Drömmer om...

Var precis i München och smakade där en "Schneider - Meine Porter Weisse". Bland det godaste jag druckit!

Någon som har en aning/ide om hur jag kan få tag på receptet???

Så tacksam för svar!!!

Inte viktigt vad man gör, utan hur man mår.

Sv: Drömmer om...

Receptet kommer ifrån en hobbybryggare i Tyskland. Han hade chancen att brygga sitt recept med några Braumeister ifrån Schneider. Sedan kom marketingavdelnigen och kokade ihop en historia om hur två braumeisters träffades i Irland och efter några öl lyckaded ta fram receptet.

Jag kan lägga in receptet ikväll.

Anyman skrev:

Receptet kommer ifrån en hobbybryggare i Tyskland. Han hade chancen att brygga sitt recept med några Braumeister ifrån Schneider. Sedan kom marketingavdelnigen och kokade ihop en historia om hur två braumeisters träffades i Irland och efter några öl lyckaded ta fram receptet.

Jag kan lägga in receptet ikväll.

Holigoli! Längesedan jag blivit så uppspelt!!! Hoppas du inte skojar med mig nu bara?
Om jag får receptet o det blir bra så lovar jag dig minst en flaska om du bor i närheten av Gbg, annars får jag komma på ngn annan typ av belöning.

Mvh....//En överlycklig Anders, alias ottoagda ??

http://hobbybrauer.de/modules.php?name= … p;tid=1640

http://hobbybrauer.de/modules.php?name= … #pid174694

Svar 1 och 13 ger alla detaljer.

Ska jag översätta något?

Anyman skrev:

http://hobbybrauer.de/modules.php?name= … p;tid=1640

http://hobbybrauer.de/modules.php?name= … #pid174694

Svar 1 och 13 ger alla detaljer.

Ska jag översätta något?

Oj, blir till att ta fram lexikonet och bena ut det hela, så jag till sist får fram ett rent recept.
Mvh//Anders, alias ottoagda

Jag sammanfattar allt ikväll.

Här kommer detaljerna:

Receptet är basserat på  Randy Mosher's "Dick's Elixir" som finns i boken Radical Brewing.
Bierjunge är killen som förtyskade detta recept med bland annat dekoktion och Schneiders jäst, Halletauer Cascade och Herkules.
Schneider marknadsför ölet som sin komposition men har medgivit att receptet kommer ifrån Bierjunge.

För 19 l :
2,3 kg vetemalt
1,8 kg Münchner malt
1,4 kg Pale Ale malt fungerar också)
0,7 kg medium crystal malt
227 gr. havregryn, rostade vid 150° C till gyllen brun färg och det luktar kakor
170 gr black patent malt
450 gr rice hulls (för att göra underlätta lakningen)
OG : 1073 / 23 Ibu / colour ruby brown (Bierjunge mätte 27°P innan lakvattnet och 17°P efter koket).

Mäskningsprogram: 2 Mäskprogram: 35°C, 50% tjockmäsk (koka) mäsken landar vid 65°C, 33% tunnmäsk (koka) och mäsken landar vid 75°C
90 min kok

90 min boil
8 g Herkules (15% alfa) 90 min
15 g Hallertauer Cascade 10 min

Strippad och propagerad jäst ifrån några flaskor Schneider.

En tråd om Schneider's misslyckade marketing och hur det gick till:
http://www.lieblingsbier.de/2013/12/27/ … eschichte/

Lycka till.

Detta var vansinnigt snällt!

Ett par frågor bara (om du vill svara):
Vad betyder "Strippad och propagerad jäst ifrån några flaskor Schneider."?
Finns det ngn vanlig jäst man kan ha till?

Förstår inte riktigt, mäskning uppdelat på två, men kan nog kanske fatta mer om jag tittar på fotona och texten i hobbeybrauer texten.

MVH.....//Anders, alias ottoagda

Det betyder spara jästslatten in några flaskor och gör en förkultur.
Schneider är ett av de bryggerier som flaskjäser med sin orginaljäst.
/ Micke

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Stippa Schneider jästen:
Du dricker några Schneider öl och behåller bottensatsen. Schneider jästen lever i bottensatsen eftersom bryggeriet inte pasteuriserar eller upphettar ölet. Schneider tillför heller ingen annan jäst för flaskjäsningen. Det är levande orginaljäst i flaskorna. Den kan man propagera, dvs man kan föröka den i vört, aerobt (med luft) så att man efter några dagar har tillräckligt med jäst för en bryggd.
Leta lite efter jästpropagering på forumet. Det är inte svårt och man lyckas bra om man ser till att hålla allting så rent och sterilt som möjligt.
Givetvis kan du använda vilken jäst som hellst men det kommer att ändra karaktären på ölet. De vanliga hefeweizen jästerna WLP300 och 3068 (i övrigt antagligen samma jäststam) kan ge betydligt mer banansmak än Schneiders jäst, vilket jag inte tror passar bra till detta öl. Se länken för ett spännande test utav weizenjäst
https://eurekabrewing.wordpress.com/exp … at-yeasts/

Jag tror Randy Mosher använder Fullers Ale jäst för sin Dicks Elixir.

Dekoktion, i detta fall ett tvåmäskförfarande innebär att man tar hälften av mäsken (lite vatten och mycket malt) vid 35° och hettar upp den mängden till kokpunkten. Sendan häller man tillbaka mäsken och temperaturen stiger till ungefär 65°. Där håller man en normal maltoserast (ca 20 min). Sen tar man 1/3 av mäsken, men denna gång mer vätska och värmer den till kokpunkten. Sedan tillför man den delmängden till resten utav vörten och temperaturen landar på ca: 75°C (hellre 72°C än 76°C). Där håller man en normal sockerrast, typiskt 40 min. Sedan värmer man mäsken klassiskt till 76 - 78°C och inleder lakningen.

Känner du dig osäker med dekoktion så kan du gott hoppa över det och göra en stigande infusionsmäskning (stigande rasttemperaturer av hela mängden vört) eller en kombirast. Men orginalreceptet är dekoktion och med varje avvikelse ändrar du karaktären på ölet något. Men det blir nog riktigt gott i alla fall.

Vet inte hur jag skall kunna framföra min stora tacksamhet.
Skall efter Witbieren jag tänkt sätta nu nästa gång pröva på den här och blir den här Porter Weissen god/bra så lovar jag höra av mig.
Återigen tillsvidare ett superstort tack för all hjälp!!!

Hej ottoagda..
Kunde inte låta bli och ställa frågan om du kommit till skott och testat receptet samt smakat resultatet.
Blev det isf bra?

13 Senast ändrad av ottoagda (2014-03-28 11:06:58)

??
Har satt den, men den har ett par veckor kvar att jäsa. Ändrade lite på proceduren, inte kört med Schneider jäst t.ex, vilket jag kanske borde?
Ja, vi får se om några veckor... Vidare rapport kommer!

Jag testade Meine Porter Weisse efter jag hade läst den här tråden, och den är ruskigt bra! Därför har jag nu köpt ingredienser till att göra en egen tappning av någon slags porter weisse. Har några frågor om dekoktionsmäskning bara:

Jag kommer inte att köra med samma schema som föreslagits i denna tråd, utan har hämtat inspiration från en massa andra recept på både veteöl och porters. Lite kort om hur receptet är upplagt först:

Jag kör med Pale Ale, Vete, Caravienne, Black (patent), rostade havregryn och rostat rågmalt. Sammanlagt 6.5 kg malt. Humlen blir 65g Saaz bittergiva vid 60 min. Jästen är uppodlad till en 2.5 L förkultur av Saccharolicious Wheat I. Bonus blir lite svarta vinbärsskott som jag plockade för några veckor sedan. Jag satsar på OG 1.070 som får jäsa ner till max 1.014. Runt 7% abv. Tänkte jäsa i rumstemperatur hela tiden (3-4 veckor, varav 1-2 veckor i sekundärkärl).

Dekoktionsmäskningen då:
Beersmith har räknat ut vilka mängder och temperaturer jag ska köra på, men jag vet att det inte går att lita på Beersmith.. I alla fall inte när det kommer till temperaturer. Så därför frågar jag om detta låter rimligt: 18.8 L mäskvatten 50c i 25 min (proteinrast), ta sedan ut 7.5 L korngröt och koka i 10 min. För tillbaka till mäsken och blanda, sikta på 66c korngröt. Sockerrast i 60 min. Sedan steglakning, 2 ggr 7 L 76c.

Jag tänker att jag kör på lite mindre mäskvatten, ca 18.3 L och mer dekoktionsmängd, ca 8 L, för att vara mer säker. I värsta fall kan jag bara spä med kallt vatten om det blir högre än 66c. Är det onödigt med proteinrast förresten? Ser temperaturerna bra ut i övrigt med tanke på mitt önskade FG? Någon som har andra tips? Mottages gärna innan torsdag (när jag tänker brygga det här)! smile

Dessutom skulle jag jättegärna höra hur det gick med din brygd ottoagda!

15 Senast ändrad av mrpony (2014-05-19 23:33:44)

Såg några andra anteckningar jag skrev upp som jag glömde nämna:

Jag tänkte pitcha jästen vid 20c. Jag har även skrivit att jag ska börja jäsningen i källaren där det är ca 16c i 2 dygn, sedan flytta upp kärlet till lägenheten (ca 22c) för att låta jäsa i sammanlagt runt 2 veckor. Efter det flyttar jag över till ett sekundärkärl och låter stå upp till en månad innan jag tappar på flaska.

Lite motsägelsefullt tänker jag.. Antingen pitchar jag jästen i rumstemperatur och låter hela jäsningen ske i rumstemperatur, eller så pitchar jag i runt 16c och ställer ner i källaren de två första dygnen. Men eftersom det är en halv-veteöl tänker jag att jästemperaturen ska vara rätt hög. Ska jag med andra ord strunta i källarjäsning de två första dygnen? Vad är fördelar, respektive nackdelar att börja jäsa lite kallare? Vad tjänar jag på att låta ölen stå i sekundärkärl i en månad innan flasktappning?

Rekommenderad jästemperatur för den här jästen är 18-20c enligt Humlegården.. De temperaturerna har jag ingenstans i hela huset, så jag undrar vad som är bäst.

Min Porter Weisse (13 liter) har lagrats på flaska i ca fyra veckor nu och jag märker en klar skillnad bara på sista veckan(mer karaktär). Låter de sista flaskorna få stå orörda en månad till för att se skillnaden.

Mitt OG vart lågt. Bara 57. Vilket när det jäst klart blev en alkoholhalt på 5.8% (gillar inte för mkt alkohol i öl).
Jag lät det jäsa först i 17 grader för att efter tre dagar fortsätta jäsningen i 20 grader. Funkade bra. Blev FG:13. Jag tappade inte om utan lät det stå och jäsa i lugn och ro i samma hink och efter fyra veckor hällde jag upp på flaska.

Till nästa gång skall jag testa lite mer Havregryn. Istället för 150gr, så tar jag 200gr.

Skall använda mindre rörsocker för kolsyra i flaskor. Istället för 10gr/liter, så blir det ca 6-7gr/liter. Blev lite för stickig kolsyresmak denna gång.

Tänker också testa en wetejäst (typ. Wyest 3056 Bavarien Wheat, eller så gör jag en förkultur från några flaskor Schneider Weisse. Vilken typ vet jag inte än (Tap ?). Nog viktigt att kolla datumen för att få den piggaste jästen?) istället för den S-04 jag hade nu. Inte så stormförtjust i den starka banansmak vetejästen ger iofs men skall ändå testa.

Ev. har jag också nästa gång med 100gr Special B.

Detta var min erfarenhet. Lycka till!!

Kul att höra!

Då tror jag att jag kör på ditt tillvägagångssätt när det gäller tid och jästemperaturer (ungefär i alla fall), som jag gjorde med en pale ale för några veckor sedan. Ställer ner den i källaren i 16c i 2 dygn, för att sedan ta upp den i rumstemperatur, 22c, och låter jäsa klart. Jag skippar att föra över till sekundär, och låter det stå i samma kärl under hela perioden, vilket jag räknar med blir 4 veckor eller mer.

Då återstår bara frågan om dekoktionsmäskningen! smile

Så, då var min första dekoktionsmäskning klar! Det var riktigt kul. Mer som att laga mat än att göra öl på något vis, och det gillar jag ju.

Inmäskningen gick nästan lite för "bra" denna bryggning. Jag har arbetat upp en rätt bra snabbhet när det gäller att flytta över det uppvärmda vattnet till mäskkärlet och blanda med malten, och idag gjorde jag nog det snabbare än någonsin. Vilket i sin tur medförde att jag inte förlorade så mycket i temperatur, så jag landade på runt 5-6 grader mer än önskat. Spädde med en liter kallvatten, men lyckades bara sänka temperaturen till 55c (siktade på en proteinrast på 50c). Lät stå i 25 min. Har ingen aning om hur det kommer påverka smaken i slutändan, men jag tippar på att det inte är någon kris direkt.. Efter dekoktionen och blandningen med resten av korngröten hamnade jag dock spot on på önskad försockringsrast, 66c. Och där är jag nu. Om 45 min blir det steglakning för andra gången någonsin. Men det ska nog gå vägen, det också! smile

Skulle vara kul att höra hur det går, och hur slutölet till sist smakar.

Det ska jag absolut berätta! Jag vill höra hur ditt öl smakar efter ytterligare en månad som du skrev tidigare också!

Det gick lite halvdåligt med laktemperaturen nu.. Fattar verkligen inte vad jag gjorde för fel och varför det blev så stor skillnad mot föregående bryggningar. Kanske p.g.a mängden malt, och alla nya sorter jag aldrig bryggt med förut? Min plan var två satslakningar, ca 6.5 L, 76c vid varje gång. Så jag värmde upp vattnet till 10 grader över önskad temperatur som jag nu lärt mig att jag ska. Men det blev helt fel när jag hade blandat i 6 L. Temperaturen landade på 69c. Så eftersom jag inte riktigt visste hur jag skulle lösa det hade jag i resten av lakvattnet, 6 L till, och mätte. Sluttemperaturen stannade på 72c, 4 grader under önskad temp..

Vet inte hur det kommer att påverka slutresultatet, men jag håller tummarna på att allt inte är förlorat. Det kanske någon med erfarenhet och kunskap kan svara på? En rast på 55c i 25 min, en på 66c i 65 min, sen recirkulering 3x1 L och tömning av kärlet, och sist en påfyllning (satslakning) med 13 L vatten 72c och en 10 min vila, sen recirkulering och tömning. Samlade upp 23.9 L vört, SG innan kok 1.057.