tankar kring utrustning biab eller maltrör?

Hej,

Har läst och begrundat alla kloka ord kring bryggning, jag tänker nu försöka mig på att bygga ett bryggverk. Därav mitt första inlägg smile

Första gången en helmalt skulle provas vart det; fulsilat-mäsken-genom-en-stor-kökssil-och-laka-direkt-i-silen-metoden

Har gjort en BIAB bryggning som verkar ha gått bra, fick bra utbyte ca 80% (mognar på flaska nu så ej provad) men tanken är ju att förbättra sin utrustning smile

Har en vän som ska hjälpa mig med att svetsa ett kärl i rostfritt ca 120 liter kommer kokkärlet rymma sedan ett lite mindre lakkärl (hur stort bör detta vara för upptill 70-80 liter jäsklar vört?)  kokkärlet ska ha en kulventil i botten och värmas med gas är det tänkt (tänker en ringbrännare med tändsäkring så man kan köra inomhus)

Tanken är ett maltrör (tror det kallas så) som är aningen mindre än kokkärlet. Först tänkte jag att hela röret skulle vara gjort av perforerad rostfri plåt så att mäskvattnet kan röra sig fritt mellan maltrör och kokkärl. Dock så har jag haft problem att hitta perforerad rostfri plåt med håldiameter 1-1,5mm i mindre än 1x2 meter  stora ark, för runt 2000:- sad

Så då var nästa ide att skippa den perforerade plåten till själva cylinder och använda bara perforerad plåt i botten (typ braumeister) detta verkar ju vara en beprövad metod (hink i hink metoden)

Men oavsett vilket maltrör det blir så måste jag ha en distans mellan botten och maltrör pga kulventilen hur bör den se ut?

Sedan var tanken att när man kommit upp till önskad mäsktemp köra en omrörare (hittat en lämplig motor med borrchuck) som sakta rör om i mäsken som då bör hålla en jämn temp, detta skulle kunna ske med locket på genom ett litet hål tänker jag för att då förmodligen då kunna stänga av gasen helt eller iaf till en eventuell temp stegring av mäsken ska ske.

Sen när väl mäskningen är över är tanken att lyfta maltröret så den hänger fritt från vörten och får droppa av och sen laka från lakkärlet via någon spridare.

här bör man väl kunna recirkulera vörten genom maltröret och få en lite klarare vört?

därefter kan jag gå till kok i samma kärl.

kylningen har jag tänkt lösa med en plattvärmeväxlare, då kan jag köra den svala vörten direkt till jäskärlet (är i alla fall tanken)

Vad har ni erfarna hembryggare för tankar angående mitt projekt?

finns lite orosmoln med att köra ut den varma vörten genom en plattvärmeväxlare som kanske sätter igen sig pga humle och annat grums.. men detta bör väl kunna lösa sig med ett filter på kulventilen typ bazooka screen?

Alla tankar är varmt välkomna smile

Med vänlig hälsning

Andreas

Sv: tankar kring utrustning biab eller maltrör?

Låter som ett kul projekt!
Min första tanke är att ditt maltrör kommer bli väldigt tungt, men jag antar att du tänkt lösa det med hjälp av någon form av lyftanordning, och om du inte tänkt det så tror jag det kan vara en bra idé. själv använder jag bm 20 liter, men vet att de som använder bm 50 liter kan få problem med att lyfta röret utan hjälp, och här pratar vi ju dubbla den storleken.
Den lättaste lösningen på avståndet till botten borde vara att ha fötter på ditt maltrör skulle jag tro. bör inte vara svårt att svetsa dit så du får lagom avstånd till botten.

Jag har själv inte använt plattvärmeväxlare, men det finns ju många som gör det, så det borde ju finnas bra lösningar på det, har för mig att jag läst att användandet av bazooka screen ska vara precis en sådan bra lösning smile

Hej,

kul att du gillar projektet :-) Efter ett gäng timmar med ihärdigt googlande hitta jag metallduk i rosfritt med maskor på 1,61 mm, detta låter ju som en bra ide att bygga maltröret av, tänker två ringar i rosfritt som sammanfogas av lodrätta stänger i dito material. sedan klä in cylinder i denna väv, blir som nån slags lyxig biab smile Fick iden efter att ha sett att sådan maltrör redan finns i USA (såklart) http://utahbiodieselsupply.com/customwork.php kan förövrigt tipsa om http://www.forsbergsmetallduk.se som hade billig väv runt 300:- för 1,2x1 meters väv. Den väger 1-2 kilo så vikten bör ju inte vara ett problem tänker ja hela röret kanske väger 5 kg max.

Är det nån annan som använder sig av kontinuerlig omrörning av mäsken? fördelar, jag antar att tempen blir jämnare, det är framför allt det jag vill åstadkomma.

Som sagt vad tror ni om storlek på lakkärl, för runt 70 liter jäsklar vört? 50 liter bör väl räcka? tips på spridare av lakvatten?

/Andreas

Hej

Om du vill så kan du kolla på min gamla tråd:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2186

Med vänlig hälsning Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Rostfritt nät i några olika dimensioner finns hos Joel Svenssons vaxfabrik, det ligger strax utanför Örkelljunga, det går att köpa på meter och jag tror att det är ca 80 cm brett, du får kolla i nätbutiken.

Salle

Det du håller på att bygga låter väldigt likt Camurri Brauer som malt Magnus säljer. Om du inte redan gjort det så kan jag ju tipsa om att titta lite på den.
http://maltmagnus.se/utrustning/bryggning/camurribrauer