Jag öppnade den sista flaskan jag tappade upp och den höll också OG 1011 cirka. Sockerlösningen har alltså inte blandats ut ordentligt, utan en del har stannat på botten med den sista 75 cl ungefär (hade slut på flaskor). Hur mycket har då blandats ut i ölet...

Så till min fråga, hur mycket socker krävs det för att öka OG från säg 1010 till 1020 i ca 75 cl (kanske en liter) öl?

Sv: Hjälp! Ouppblandad primning

jonhalling skrev:

Sockerlösningen har alltså inte blandats ut ordentligt, utan en del har stannat på botten med den sista 75 cl ungefär?

Varning! Fara!
Jag måste tyvärr ställa en annan fråga en din fråga till oss:
Har du tillverkat flaskbomber?
Om vissa flaskor har fått mer socker än andra, så kan trycket de producerar bli så högt att flaskor sprängs.
Inte bara att ölet klibbar i taket och på väggarna, det kan även bli 100 eller 1.000 små glassplitter som kommer att sätta sig någonstans.
Snälla, var försiktig, och är det så att vissa flaskor har fått mer socker, så överväg att kapsylera om allihopa...

10°Ö blir väldigt mycket kolsyra. En normal dos för en ale är ~2.5°Ö sockertillskott.

Hmm nu kollade jag den sista flaskan jag tappade upp och den hade inget markant förhöjt FG. Så jag misstänker att sockerlösningen stannat på botten och sen när jag tippade tunnan för att få ut det sista blandades det med den sista ölet.

Så vad jag mest är ute efter är att få reda på ett ungefär hur mycket socker som ändå lösts upp i ölet. Dvs. vad jag gärna vill ha hjälp med är hur många gram socker det krävs för att få 75 cl öl (eller kanske en liter...) från 1010 till 1020.

Har satt flaskorna i en IKEApåse i en flyttlåda för säkerhets skull!

jonhalling skrev:

Hmm nu kollade jag den sista flaskan jag tappade upp och den hade inget markant förhöjt FG. Så jag misstänker att sockerlösningen stannat på botten och sen när jag tippade tunnan för att få ut det sista blandades det med den sista ölet.

Så vad jag mest är ute efter är att få reda på ett ungefär hur mycket socker som ändå lösts upp i ölet. Dvs. vad jag gärna vill ha hjälp med är hur många gram socker det krävs för att få 75 cl öl (eller kanske en liter...) från 1010 till 1020.

Har satt flaskorna i en IKEApåse i en flyttlåda för säkerhets skull!

2.5 gram socker per liter för varje grad du vill upp. Så 2.5x10x0.75=18.75 gram.

Oh den tumregeln ska jag komma ihåg! Tack för hjälpen, då blir det förhoppningsvis kolsyra som en brittisk ale istället:)

Inga explosioner än:) ska bli spännande och se hur kolsyrningen blev!