Ostigt och svettigt med East Kent Golding?

Hej!

Bryggde en ESB för ett tag sedan. Det blev sena givor samt lite torrhumling med East Kent Golding humle. Resultatet gav en helt OK öl, men doften drar åt ost och svett. Jag har något svagt minne av att EKG kan ge lite ostiga dofttoner. En kompis som provade tyckte att det luktade hästskit (något jag inte riktigt håller med om haha). Hursomhelst så sitter jag här och funderar på om det blivit en infektion eller om det enbart beror på humlen.

Jag vill poängera att det inte finns någon syrlighet i smak, "stickade" doft eller något i utseendet som talar för infektion. Samma utrustning har använts vid bryggningar efter denna och det finns inga tendenser till infektion i dessa brygder.

Har ni varit med om liknande med/utan EKG-humlen?

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Ostigt och svettigt med East Kent Golding?

Hmmmm,
ostigt och svettigt låter exakt som om du använt gammal humle, eller att humlen inte lagrats på korrekt sätt.

Ah, det var en intressant vinkling. Jag är über-petnoga med förvaring. Humlen förvaras vakuumpackat i frysen i ljustäta påsar. Kan ha varit något i hanteringen innan jag köpte humlen då eller att den var lite för gammal..

Använde också EKG vid en bryggning för ett par veckor sedan och reagerade på att det luktade lite så som du beskriver ur paketet. Pelletsen var inte så hårda som de brukar vara utan expanderade och föll lätt samman som om de var fuktiga.

Använde dom ändå eftersom jag stod där med 40 liter kokande vört. Det flaskjäser nu så jag får väl se snart.

Hoppas att du klara dig bättre än jag! Jag är i princip inställd på att hälla ut ölen..

Ja får hoppas det...