Har någon konverterat Draught Master för hembrygt?

Har tittat lite på OBH Nordicas Draught Master som är gjorda för 5 liters engåensPETbehållare från Carlsberg. Funderat om man skulle kunna konvertera på något sätt så att man kan använda den för hembrygt öl. Har någon provat eller en idé?

Sv: Har någon konverterat Draught Master för hembrygt?

Mmm, jag har också funderat lite, men efter en del research och funderande tror jag inte det är en framkomlig väg. Vet inte så mycket om de tekniska aspekterna, men tittar man på affärsmodellen kring apparaten i fråga klarnar situationen något.

Apparaten är licenstillverkad åt Carlsberg, och deras motiv är naturligtvis att sälja mer av sin egen öl. Om någon investerar i en jäkligt smidig maskin som man bara laddar med en PET-kapsel, så är de också benägna att fortsätta köpa samma öl. Just bara därför att man redan gjort investeringen i maskinen.

Nestlé har samma grej gående med sitt Nespresso-system. Jäkligt smidigt, fan så god espresso, inget slabb. Men man måste köpa Nestlés kaffekapslar, inget annat funkar.

Men om någon ivrig entusiast ändå får det att funka så är jag jätteintresserad. Och passa i så fall på att knäcka hur jag får i vettigt kaffe i Nespressopatronerna också, det hade varit toppen!

/Per

Think globally. Drink locally.

Jag är jätte nyfikan också!

Jag vill köpa Draught Master men gärna med min öl ;-)

/Paul

jag köpte en Draught Master till frugan och petfaten går garanterat inte att återvinna

dom är typ ihoplimmade i botten där även avtappningsslangen sitter inlimmad och i änden på slangen sitter tappventilen som ingår i faten

när fatet är tomt är det helt ihopknycklat och passar bara i sophinken

Jag var i tyskland i helgen och såg att de hade ett liknande system där.
Det heter "Philips prefect draft"
Där använder man 6liters metallfat,de skulle man kanske kunna använda?

På conrad.se säljs produkten Bier maxx som "Passar till alla vanliga 5-litersfat!" , Artikelnummer: 671470.
Kanske kan vara värt att undersöka?
/P

Jag saxar från annat forum:

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Yep, alle typer af 5 liters fade kan bruges. Der medfølger et værktøj til en
bestemt type fade , hvor det er nødvendigt at "klippe" toppen af for at
kunne anbringe en alm. gummi bung, og der er udførlig vejledning i hvordan
man tilslutter alle gængse typer. Som drivgas bruges 16g CO2 patroner.

-------Original Message-------

Det der "Bier Maxx", - kan man bruge de normale 5 liters fade?

------------------------------------------------------------------------------------------------
Men det fins altenativ

som denna apparat som Philips  säljer:    Perfect Draught    - lite dyrare kanske

Men för dom som funderar på att byta kylskåp kan ju ta sig en funderare på detta kylskåp

http://www.asko.dk/index.cfm/da/k_b_ask … d/homepub/

Hade funderingar på den där Bier Maxx så jag skickade ett mail till conrad.se där dom säljer den och fick det här svaret, han kanske är hembryggare själv.

Hej Sam

Bier Maxx  är avsedd för de 5 liters "partykaggar" som säljs i Tyskland, tyvärr finns dessa inte längre på systembolaget, och jag vet inte om det är möjligt åt peta i dem hembryggt. Om du kan hitta på något bra sätt skall det vara mig ett nöje att leverera "tomhylsor" ; )

Vänliga hälsningar

Ulf Hegelund
Conrad Elektronik.Norden AB
www.conrad.se

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles