1 Senast ändrad av Lofthuset (2014-03-21 07:08:14)

Högt SG

Bryggde en DIPA för 2 veckor sedan, fick ett högt OG 1.085.
Hade gjort en förkultur med en WLP007, jäsningen påbörjade bra och det var ett jäkla tryck i jäs hinken. Jäsningen avstannade bara efter någon dag, nu 2 veckor senare när jag skulle tappa på flaska så är det ett SG på 1.040.

Jag tappade tillbaka allt till en ny jäshink, verkar som det startat lite igen.

Hur går jag vidare, tillsätta en ny WLP007 eller hoppas på att den kommer igång nu igen?.
Alternativt tillsätta 2st US-05?

Batchen är 15 Liter

Sv: Högt SG

Du behöver tillsätta en förkultur som det är full fart i för att få igång en bra jäsning. Problemet är troligen att du pitchade vid för hög temp som satte igång en kedjereaktion med tokjäsning som i sin tur genererar ännu högre temp. När sedan jäsningen lugnar ner sig lägger sänks temperaturen och jästen faller ur lösning och blir lat/inaktiv. Den stora mängden humle hjälper säkert också till att få jästen mindre aktiv.
Så om du vill få fräs på det igen så gör en 1000ml förkultur på WLP007 och pitcha efter max ett dygn. Börja lite svalare än du har i rummet du jäser i och låt temperaturen stiga lite under jäsningens gång så bör det jäsa ut.

Hur varmt står ölet?
Syresatte du vörten och jästen?
Gjorde du ett jodprov?
Hur mycket förkultur och hur gick du till väga, hur länge osv...

SG 1.040 är väldigt högt. Det vore intressant att erfara lite mer: mäskprogram, recept och hur du mäter dina värden (refraktometer)?
Beroende på orsaken till det höga FG, så finns möjligheter att gå vidare, men just nu kan jag inte härleda orsaken.

Ölen står 20-21 grader
Jag syrresatte vörten och jästen mycket
Jodprov, nej.
4dl förkultur med 1dl maltextrakt och en WLP007 (2-3 dygn, med magnet rörare)
Hydrometer
Mäsk temp 66.7, möjligen någongrad höger en stund. Totalt 65-75min

Tack Weinkeller, kör nog igång en förkultur med en WLP007.
Rekommender du att hälla i hela förkluturen, eller bara jästen?.

Hade tänkt att slänga i en US-05, men det kanske inte blir bra.

Jag hade tillsatt hela kulturen på toppen av jäsningen. Förkulturen får inte vara varmare än ölen för bästa effekt.

Ok, jag hade tänkt tappa om det till en ny jäshink. Och syresätta tillsammans med den nya kulturen, men kanske är ok att bars tillsätta den rakt i utan någon större syresättning?

Syresätt inte. Syresättnkng efter halva jäsningen leder troligen till oxidering utav ölet. Försämrad hållbarhet, mörkare färg och kanske felaromer.
Tillsätt bara jästen ovanpå.

Nu är förkluturen i sedan 20h, men det är inte något vidare tryck. Möjligt det kommer igång, annars tror jag att det blir en syresättning och se ifall det händer något.

Som sagt, det kan vara ett annat problem, tex stärkelse kvar i vörten. Om det inte är för mycket besvär så kanske du kan posta ditt recept och mäskföringen.

Det kommer inte att hjälpa att du rör om i tunnan.