Rengöring av flaskor

Hallå!

En fråga till er som tappar upp er öl på flaska, hur rengör ni flaskorna?
Bara varmt vatten eller tvättar ni först med kaustiksoda och sedansköljer?
Sen förstår jag att man ska ugnsvärma dem lite, men hur gör man där om man vill fylla upp en PET med öl t ex, inte klarar väl plasten 140 grader?

/Boppen

Sv: Rengöring av flaskor

Jag kollar mest in i flaskan. Om den är smuts tar jag o skrubbar o sköljer annars sköljer jag bara. Sedan desinfektionsmedel. Jodofor är vad jag använder. Häller ur lösningen ganska kraftigt så det blir lite skum i flaskan. När alla flaskor står med lite skum i sig fixar jag resten. Tappar upp ölen i hinken jag ska tappa på flaska från o så. Sedan tar jag bara och skakar ur resterna av desinfektionsmedlet innan jag tappat upp öl på flaskorna.

Att desinfektera flaskor i ugnen funkar bra på rena glasflaskor men jag har oftast så dålig planering att vanligt desinfektionsmedel fungerar bättre.

Sköljer ur med varmt vatten. Maskindisk + skrubbning om det finns skit i dem. Desinficerar i ugnen (kör endast med svenska 50cl glasflaskor).

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Samma här. Första gången jag använder en flaska får den ligga i vattenbad ett dygn för att invändig smuts och liknande ska lösas upp ordentligt. Om de varit rejält smutsiga har jag låtit dem ligga flera dagar med byte av vatten varje dag och i början till och med använt lite diskmedel. Men då är det viktigt att verkligen se till att de sköljs ur ordentligt innan användning!
Nar de sedan badat fördigt kollas botten i varje flaska noggrannt och skrubbas vid behov. Dessa steg har dessutom den trevliga sideffekten att de flesta etiketter lossnar smile
Flaskorna får sedan torka upp och ner i backar, det är viktigt att vatten inte får ligga i botten i onödan utan att det droppar ur.

Sedan steriliseras flaskorna i ugnen dagen (ibland ett par) innan flasktappning och får kallna i backar, fortfarande upp och ned så inget onödigt faller ner i dem.

Efter att en flaska sedan är urdrucken sköljs/skakas den ur och får sedan stå med ett par centimeter vatten i botten en natt och sedan sköljs/skakas den igen. Sedan får den torka upp och ner i diskställ och efter det lagras upp och ner i backar medan den väntar på nästa sterilisering i ugn och flasktappning.

Så jag använder inget kemiskt medel för sterilisering. Att vara i ugn i minst 15 minuter och 130 grader (varmt smile räcker gott och väl för att döda allt. Sedan bör ju flaskan vara ren med så inget skräp ligger i flaskar och bränns i ugnen, kan inte tänka mig att sot i ölen kan bidra med god smak.

5 Senast ändrad av mgranath (2006-08-05 05:42:48)

Hej

Jag brukar först låta flaskorna ligga i varmt kranvatten några timmar så att, i första hand, etiketterna lossnar. Sedan tar jag en tratt och fyller ett par matskedar blästersand (finns på Biltema) i varje flaska. Efter det  fyller jag några cm vatten i flaskorna för att sedan ruska kraftigt ca 10 sekunder, följt av ursköljning av sanden. Efter denna behandling blir den mest ingrodda flaska helt ren, åtminstone för ögat. Behandlingen avslutas med diskning i diskmaskin, på högsta disktemp, där de sedan får stå och svalna med stängd lucka fram till tappningen.

Micke Granath

Jag skrubbar dem med en flaskborste i varmt vatten och en aning diskmedel. Sköljer ur ordentligt och låter lite vatten vara kvar i botten. Sätter folie på toppen och sen in i ugnen i ca 150 grader en halvtimme eller så länge jag vill, men minst en halvtimme.