Vattenprofil Örebro

Fick just en sådan:

Calcium (ppm) 24    Magnesium (ppm) 3    Alkalinity as CaCO3 48    Sodium (ppm) 6     Chloride (ppm) 21    Sulfate (ppm) 14    Water pH 8,1

Brygger IPA/APA och är just nu på gång med en ESB. Skulle vilja veta hur man kan justera det här vattnet för att får fram en mer humlig/frisk karaktär på ölen.

Har matat in värdena i  Palmers ark -  men har svårt att förstå hur man ska tänka. Jag kör BIAB och lakar i ca 18 liter. Sedan häller jag igenom extra lakvatten. Brukar sluta på 18 liter att jäsa.
Förstår Palmer som att extra hårdhet behövs i lakvattnet och om man ökar Kalciumsulfat får man profilen att svänga från "malty" till "balanced". Ökar man mer slår den fort om till "Too bitter".
Jag kan inte det här! Kan någon förklara lite?

Sv: Vattenprofil Örebro

Kul. Detta vill jag också få tips om!

Jag är också örebrobryggare. Dins siffror stämmer inte riktigt med de jag har fått från vattenverket, men det är nog ett år sedan eller så jag bad om att få en ny rapport. På det stora hela är det ungefär samma dock.

Värt att veta är att Palmer har tagit lite avstånd från sin nomograf sedan har skrev "Water". Den kalkylatorn han har är till för att få veta hur mkt salter man ska ha i för att få rätt msäk-ph med en viss färg på vörten. Men realiteten är mycket mer komplex och svår att förutsäga.

Jag mäter alltid ph ganska noga i min mäsk. Min erfarenhet är att ph med örebrovattnet lägger sig ganska bra i en relativt mörk vört, typ 40-50 ebc, vilket i princip stämmer överens med teorin som jag förstått den. Alkaliniteten ligger högt RELATIVT kalcium.

En ljusare mäsk kommer du nog behöva korrigera. Bara pilsnermalt kan ge ett ph på uppåt 6. För mig har det funkat bäst att korrigera med syra. Min metod har varit att ha en bra ph-mätare och köra trial and error. Sen tillsätter jag nog med kalcium för att  komma upp i minst 50ppm I KOKET. Till en humlig öl tillsätter jag kalciumsulfat som tar fram humlen. Tille n maltigare öl väljer jag kalciumklorid. Eller en blandning därav.

Det har funkat bra för mig iaf.

Bra info - jag har tänkt köpa boken Vatten för övrigt...
Undrar lite hur du menar i praktiken. När du mäter PH på mäsken är det när lakningen är färdig - dvs ingen justering av PH i själva lakningen? Vilken syra justerar du med - mjölksyra?
För saltjusteringen gissar jag att Palmer fungerar? Enligt vad jag såg skulle jag kunna höja kalcium till 50 i mina 18 liter med ca 2 gram Kalciumsulfat. Låter det vettigt?

Jag mäter oftast flera gånger under mäskningen. Om det är ett recept som jag är bekant med kanske jag har i mjölksyra direkt. Men jag mäter direkt efter inmäskning, korrigerar vid behov och mäter igen osv. Jag mäter oftast under lakningen också men det brukar inte bli ett problem med för högt ph om jag har ett bra mäsk ph från början. Annars kan man justera ner lakvattnet till ph6.

jag räknar på tillsatser i beersmith som jag har på andra datorn men det låter rimligt.

Nu skriver jag bara om hur jag gör och jag är knappast någon kemist. Har bristfällig koll på teorin, men har iaf hittat ett sätt som funkar för mig i praktiken.  Andra sätt är säkert minst lika bra.