kolsyrejäsninig

hej

har kört efter ett recept på shbf hemsida

Volym (l) 34
OG 1059
FG 1012
IBU 54
Volym alk. 6.2%

5.600 kg Pale ale malt, Weyerman
1.000 kg Münchenermalt, Viking
0.400 kg Ljus karamellmalt, Viking
0.050 kg Dark crystal malt, Thomas Fawc

Försockringsrast 66 grader 75min
Utmäskning 78 grader 10min

70.0g Amarillo 60min
10.0g Amarillo 30min
10.0g Amarillo 20min
60.0g Amarillo 4min

primärjäsning BC 1056, American ale 16-17 grader 14dagar
sekundär BC 1056, American ale 16-17 grader 11 dagar
lagring BC 1056, American ale 5 grader 2 veckor

Har nu lagrats i 2 veckor på flaska i 5 grader. Provade en flaska men det var inte mycket till kolsyra i den. Primade med 4.5g per liter. Vad gick fel? ska den stå längre eller orkar inte jästen. tänkte om nån har en aning?

Sv: kolsyrejäsninig

Vad och hur mycket tillsatte du för kolsyrejäsningen? Socker, vört? Hur gick du till väga? En tesked socker i varje flaska, eller en viss mängd i lösning och omrörning i sekundären?
Hur som hellst för flaskjäsningen är det bättre att ställa ölet i rumstemperatur i två veckor. Då jobba jästen bättre och du har en diacetylrast också. Sen lagrar du ölet kallt igen i en vecka.

Har flaskorna stått i 5 grader de senaste veckorna så borde det inte vara så mycket kolsyra. Jag brukar låta mina flaskor st i rumstemperatur i tv veckor innan jag ställer in de första flaskorna i kylen.

Retsticka men ingen taskvört!

Kan man ta ut dom i rumstemp nu och låta dom stå där i typ 2 veckor. Eller är det försent?

Det borde fugera med två veckor rumstemperatur. Det finns en liten risk att den lilla mängden jäst som återstår efter sekundären och kylningen ligger på botten utav flaskorna och inte kommer åt sockret du tillfört. Du tillförde väl socker för jäsningen?
Jag hade vänt på flaskorna några gånger för att få upp jästen i ölet igen så att den kommer åt sockret.

Jo da socker tillförde jag. Tack för svaren. får prova om det funkar annars får man ta det som en läxa

Jag testdrack två öler ikväll, en IPA med salvia och en saison. Saisonen blev snudd på perfekt, är supernöjd. Men IPA:n hade alldeles för lite kolsyra, så därför tänkte jag fråga om det i den här tråden.. Båda batcherna var 4-liters minibatcher. Det enda jag kan komma på som gick snett med kolsyrningen (heter det så?) är att jag hade 2 dl vatten till priman, plus att jag använde sockerlagen till att göra en infusion med en kruka salvia som jag sedan lät stå och dra i ungefär 20 min innan jag blandade vätskan med ölen innan tappning. Var det för mycket vatten till sån liten mängd öl? Eller kan det ha varit så att salvian på något vis "snodde" en del av sockret i lagen? Jag primade med 19 g socker (2.3 vol enligt Beersmith). Den fick jäsa i rumstemperatur (21-22 grader) i sammanlagt ca 3 veckor, 14 dagar i damejeanne och 8 dagar på flaska. Sen stod flaskorna i källaren (16-17 grader) i en vecka.

Låter egentligen bra allting.
Kolsyran som bildas löser sig bättre i kyla. Prova och ställ en flaska så nära fryspunkten som möjligt i några dagar.
Hur stark blev IPA:n? Och vilken jäst använde du? Kanske jästen redan var påverkad och i dåligt skick utav torrhumling (du sade IPA), mycket alkohol och sedan salvia (ingen aning vad den örten ställer till med).
Jämförde du FG på din provflaska och ditt färdigjästa öl (för att se om sockret är kvar i ölet)? (tänk på att kolsyran driver upp hydrometern - effektivt att filtrera bort CO2 genom ett kaffefilter först).

Tack!

Den blev 6.3%, jag använde Wyeast American Ale II. Jag ska testa att låta några flaskor stå i kylskåpet några dagar för att se om det blir bättre. Intressant att mäta FG på det färdiga ölet också, det har jag aldrig hört talas om. Vad skulle det optimala resultatet vara? OG var 1.056 och FG var 1.008.

Det var alltså kolsyra i ölet, det var bara det att det var alldeles för lite mot vad jag hade förväntat mig.

FG utav färdiga ölet borde vara riktigt nära ditt FG utav det utjästa ölet. Om jästen har metaboliserat sockret till CO2 och alkohol så finns inget socker kvar. Dvs FG före socker och FG efter jäsning borde vara bra lika. (För alla pedanter: ja, alkohol och vatten har en annan densitet och det tillfördes lite vatten också).
Är FG högre nu i det fördiga ölet så har du antagligen fortfarande socker kvar som inte än har metaboliserats utav jästen. Dvs, jästen måste få jobba lite till, eller den behöver lite hjälp utav ny färsk jäst.

Ok tack, jag ska testa att mäta från en flaska senare ikväll!

Förlåt om jag "snor" din tråd Brunte. Jag tänkte att du hade fått bra svar och att mitt problem var snarlikt, det är därför jag postar här..

Jag mätte nu och hamnade på exakt samma FG som innan jag tappade på flaska. Så jag tänker nästan att det har att göra med att det antingen var för mycket vätska eller att salvian drog åt sig en del av sockret. Till nästa gång tar jag nog 2 dl vört och gör en infusion med salvian istället, sen en prima på det vanliga viset. Kan ju ta en aning mer än 2.3 vols till priman nästa gång också.