Experimentera med tallbarr, björklöv osv...

Jag har alltid tyckt det varit intressant med skogens skafferi.
Det finns dessutom så mycket växter runt om oss som vi inte ens visste om att dom smakar bra och dessutom är nyttiga.
Har kokat te på tallbarr och den ger ifrån sig en väldigt god bitterhet. Skulle dock haft i lite ung granbarr för att få mer smak och doft.
Så det kan bli intressant att ha dessa som alternativ till humle, kanske till julölen?
Sen tänkte jag prova göra en bastu-ale så snart björken slagit ut. Vi finnar har ju som ni vet lövruska i bastun vid midsommartid. Doftar helt otroligt gott!
Är det någon som gjort eller har hört talas om något liknande som någon gjort förut? Öl med björklövssmak och doft.
En lite lätt söt, någon lågalfa humle som bittergiva, och förstås björklöv som smak och doftgiva.
Berätta gärna era idéer!

“A man who lies about beer makes enemies”

Sv: Experimentera med tallbarr, björklöv osv...

Jag går i nästan exakt samma tankar som du! Ska bli kul att höra hur du gör och vad du får för ideer etc.

mrpony skrev:

Jag går i nästan exakt samma tankar som du! Ska bli kul att höra hur du gör och vad du får för ideer etc.

Va trevligt att fler går i liknande tankar! :-)

Ja! smile

Grundtanken till min näst-nästa batch är att ha ljung i koket och "torrhumla" med både granskott och granbarr. Sen har jag en annan idé som jag syftade på i mitt förra inlägg, en öl med champagnejäst och björksirap. Skulle vilja göra och använda riktig björksirap, men jag tror att det blir enklare att plocka björklöv och göra den här varianten istället:

http://veganen.blogspot.se/2012/06/bjor … rklov.html

Annars kan jag ju använda min vörtgryta och koka ner 30 L björksav till 450 ml (om jag har räknat rätt). Känns som väldigt mycket jobb för väldigt lite utdelning. Jag misstänker att björksmaken jag vill åt inte kommer att märkas ändå om man använder sirapen i koket. Möjligtvis om man primar med den..?

Två andra intressanta länkar:

http://mimmismat.wordpress.com/2009/04/ … jorksirap/

http://densomaterpalsternackor.matmolne … emtrakter/

Det går fint att mäska i björksav istället för vatten..

Om man annars kokar björklöv och tillsätter som "torrhumling"? Misstänker att björken inte har samma egenskaper som humlen att man kan tillsätta dessa utan att desinficera dom...?
Alternativt kan man ju göra sirapen som du skrev om, med rätt mängd socker för kolsyrning, och tillsätta vid buteljeringen...?

Mitt förfarande när jag använder granskott har varit att låta de koka med en timme. Detta eftersom jag läste (brewing better beer, gordon strong) någonting i stil med att skotten behöver kokas länge för att släppa ifrån sig långa kejor av socker som innehåller mkt smak. När jag gör så får jag en liten og bumb och även en något högre fg än vad man annars kanske väntat sig. Möjligtvis kan viss jäst bryta ner dessa sockerarter men långsamt.

Vill inte dämpa din entusiasm i att ha tänkt ut något nytt, men "Spruce Beer", fanns med som recept redan i den första utgåvan av Complete Joy of Homebrewing från 1984. Där påstås den smaka som en Pepsi-cola fast beskare och som öl.

http://bistron.tumblr.com/

macchiato skrev:

Vill inte dämpa din entusiasm i att ha tänkt ut något nytt, men "Spruce Beer", fanns med som recept redan i den första utgåvan av Complete Joy of Homebrewing från 1984. Där påstås den smaka som en Pepsi-cola fast beskare och som öl.

Vet inte vems entusiasm som skulle dämpas men innehåller den där Spruce Beer antingen tallbarr, granbarr, björklöv eller annan svensk växt?
Och om det är någon som redan gjort efter dessa idéer så är det väl bara kul :-)

Spruce... Tall... Borde hängt med lite mer på engelskalektionerna i skolan :-)
Men jag har även läst något om en tysk öl med smak av gran...?

Folk beskriver ofta granskott i öl som "godis" typ vingummi och liknande.

Självklart har andra gjort sånt här före, öl är i alla fall 7000 år gammalt eller mer. Humle har använts typ en tiondel av den tiden. Men ingen skulle få för sig att säga till någon som vill brygga sin första IPA att "vill inte dämpa din entusiasm men humle har faktiskt använts förut..."

Det bör finnas en gammal tråd på forumet med någon som använde björksav till bryggningen. Själv drack jag ett vin av björksav för något år sedan. Saven har nog en väldigt lätt smak. Tror vinet var från nåt ställe som kallade sig Grythyttan vin eller liknande.

Mor min gjorde saft av fläder och av syren när jag var liten. Har försökt använda båda i öl, men det har inte blivit något vidare. Rent generellt har jag blivit mer och mer skeptisk mot "konstiga" saker i öl men oftast beror det nog på att jag inte vet hur jag ska använda dom och därför inte får de smaker jag vill ha.

mrpony skrev:

Ja! smile

Grundtanken till min näst-nästa batch är att ha ljung i koket och "torrhumla" med både granskott och granbarr.

I en av de "brygg-öl"-böcker som jag köpte när jag inledde min bryggarbana i höstas fanns just ett recept på "ljung-öl" som inkluderade ljungfrökappslar i koket...

Retsticka men ingen taskvört!

Jag drack en riktigt bra öl med ljung i igår som gjorde att jag vill brygga med ljung ännu mer!

Jag har använt (späda) björklöv till brännvinskrydda för att få en bitter smak - har funderat på att pröva att "humla" med björklöv.  Någon som provat?