Jästodling

Efter ett antal bryggningar med diverse köpta jäster gav jag mig på att försöka odla jäst från en Hefe jag köpt på Systembolaget. Det gick givetvis åt skogen, men jag blev inte riktigt klok på varför, men någon erfarnare inom området kanske har en aning... .? Så här gick det till i alla fall.

Först hällde jag ur jästen i en annan behållare. Fyllde på med 1dl vört (1dl vatten varav 10% DME) och lät jäsa ut. Hällde ut allt utom jästen, slängde i 5dl vört (varav pterigen en tiondel DME) och lät jäsa ut. Slutligen hällde jag åter ut allt utom jästen, men la i lite vatten för att få en lättare konsistens.

I början var allt ok, men ca 8 timmar efter min "hydrering" söutade den dofta jäst och stank gammalt bildäck. Lite rådvill här, men kan det tillsatta vattnet varit boven eller har vörten helt enkelt fått oväntat besök?

Sv: Jästodling

Hej

Det finns många möjliga orsaker:
- Många bryggerier pastöriserar eller värmer upp sin Hefeweizen så att alla jästceller dör men detta stegrar hållbarheten.
- En infektion som du själv antydde. Detta verkar troligt om vörten inte hade någon konstig lukt och att denna lukt kom snabbt och tydligt.
- Den sista vattentillförseln för att ändra konsistenden: Var den uppkokad? Hur som hellst: Den ändrade saltförhållandena i jästen och vätskan. Det kan tänkas att det osmotiska trycket nu stressade jästen rejält. Bättre hade varit en isotonisk lösning (0.9% NaCl) som du kan göra själv med 9 g salt i 1 liter vatten (koka allting).

Kanske du kan ge lite mer information. Typ, vilken hefeweizen du använde? Och tidsperioderna mellan omfyllningarna.

Använder du en akvariepump för att syresätta vörten, med steri-filter? Kokade du vörten? Varför denna lilla mängd (1 dl i början ifrån en enda flaska).

Några hefeweizen som fungerar bra vill jag nämna:
Augustiner
Gutmann
Maisel
Schneider
Tucher

För Hefeweizen använder jag bottensatsen ur tre flaskor, kör 1 liter kokad vört med lite jästnäring. Och efter två till tre dagar kör jag yttligare en liter vört. Detta räcker för min skörd på 50 liter Hefeweizen (något underpitchad ger mer esteraromer). Så kan jag börja odla fram jästen en vecka innan bryggningen. Med två till tre dagars rejäl kylning, så är det även möjligt att hälla ur en den fulöl ur erlenmeyerkolven. (Men jästen skulle nog äta oönskade produkter i alla fall med all färsk vört som kommer).

Och till sist: Jästen behöver syre under propageringen. Annars kan den inte bilda nya cellmembran för att den saknar de nödvändiga fettsyrorna som bara bildas under aeroba förhållanden.

Kan vara värt att tillägga att alla hefe på bolaget utom Schneider tillsätter en annan jäststam i flaskan än de jäser med och är med anda ord ointressanta att försöka odla upp från slattar. Det finns grymt bra veteöljäster att köpa på humlegården så misströsta inte dock ;-)

Jag sitter just i en rejäl bilkö och skriver några rader frân telefonen.

Tittade snabbt på systemets utbud. Braufactum och TapX har sin orginaljäst och pasteuriserer inte så vitt jag vet. Så de borde fungera.

Initialt så kan jag säga att syftet med odlingen som novis inte var att kopiera en annan öl, utan bara prova processen och få ett lyckat resultat. På sikt lär jag jag köra denna "multiplicering" på köpta jäststammar. Flaskan i fråga var en Omnipollo Näcken.

Bägge jäsningarna fick 4 dagar på sig och orsaken till att jag startade med så lite som 1dl var för att jag hade lite jäst att utgå ifrån och ville inte riskera att stressa upp den. Syressättning var modell "skaka som en galning", men framöver blir det magnetomrörare som jag ska bygga i helgen. Rengöringsmedlet (AIC från PGW) blir det heller aldrig mer av, då den inte alls verkade spela i samma liga som Star-san jag skaffat från Humlegården.

Men kan tillsatt vatten stressa jästen? Har nog aldrig stött på det vid rehydrering av torrjäst. Det kanske är bättre att hälla i jästen med den lilla mängd DME som är kvar i vörten.

M1tt skrev:

I början var allt ok, men ca 8 timmar efter min "hydrering" söutade den dofta jäst och stank gammalt bildäck. Lite rådvill här, men kan det tillsatta vattnet varit boven eller har vörten helt enkelt fått oväntat besök?

Gamla bildäck låter som autolys, dvs att jästen börjar kannibalisera och äta up gamla trötta släktiningar.
Det skulle kunna bero på att de inte haft tillräckligt med sockerarter att äta.

Vad menar du med DME 10%?
Gjorde du en vörtlösning med 10º Plato (viktprocent motsvarande c:a SG 1,040)?
Eller tog du en centiliter DME till en deciliter vatten?

Kenneth

Näcken använder Weihenstephaner 3068 om du vill ha orginaljäststammen. Jag vet att Omnipollo ibland har ny jäststam på kolsyrejäsningen men är osäker i detta fall.

Jag är lite tveksam till magnetrörare. Virvlar man ner syre i vörten med den, eller kan det tänkas att man virvlar ner koldioxidlagret i flaskan? Jästen äter socker, producerar CO2 som lägger sig som ett lock över vörten. Nu sätter jag på magnetröraren och virvrunt koldioxiden.
Eller så kopplar jag på en akvariepump som tillför luft utifrån. Låter bättre tycker jag.

Torrjäst kan du inte jämföra med propagering. Torrjästen har noggrants preparerats med allt som behövs för en rehydrering i vatten. Din jäst fick en chock utav det hypotoniska vattnet. Troligtvis "rusade" vatten in igenom cellväggarna in i cellplasman där saltkoncentrationen var högre.
Kanske ledde detta till autoly, där illamående eller döende celler spottar ut de värdefullaste näringsämnena den har för eftervärden. Det brukar kunna lukta som soya eller Maggi / Knorr.

Kenneth skrev:

Gamla bildäck låter som autolys, dvs att jästen börjar kannibalisera och äta up gamla trötta släktiningar.
Det skulle kunna bero på att de inte haft tillräckligt med sockerarter att äta.

Aldrig haft en tanke på Autolys men det sannolikheten finns eftersom jag hällde ut det mesta av vörten, sparade jästen och fyllde på med vatten. Vägrar tro på infektion då jag inte råkat ut för det innan. smile

Kenneth skrev:

Vad menar du med DME 10%?
Gjorde du en vörtlösning med 10º Plato (viktprocent motsvarande c:a SG 1,040)?
Eller tog du en centiliter DME till en deciliter vatten?

Precis. En cl DME till 1dl vatten.

Anyman skrev:

Jag är lite tveksam till magnetrörare. Virvlar man ner syre i vörten med den, eller kan det tänkas att man virvlar ner koldioxidlagret i flaskan? Jästen äter socker, producerar CO2 som lägger sig som ett lock över vörten. Nu sätter jag på magnetröraren och virvrunt koldioxiden.

Tänkte på magnetomrörare som alternativ till att spela maracas med förkulturen. Inget bra alternativ.

Gällande 3068 så lär jag skaffa den i slutändan ändå, efter jag fått snurr på detta odlande. Så jag inte gör samma tabbe med ny fin jäst. Var definitivt rätt forum att lyfta frågan i. Alla här verkar ha enorma kunskaper kring ämnet. Kul. smile

M1tt skrev:

Precis. En cl DME till 1dl vatten.

Det är inte rätt proportioner, (förutsatt att en cl DME inte väger 10g), man räknar normalt med 100g DME till 1l vatten => 10g DME till 1 dl vatten

M1tt skrev:
Anyman skrev:

Tänkte på magnetomrörare som alternativ till att spela maracas med förkulturen. Inget bra alternativ.

Det är ett jättebra alternativ!
Jag vet inte vad Anyman har för jästpropageringskunskaper, men de flesta (alla?), som jag känner till som gör förkulturer, har eller vill ha en magnetomrörare.
CO2 är inte som olja på vatten utan den finns i en högre koncentration närmare vörten pga koldioxiden som bildas i vörten. Utan ett tättslutande lock eller jäsrör, vilket man inte har på sin behållare på magnetomröraren, kommer det kunna komma in syre och blandas i vörten. Dessutom så håller magnetomröraren jästen i suspension och ökar effektiviteten på förkulturen.

Joo,
jag känner nog också någon som kör med pump smile
och någon som kör med en droppe olivolja.
Och någon som kör med syrgas.
Och någon som kör med Carlsberkolv.
Och jag tror mig ha propagerat en jäst eller två smile)

Ett bra alternativ är det säkert, en magnetrörare. Men ett bättre alternativ?
- Ofiltrerad lufttillförsel.
- CO2 täcke, eller delvis CO2 täcke

Ett bättre alternativ: Pump?
- skummar väldigt, så den kräver ganska stora e-kolvar (mina är på 3 och 5 liter).
+ med ett sterifilter så begränsas risken utav infektioner avsevärt. Jag kör med en bommullstuss i öppningen utav kolven. Så finns det bara ett flöde ut ur kolven.

Det bästa alternativet: Kombination: Pump till närheten utav vört ytan, och magnetrörare
+ alla fördelar

Aldrig ens tänkt tanken med pump. Typ akvariepump med filter på utsidan och steril slang ända in i botten på e-kolven? I så fall kan den kanske även tjäna ett bra syfte för en "riktig" bryggning, som alternativ till färgblandare eller vad folk nu vevar med.

Kollade närmare på beskrivning av autolys och doftbeskrivninen (bränt gummi) stämde mycket bra. Inget mer vattenskadande av förkulturer med andra ord. smile

Den minsta akvariepumpen du hittar med ett sprutfilter mellan pump och slang.
Just nu kör jag ner slangen direkt i vörten i e-kolven. Jag hade en lång glaspippett som var lätt att göra ren. Den fich sitta på slangen ner i vörten, tills den gick i 1000 bitar.
För att hindra skummet att nå toppen på e-kolven vill jag ta en sil och kila fast den i kolvhalsen. Det gallret kommer inga bubblor förbi. Då behöver jag ingen magnetrörare heller.
Med det är projekt nr 59...

För en riktig bryggning utav öl har jag inte använt den. Min vört får tillräckligt med syre på vägen till jästanken.

Bra svar Anyman.
Klarar den av att hålla jästen i suspension? Av det du räknar upp låter det som ett bättre alternativ och lättare/billigare att anskaffa... dessutom kan man köra den i Jäshinken innan pitch.

Jag har inte provat att propagera en S-04 på detta sätt, men jag tror att alla andra jäster fungerar...
Luftbubblorna producerar strömmar i vörten och håller även högflockulerande jäst i suspension, även om man kan iakta vissa drivor med jäst längs botten.
Mitt ända problem är skummet / bubblorna som stiger ända upp i kolven.

Anyman skrev:

Joo,
jag känner nog också någon som kör med pump smile
och någon som kör med en droppe olivolja.
Och någon som kör med syrgas.
Och någon som kör med Carlsberkolv.
Och jag tror mig ha propagerat en jäst eller två smile)

Du tror att du propagerat jäst, det låter som du kan mer än så. Varför är du så hemlighetsfull/blygsam?