Meantime chocolate

Drack Meantime chocolate, en underbar stout. Blev förälskad och beställde hem 24 st. öl via privatimporten på systemet.

Nu funderar jag på en klon. De använder kakao vet jag men i vilken mängd är svårt att veta.
Någon annan som druckit samma öl? ..och som har tips på humle och jäst och övrig viktig information. Ingen detalj är för liten.

2 Senast ändrad av cabrón (2009-10-18 18:18:39)

Sv: Meantime chocolate

http://www.humle.se/punbb/images/upload/92_Meantime_Chocolate_33cl.jpg

Såhär snygg är flaskan. Prova den om ni får chansen.

3 Senast ändrad av Golfkompis (2009-10-18 20:07:00)

Jag bryggde en stout för 14 dagar sedan och den har nu jäst färdigt. I experimentsyfte tappade jag idag över 5 liter till en liten dunk (resten gick direkt på flaska) i avsikt att göra chokladstout. Jag kollade i min referenslitteratur och fann flera recept med doseringen 227 gram kakao på 5 gallons (ca 19 liter) öl.
Jag drog i 50 gram kakao och där är den nu. Kommer att låta den stå några dagar för att sen flaska den. Kan alltså just nu inte säga ngt om resultatet, men lovar att komma igen när den är provsmakad.
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Ok jag är mycket nyfiken på ditt resultat så det vore kul om du återkom med en rapport.

Bra att det finns en riktlinje med lämplig dosering av kakao (10g/l)

Morebeer.com - en amerikansk konkurrent til Humle (undskyld, Svante!) har cacao nibs på programmet - en anden måde at få chokolade-effekt på.

De skriver lidt om det her: http://morebeer.com/view_product/10680/ … eza_-_1_lb

Det kunne være sjovt at prøve...

Mina försök med choklad stouter visar att det är lätt att få en trevlig choklag smak på stouten.
Däremot är det hopplöst svårt att få ett vettigt skum.
Även 98%  choklad gjorde att skummet uteblev nästan helt.
Det blev dock bättre efter något års lagring.

/Kjell

Kan det ha att göra med att kakaon innehåller fett?
/Mats

Försök få tag på hela rostade kakaobönor. Vanlig ögonkakao är bara skit i jämförelse. Min pappa fick dyra kakaobänor i pressent, och de luktade om smakade väldigt bra. Ögonkakao liknar oboy i jämförelse.  Jag kan ta reda på vad det är för bönor om du/ni är intresserade?

megen skrev:

Försök få tag på hela rostade kakaobönor. Vanlig ögonkakao är bara skit i jämförelse. Min pappa fick dyra kakaobänor i pressent, och de luktade om smakade väldigt bra. Ögonkakao liknar oboy i jämförelse.  Jag kan ta reda på vad det är för bönor om du/ni är intresserade?

Jo det skadar inte. En bra produkt hjälper ju oftast till men den stora frågan är om det ska vara bönor eller pulver i en chokladstout eller om båda funkar.

cabrón skrev:

Ok jag är mycket nyfiken på ditt resultat så det vore kul om du återkom med en rapport.

Cabrón!

Jag har nu testad den första flaskan. Doseringen är jag nöjd med, en lätt chokladsmak som absolut inte dominerar.
Däremot är ölen lite grumlig, vilket drar ner helhetsintrycket. Det beror naturligtvis på att kakaopulvret inte går i lösning. Enda sättet att komma tillrätta med det är väl att filtrera ölen, och det vill jag inte. Möjligen kommer kakaon att sätta sig på botten om jag väntar ytterligare.
Men som sagt... doseringen känns helt ok!

/Mats

Tar för givet att kakaon/bönerna ska ner i koket.

Mina högst begränsade erfarenheter säger att det är rätt lätt att få en mystisk beska med kakao i sin brygd.. Om man nu skall ha i det skulle jag rekommendera i sekundären, mest för att jag tror att kakon har lätt att bränna i koket och bränd kakao är inte gott..

studenten skrev:

Mina högst begränsade erfarenheter säger att det är rätt lätt att få en mystisk beska med kakao i sin brygd.. Om man nu skall ha i det skulle jag rekommendera i sekundären, mest för att jag tror att kakon har lätt att bränna i koket och bränd kakao är inte gott..

Försent, hade kakaon de sista fem minuterna men den blev iaf inte bränd utan gav en fin smak redan efter kylningen. Nu är det bara att hoppas att den utvecklas fint i jäsningen. Ett annat problem med att slänga kakao i sekundären är ju också att den inte är steriliserad.

Sant, man kanske skulle kunna göra ett chokladextrakt på kakao istället.. Det tåls att funderas över, berätta gärna hur ölen blev sedan.

/Peter

Sådär. Då tippade jag om till sekundären. OG 1012. En första rapport. Känns i nuläget inte så fyllig, kanske för att jag just tagit ett glas porter på 8.5%? Jag hoppas den blir fylligare i smaken samt att kakaon tar ett kliv framåt så den märks mer. Nu smakar den för svagt om jag ska jämföra med ölen tråden handlar om. Vi får se vad som hänt om några veckor.

nå? vad hände?

Im so HoppI

Kakaobönorna innehåller c:a 45% fett OCH 11% protein. Mal man dem och kokar dem i vatten borde det väl bli rena buljongen. Om man sedan låter det svalna så borde det gå att skumma av fettet - bara en idé - kanske går.

Men det borde väl finnas mera högkvalitativt kakaopulver på marknaden. Från kakaopulver har ju större delen av fettet pressats ur.