Sv: Nytt bryggverk 50L

2500 bara? Det ser ju betydligt dyrare ut, jag skulle ha gissat 10-12.000  smile

Jag har VVS-kunnigt folk på jobbet så jag har använt sådana prylar, men de är egentligen lika lite avpassade för livsmedel som Gardenas grejer.

Har du testkört ännu ??

Nej tyvärr inte. Tror jag kommer testkoka en batch vatten på tisdag. Har inte haft så mycket tid för annat än jobb och barnkalas  å sånt. Måste snickra ihop en bryggbänk åxå.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Testkörde lite med pbw nu i kväll. Funkar. Bara andra steget i elen verkar vara lite mysko, så jag har vara kört med 2 element.
det har varit lite testande fram och tillbaka, och kommer ta ett tag innan man lärt sej hur den funkar.....

http://forumbilder.se/images/db15201111355846a6.jpg

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Ringman skrev:

Snyggt bygge Scaryeyes!

En fråga som jag funderat lite på när man ser alla hemsnickrade utrustningar är alla mässings kopplingar.
Mässing innehåller bly som inte är så trevligt att ha i öl.
Blyet i mässingens yta kan lösas ut av en sur vört. Har du behandlat dina kopplingar för att ta bort blyet i ytan på mässingen? Eller är det en överdriven farhåga att man kan få bly utlakat i vörten.

/Rune

Angående mässing:

Cleaning Brass
Some brewers use brass fittings in conjunction with their wort chillers or other brewing equipment and are concerned about the lead that is present in brass alloys. A solution of two parts white vinegar to one part hydrogen peroxide (common 3% solution) will remove tarnish and surface lead from brass parts when they are soaked for 5 minutes or less at room temperature. The brass will turn a buttery yellow color as it is cleaned. If the solution starts to turn green and the brass darkens, then the parts have been soaking too long and the copper in the brass is beginning to dissolve, exposing more lead. The solution has become contaminated and the part should be re-cleaned in a fresh solution.

Körde en sats i går. Om jag säger så här: Det finns några saker att förbättra. Efter stopp i mäskbädden skjöt mäsken upp övre silplåten så det hamnade lite malt i storgrytan. Det fick jag veta sen när jag skulle göra wirlpool. Då satt malten i plattväxlaren smile Bara att pumpa ut vörten i jäshinkarna, plocka kylaren och rengöra. Pumpa tillbaka vörten och sen wirlpoola och kyla. Måste alltså ha ett filter/sil i botten vid uttaget som det var tänkt. Sen är det inte bra att glömma protaflocen. Tror även jag ska ge upp polentan. Verkar som den vill sätta igen lättare.

förutom att det tog 8 timmar så är jag ganska nöjd. Bör kunna kapa 3 timmar till nästa gång då jag ska slippa avbrott. hade även ett avbrott innan lakning för middag som inte var planerat.

Taskig bild. Men mäskning ser lugn ut. Mycket trevligt att kunna bestämma vilken temp som mäsken faktiskt har.
Har nu moddat lite vad gäller infästning av övre silplåt. Ska ta en ingående bild av det vid nästa bryggning. Då kommer jag åxå att redogöra med en brygglogg. Inte bara för att visa, men åxå för att jag själv lätt ska kunna kolla och jämföra.

http://forumbilder.se/images/0f12011114553a31a.jpg

snyggt bygge, gjorde min första öl nu i fredags, med en gryta från biltema,,, eller rostfri plåtburk är väl rätta namn. haha  men såg din bryggutrustning nu, tänkte nog ta o sno lite av dina ideer, ser riktigt nice ut,  vart det bara enklare lösning med gardena istället för tätningar mot botten som Braumeister har ? tycker du plattorna räcker till ? hur många L/min gör pumpen ? önskas större eller mindre flöde ?   
Försöker jag fiska upp dina erfareheter också smile
men åter igen, grymt fint bygge !

/

34 Senast ändrad av martinj (2011-12-06 10:58:08)

Jag är också väldigt nyfiken på effektiviteten på uppvärmning/kokning med den lösningen. Funderar på ifall jag skall göra likadant.
Är du nöjd med den lösningen?
Klarar du koka full volym med det?
Skulle du göra något annorlunda (med uppvärmning) ifall du gjorde om det?

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

jo anledningen till min lösning i stället för att plahiera braumeister är den silikonpackning dom har i botten. Inte så lätt att få tag i. Sen ville jag inte borra i botten, då grytan har en kärna av koppar eller aluminium i botten. Kanske man fördärvar den om skikten separeras lite. Ji den setupen med plattorna funkar kanon. Tyvärr har jag inte en bra logg över bryggningen, men ska brygga igen i nästa vecka. Då dokumenterar jag allt. Märkte att det finns ett problem med termostaterna som sitter på kokplattorna orginal som jag bara flyttade över. Men innan jag moddar dom ska jag koka igen. Men 4 kw till 45 liter är ju inga problem. Sen inga brända element med karamellisering på osv. Jo jag är helnöjd!

martinj skrev:

Skulle du göra något annorlunda (med uppvärmning) ifall du gjorde om det?

Jo en sak... jag skulle koppla rätt. Har haft lite problem med kylningen. Från kok till 25 grader går på några minuten. Sen är det nästan stopp. Men märkte i dag att en platta går på fullt ös trots att det är avstängt. Märkte det när ja skulle rengöra i dag. Inte så konstigt att den inte vill ner i temp då ju.

Vart köpte du dom plattorna? Försökt hitta likadana, men det e mest 18.5cm på minst 1500w vilket är för stort i diameter.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

ÖB har dom. Enda stället jag åxå hittat dubbla små plattor.

Så...
Efter en del driftstörningar vad gäller igångkörning av nytt bryggverk, kulminerade allt i att plattor slutade funka efter att pumpen lagt av gång på gång. Elfelet med plattorna har jag hitta och åtgärdat. Det är ju så att det inte spelar någon roll hur avancerade installationer man än gör som amatör, för gör man en enda tabbe så är man tidernas klåpare. Det gäller alla.
Fast detta var inte en felkoppling, utan det var in-line fuses som fanns med från början i kokplattorna, och det blev alltså lite för varmt för dom. Alltså det är en form av värmesäkringar. Men dom hängde lite för nära plattan och dog av strålningsvärmen.

Sen pumpen... Misstänker att den inte klarade värmen. Då mest kondensatorn kanske. Tror åxå att när pumpen väl stannat så har det skett en karamellisering av vörten inne i pumpen som gjort att den  inte kom igång igen. Så jag har provisoriskt flyttat ut den på utsidan och ska prova detta.
Verkade funka tills jorfelsbrytaren gick 2 ggr. Men det var ett läckage efter att jag strulat med pumpen och rören. Så det blev överslag mellan kablar och svepet under grytan. Där har jag fogat lite bonnigt med silikon nu som skall härda i natt.

Kopplade även om så att jag använder båda SSR på en PID för att köra alla plattorna samtidigt. Det är annars väldigt lätt att stänga dom extra plattorna för sent och skjuta över inställd temp.

Jag har ju bimetall termostater på vreden till plattorna och kanske kan vrida ner lite sen vid kok om det stormkokar på full effekt. Kommer göra lite tester med det under måndagen för att sen köra ett brygg på tisdagen tror jag.

När livet känns som mest hopplöst (förra bryggdagen) så reser man sig starkare än aldrig förr och bara ger järnet! smile

http://forumbilder.se/images/25201293756PMd8fc.jpg

Snyggt bygge!

Måste instämma, den ser ju mycket fin ut, proffsigt.

Tack tack för alla snälla ord. Den ska fungera proffsigt när jag är färdig. Planen är ju att kunna presentera en ordentlig logg och bilder. Men med dom katastrofbryggningarna hittills har det inte varit möjligt. Men det är lite så vid all prototyputveckling.

Hej Scary,
Har du fått ordning på bryggverket ännu?
Själv kör jag med två plasthinkar och funderar dagligen på  hur man skulle kunna fixa ett juste bryggverk med små medel. Nu senast har jag börjat fundera på varmvattenberedare, det går ju att hitta beggade till bra pris, men man kanske måste kunna svetsa rostfritt för att gå från VVberedare till bryggverk och då tar det dessvärre stopp för mig..

Jag har uppgraderat till pump från humle. Men har inte bryggt ännu. Det kommer ganska snart. har varit lite mycket här på sistone. Bryggt lite cooperssatser och så. Prioriterar min fatkyl nu först så jag får loss min jäskyl och slipper ha den full med fat. Men ska visa en bild när bryggverket är ihopsatt igen. Fick modda lite när jag tog bort cirkulationspumpen.

http://forumbilder.se/images/f59201243835Pab72.jpg

Så här blev det humlepumpen. Ville inte bygga om för mycket i detta skedet då jag inte visste om det skulle funka. Men det funkar bra.

Hej scaryeyes
Hur går det med bygget är otroligt intresserad av ditt bygge
har hittat elektriker som kan bygga styrningen o jag vill bygga en kopia jag med
det skulle vara riktigt roligt o få se slutresultatet på din, med mycket mera bilder smile

Mvh Tommy

Jo nu funkar det bra. Bryggningen har legat nere sen september men drar igång nu igen. Kan försöka ta lite mer bilder vid nästa brygg.

Jag har granskat ditt bygga och andras fina byggen, imponerande lösningar, nu funderar jag på en egen lösning men inspirationen kommer av er.

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Hej scaryeyes, imponerande bygge!

Jag blev så imponerad att jag tänkte bygga en likadan här i veckorna. Men jag har lite funderingar.

Vad är inlopps/utlopps ventilen innan pumpen till för, jag tänker på den bilden med den gula Grundfors (?) pumpen.

Jag har en grundforspump på 26w, tror du den kommer funka eller blir det samma problem som med din tro?

/Anton

--------------

www.smideri.se