Nybörjare med några nybörjarfrågor!

Hej!
Ny på forumet och efter mycket läsande och forskande så har jag bestämt mig för att prova på att brygga öl!
börjar med ett färdigt kit för att det ska bli så lätt som möjligt i början, vi får väl se hur det blir!

Har dock några funderingar som jag inte har kunnat läsa mig till!

Angående rengöring och desinfektion, jag fick med ett medel som heter Chemipro Oxi- rengöring och desinfektion,
har lite funderingar på hur jag ska använda detta? Ska jag fylla jäshinken med medel och vatten samt dom redskap jag skall använda vid bryggningen, låta det verka lite och sen skölja ut för att sedan lufttorka?

Även när det väl är dags för flaskpåfyllning, hur får jag rent mina glasflaskor? Ska jag köra dom en vända i diskmaskinen, och sen göra samma steg som innan och sen bara fylla flaskorna efter dom lufttorkat?

Sista frågan är angående "kolsyrning" av ölet, vissa skriver att socker ska användas i flaskan, andra skriver att man ska använda så kallade Carbonation drops, vad är egentligen bäst? Ölet jag ska brygga är en Czech pilsner.

Kanske lite dumma frågor, men vill vara på den säkra sidan innan jag sätter igång!

Tack!

Sv: Nybörjare med några nybörjarfrågor!

Välkommen Dempa!

Jag tror de flesta här använder någon form av grovrengöring (t.ex. PBW) för att ta bort synlig smuts efter bryggning och sedan ett desinficeringsmedel (Star san eller Sani clean) före bakteriekänsliga moment (jäshink, flaskor, vattenlås, fat etc). Jag använder ibland VWP (vendors washing powder) eftersom det finns att köpa lokalt för mig och det fungerar som Chemipro Oxi genom att vara två i ett (rengöring och desinficering) men VWP måste sköljas. Trots detta så använder jag alltid Star San desinficerande på allt som ölen kommer i kontakt med efter koket.
Här saxar jag från Maltmagnus.se om ChemiOxi:

För rengörning och desinfektion i ett steg. Chemipro OXI är ett miljövänligt rengörings/desinfektionsmedel som arbetar med aktivt syre. Det skadar varken dig eller din utrustning, men är tufft mot oönskade organismer. Kan med fördel användas i flasksköljare artnr:40640. Ingen eftersköljning krävs, låt verka 2 - 5 min, låt torka/rinna av, så är det klart. Dosering: 4g / L varmt vatten (varmt vatten för att det ska lösa sig snabbare)

Fördelen med starsan är att det står sig ett tag i utspädd form så jag brukar ha en halvliter i en blomspruta/sprayflaska som jag sprayar allt möjlig med. Allt från fylla vattenlås, ytdesinficering, termometer ja t.om. händer ibland (rekommenderas ej av tillverkaren skulle jag tro).

Flaskrengöring finns många metoder för och du får fundera på vilken du gillar bäst. Jag har kört säkert 100 backar utan någon infekterad flaska med min metod: http://lindh.olkartoteket.se/2013/01/fl … eisbier-v/
Men kortfattat så kan man köra med någon av dessa metoder:
1. blötlägga en kvart i grovrengöring (ChemiOxi eller PBW) och spruta i star san (gärna med flaskrengöraren du ser på min blogg) före ölet ska i.
2. diska ur med flaskborste och varmvatten, låta några ml vatten vara kvar, baka flaskorna i ugn 1 timme på 150c (finns olika tider/värmerekommendationer här) med aluminiumfolie över toppen på varje flaska. Se till att flaskorna är inne i ugnen före värmen sätts på och låter dom svalna långsamt efteråt genom att låta ugnsluckan stå på glänt.
3. skölja ur flaskan ganska noggrant med varmvatten direkt efter användning, skölja med starsan före flaskning (som jag gjort många gånger med lyckat resultat).

Angående socker till kolsyrning så är carbonation drops enkla men relativt dyra och omöjliga att dosera i annan mängd om du vill ha mer eller mindre kolsyra. Kolsyrehalten går att styra i antal gram per liter där en ale ligger runt 4-5g/l och en veteöl på 8-10g/l. Man tar 1 dl vatten och kokar upp med så många liter öl man ska flaska gånger den mängd kolsyra man vill ha. Ska man flaska 20 liter ale så kokar man alltså 1dl vatten med 100 gram socker. Sen blandar man sockerlösningen i sin öl i flaskningshink utan att plaska (rör om försiktigt). Rör man ner ölet i jäshinken kommer man störa jästkakan på botten och få massor med jäst i flaskorna som kommer ge ett grumligt öl.

Lycka till och fråga på om du har mer frågor!
De flesta nybörjarfrågor har behandlats väl på detta forum så en sökning i forumet här eller på shbf.se kan även ge väldigt mycket bra läsning. Tex:

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2888
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=900
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5992
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5406
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=253
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5113
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=773

Tack för svaret Lindh! Och länkarna, Uppskattas verkligen!
angående kolsyrningen, så står det i receptet jag fick med till min sats att jag ska tillsätta ca 2 krm socker per 33cl flaska! och sen kapsylera. Dom vill alltså att man droppar i socker efter man fyllt upp flaskan? är det inte lättare att göra som du skriver istället?
eller tycker du jag bör följa receptet? Receptet är på en tjeckisk pilsner!

P.S. Väldigt rolig läsning på din blogg! smile

Tack! Kul att du gillar bloggen!

Jag tycker det är lätt att göra sockerlag men det går även ta en vanlig sockerbit (till 50cl, en halv till 33a) eller en mocka-bit och pilla ner i en flaska. Fördelen med sockerlaget är att det är kokat och därmed desinficerat plus som sagt möjligheten att finlira till önskad mängd. Att försöka måtta ner ner socker med kryddmått ner i flaskan brukar bli slabbigt med risk för att kapsylen inte sluter tätt om det kommer socker på flasktoppen (gäller även sockerbit).
Har du redan köpt carbonationdrops så kör på dom, annars tycker jag sockerlag är det bästa. Koka inte för länge bara (några minuter räcker) för blir det för koncentrerat så sätter det sig på botten av flaskningshinken och fördelas ojämnt i flaskorna. Att röra om väldigt försiktigt mellan var 5:e flaskad flaska är en bra rutin oavsett.

Hej!
Har satt min öl och idag har den stått i 7 dagar!
Har tagit og/fg värde dom senaste 3 dagarna och då fått ett värde på 1017 3 dagar i rad! Är inte detta väldigt högt? Öppnade jästunnan försiktigt och förväntade mig se skum på ytan, men istället var det nästan ingen skum på ytan!
Det satt kladd och skit på tunnan, men är satsen förstörd eller har det inte jäst? Finns det något jag kan göra?

En vecka är kort tid, du har förmodligen passerat primärstadiet på jäsningen bara. Låt det stå en vecka till tycker jag.
Skum på ytan är det bara de första dagarna, sen brukar det mesta försvinna (ibland inte allt utan små öar kan vara kvar).
Öppna inte hinken i onödan för då släpper du ut den skyddande koldioxiden.
Satt det kladd utanpå tunnan eller längs med väggarna på insidan (det sista är helt normalt, det första brukar ha med små barn eller husdjur att göra).
Det finns en sliten gammal klyscha som lyder "Relax, don't worry, have a homebrew" som man kunde få i nyllet för några år sedan på amerikanska forum och med det menas att de flesta problem eller frågeställningar om att man tycker något är konstigt brukar ordna upp dig efter några veckor.
En fullständig jäsning kan ta mellan 3 dagar och 4 veckor beroende på en rad faktorer men jag tycker två veckor orört i första hinken (jäsning 18-20c) är en bra tumregel de första 10 gångerna. Sen kan du tappa på flaska och låta dom stå en vecka innan du kyler och öppnar första. Beroende på om den smakar jättegott eller inte så kan du vänta någon vecka till. Oftast börjar jag dricka mina öl efter 2-3 veckor om de inte ska torrhumlas eller lagras. Det är klokt att öppna några lite då och då i början för att lära känna hur ölet utvecklas med tiden. Det är dock ganska vanligt att man hör nybörjare säga att den godaste flaskan var den sista så ta det lugnt smile

Troligtvis färdigjäst, satt det kladd ovanför ytan på tunnan har det jäst.. Vilket OG (innan jäsning) hade du? vilken temperatur mäskade du i? Vilken jäst använde du? Vilken jästemp hade du? Satsade du på en tjeck pilsner så är det högt, men hade den jäst ner till 17 på 4 dar hade du troligtvis för hög jästemperatur och för hög mäsktemperatur.  på en tjeck pilsner ska jäs-temperaturen vara mellan 9-14grader, mäsktemp 64-66grader.
Förstörd är den inte, kasta den inte, man lär så länge man lever! Detta var den första, på´t igen bara!

8 Senast ändrad av dempa (2014-02-25 21:02:32)

Tack för svar! Jag följde anvisningarna som jag hade! Temperaturen låg där den skulle! Enligt instruktionerna iaf wink då antar jag att det bästa jag kan göra är att vänta en vecka till! Men säg om inget skulle hända! Vad kan man då göra? Og från början var 1048! Och "kladdet" satt på insidan av hinken! Som en ring! Antar att det är rester ifrån jäsning då?

Ja, ringen är helt normal och är jäst från högkreusen. Händer inget på en vecka så hör du av dig igen så ska vi se vad vi kan göra åt saken smile

Har det inte hänt nåt på 4 dar så är den färdigjäst. kan du, så kallkrasha den (ställ kallt) för klarning och lagring. Till nästa gång om det är lager du vill göra, lägre mäsktemp, lägre jästemp, en lager kan ta 2 veckor att jäsa ner till rätt FG eftersom den ska stå kallare och jäsa långsammare.

Idag har jag ölet stått i 12dagar, tog en ny mätning precis och fick ett värde på 1015-1016! Så nått kanske har Hänt på 4 dagar smile funderar på att ta mätning 2 dagar i rad nu, och om det är samma värde så tappar jag upp ölet på flaska! Eller hur bör jag gå till väga? Ska jag vänta lite till? Har möjlighet att ställa jäskärlet i min källare där det är 15grader ungefär! Men eftersom jag bor i lägenhet är det 2 stora trappor! Kommer det inte guppa i ölet för mycket då?