Använda kokkärl som mäsk och lakning?

Jag är halvny på detta med att brygga - jag använder min 30L patina-kittel med en bazooka i och mäskar och lakar ner i en jäshink som jag sedan dränerar tillbaka ner i kokkärlet efter rengöring. Jag börjar undra om det kanske inte är optimalt?

Finns det någon nackdel att mäska och laka i kokkärlet? Förutom att man måste diska kärlet flera gånger. Bör jag styra en annan variant med kylväska eller dubbla jäshinkar?

Sv: Använda kokkärl som mäsk och lakning?

Möjligtvis för att förenkla och försnabba processen. BIAB förenklar ju din process avsevärt tex.

Men utbytet och effektiviteten bör vara liknande på båda metoder? Jag har tänkt på BIAB men inte fått tummen ur att fixa en påse.

Köp Teresiatyget på IKEA, funkar jättebra. Effektivitet varierar förstås, men jag har precis gått över till BIAB och hade runt 85 % i förra bryggningen med dubbelkrossad basmalt. BIAB kan varmt rekommenderas, sparar tid och disk och är allmänt smidigt!

Kör på en hink-i-hink lösning att mäska och laka i, det är billigt och lätt att bygga. Då kan du laka rätt ner i kastrullen som du kan starta upp en bit in i lakningen. Borde förkorta din bryggtid avsevärt.

Med en 30 liters kastrull med BIAB kan du kanske få ut 15-20 liter öl (beror på styrka etc). Jag fick ut ca 15 l till jästunnan med en 29 liters kastrull, OG ca 1056.

Räcker sådana volymer skulle jag föreslå BIAB före hink i hink eftersom det enda du behöver skaffa är ett tyg och sy påsen. Dessutom mindre utrustning att tvätta, hålla reda på etc. Men vill du ha större volymer, upp till 25 liter kanske, är hink i hink att föredra.

jonhalling skrev:

Med en 30 liters kastrull med BIAB kan du kanske få ut 15-20 liter öl (beror på styrka etc). Jag fick ut ca 15 l till jästunnan med en 29 liters kastrull, OG ca 1056.

Räcker sådana volymer skulle jag föreslå BIAB före hink i hink eftersom det enda du behöver skaffa är ett tyg och sy påsen. Dessutom mindre utrustning att tvätta, hålla reda på etc. Men vill du ha större volymer, upp till 25 liter kanske, är hink i hink att föredra.

Alltså min personliga åsikt, ingen universell sanning.

Jag kör BIAB i en 25l kastrull och får lätt ut 20-25l öl på en batch...

Oj! Hur gör du, berätta?!?!