Hej
Det finns många möjliga orsaker:
- Många bryggerier pastöriserar eller värmer upp sin Hefeweizen så att alla jästceller dör men detta stegrar hållbarheten.
- En infektion som du själv antydde. Detta verkar troligt om vörten inte hade någon konstig lukt och att denna lukt kom snabbt och tydligt.
- Den sista vattentillförseln för att ändra konsistenden: Var den uppkokad? Hur som hellst: Den ändrade saltförhållandena i jästen och vätskan. Det kan tänkas att det osmotiska trycket nu stressade jästen rejält. Bättre hade varit en isotonisk lösning (0.9% NaCl) som du kan göra själv med 9 g salt i 1 liter vatten (koka allting).
Kanske du kan ge lite mer information. Typ, vilken hefeweizen du använde? Och tidsperioderna mellan omfyllningarna.
Använder du en akvariepump för att syresätta vörten, med steri-filter? Kokade du vörten? Varför denna lilla mängd (1 dl i början ifrån en enda flaska).
Några hefeweizen som fungerar bra vill jag nämna:
Augustiner
Gutmann
Maisel
Schneider
Tucher
För Hefeweizen använder jag bottensatsen ur tre flaskor, kör 1 liter kokad vört med lite jästnäring. Och efter två till tre dagar kör jag yttligare en liter vört. Detta räcker för min skörd på 50 liter Hefeweizen (något underpitchad ger mer esteraromer). Så kan jag börja odla fram jästen en vecka innan bryggningen. Med två till tre dagars rejäl kylning, så är det även möjligt att hälla ur en den fulöl ur erlenmeyerkolven. (Men jästen skulle nog äta oönskade produkter i alla fall med all färsk vört som kommer).
Och till sist: Jästen behöver syre under propageringen. Annars kan den inte bilda nya cellmembran för att den saknar de nödvändiga fettsyrorna som bara bildas under aeroba förhållanden.