Premiärbryggning 120 liter
(Redigerar allt eftersom och fyller på under lördagen med bilder)
Tjena.
Jag tänkte lägga upp lite bilder från min första bryggning i det "stora bryggeriet". Tidigare har jag bryggt på spisen men under några år samlat på mig utrustning för att stega upp bryggningen. Jag har försökt att bygga och utforma lösningarna så att jag inte låser mig allt för mycket utan kan modifiera satsstorlekar, mäskmetoder o.s.v. Allt bygger naturligtvis på kompromisser men målet är att kunna brygga större mängder vid varje bryggning då intresset både från mig och mina vänner har ökat. Ölen går åt snabbare helt enkelt!
Postar första bilden och testar funktionen för forumbilder.
Så här ser min ena tank ut. Jag har två st gamla mjölktankar på 400 respektive 300 liter. Denna premiär ville jag börja med en mindre volym för att jäsa i en 120 liter platstunna.
Som lakbädd har jag köpt en hålplåt med 2 mm hål i rostfritt. För att bära plåten använder jag den ena omröraren då jag inte bestämt mig för den slutliga konstruktionen. Fungerade utmärkt kan tilläggas redan nu.
Valet av gamla mjölktankar bygger på deras gedigna konstruktion och material. De är byggda i rostfritt med isolerade väggar och botten vilket gör att man slipper isolera själv i efterhand. Jag hade initialt planer på att låta bygga kärlen och sedan isolera men det var inte jämförbart i pris. Mjölktankarna är dessutom tvättbara ut och invändigt. Den lutande botten är också en fördel värd att nämna. Förutom vid whirlpool, vilket nämns senare är det skönt att få ut så mycket vört som möjligt och minska förlusterna. Min erfarenhet är att det bara är vörtens friktion som håller den kvar i tanken vilket inte är många liter förlorad vört.
Uppvärmningen görs via ett specialkonstruerat element i rostfritt med teflonslangar för den del som ligger i vörten. På bilden syns ca 125 liter vatten, klurigt det där med volymerna ska kolla på en lämplig mätmetod senare.
Valet av värmeelement kom sig av att jag inte ville förstöra tankarna eller de kärl som skulle användas för bryggning. Tanken var initialt en doppvärmare vilket det också blev. Jag lät tillverka den och har postat info någonstans i forumet har jag för mig.
Malten krossas i en gammal foderkross ursprungligen använd i lantbruket. Den täcker mitt behov mer än väl. Krossen har ställbara valsar där 0,9 mm passar mig. Valsarna siameter är uppskattningsvis ca 100mm. Jag har inte försökt mäta men uppskattar måttet. Det tog mig ca 3 minuter att krossa all malt. För spisbryggning går det så fort att jag inte brytt mig om tidtagning.
Kom på att det kan vara intressant att veta vad jag bryggde. En ale med Nelson, Cascade och Pacific Jade som blivit populär bland vännerna. Receptet kanske kommer senare men nu koncentrerar jag mig på bilderna.
Eftersom jag ännu inte byggt någon styrning och mätningen inte är färdigkonstruerad har jag inga kurvor på det. Jag mäskade för skoj skull vid två temperaturer för att se hur värmeelementet fungerade och skaffa mig en uppfattning om tider. Effekten på 3x3 kW räcker väl. Den går på tre faser och jag kan ställa de tre individuella slingorna till eller från på manuell brytare steg 0 till 3.
Styrskåpet i dess enkla form syns till höger på väggen och till vänster hänger byggcentralen med extra utgångar samt jordfelsbrytare lokalt.
Dagen till ära blev det en bryggsnus.
För att transportera vörten har jag en liten pump som klarar 90 grader Celsius vilket är bra för en tusenlapp tycker jag. Pumpen köpte jag på Jula efter att i flera månader sökte efter pumpar som klarade höga temperaturer. De pumpar jag hittat kostade ca 5kkr och uppåt vilket tog tjusningen ur det hela en aning. Målsättningen är att kunna starta mjukt varför denna pump är perfekt.
Alla slangar hart jag köpt på Humle. Silikon.
Hade i malten och rörde med min andra omrörare i rostfritt. Kändes lite fånigt med så små mängder i den stora tunnan. Förhållandet maltbredd och maltdjup är en intressant sak att titta på. i detta försök blev maltdjupet litet vilket kan tänkas ge en sämre filtrering men gissningsvis fullt tillräcklig. Alla mätningar på SG visade sig ok och enligt förväntan. Kan hända att det är bättre att flytta småmäskningar till den lilla tanken.
Bild på de två tankarna och pumpen. Avsikten är att mäska i den stora tanken, vid detta tillfälle i alla fall, och sedan koka i den mindre.
Som tidigare nämnt räcker värmen till för de futtiga 120 litrarna. Jag var raskt uppe i mina 62 grader och stängde av värmen. Temperaturen sjönk ganska raskt i den stora tanken vilket senare löstes med en isolerande filt på locket. Kompenserade med värme.
En sköning kom på besök utanför garaget. Det öppna fönstret lockade fram en ung och nyfiken konung. Jag lät hälsa att det dröjer innan provsmak. Tog en bild och fortsatte bryggningen.
Jag mäskade vid 62 samt 72 grader i 40 respektive 30 minuter. Hoppade över utmäskningen och började lakningen. Under lakningen blev jag tvungen att bygga om lite för att kunna strypa flödet. Silikonslangen klarar inte det högre trycket om jag stryper i slutet. Rättelse: jag klarar inte det högre trycket! Rätt obehagligt med utspänd slang och hög temperatur. Ströp vid utgång pump.
Efter lakning pumpade jag över vörten i "koktanken" på 300 liter.
Ventilation är ett måste. Det ångar en del!
Lite omkastade bilder.. Maltbädden under urlakning. Grävde runt för att se hur det fungerade med plåten. Den lilla plåten har jag haft i min 30 liter kastrull och använde här för att sprida cirkulerad vört. Ska också förfinas.
Efter lakningen östes skrotet bort med jäshink. Kan inte tänka på allt! Blir spännande med lite större bryggningar och ryggkrökningar.
Fick köra in skottkärra för att få ut allt skrot.
Kokningen gick över förväntan och det var lätt att slänga i de olika givorna eftersom det var lock i locket på tankarna. Efter kokstart räckte det och blev över med ena slingan på värmaren.
Ett litet problem såg jag efter whirlpool. Jag har ingen hålplåt tillsågad för den lilla tanken och botten lutar vilket gör att konen kollapsar ganska tidigt. Den mesta vörten var fin och klar men mot slutet blev det lite "humligt" vilket jag inte var nöjd med. Ska fixa senare.
Det var vad jag hade just nu i bildväg. Ölen står på jäsning (en vecka i skrivande stund) i 18 grader i sitt väl rengjorda 120 liters fat. Jäst US-05. Luktar fint ur jäsröret som för övrigt monterades efter några dagars jäsning under olåst lock.
Kan fylla på med fler inlägg allt eftersom!
Just det! Kylningen var skit. Jag beslöt att brygga trots att jag inte skaffat värmeväxlare vilket gjorde att kyltiden blev lång. Jag startade den gamla mjölktankens inbyggda kylning men det var segt! Tog tre timmar vilket är milt sagt värdelöst när tiden är värdefull.