Nybörjare första receptet hjälp önskas

Ja då har man nog fastnat i bryggarträsket. Satte en sats IPA från lilla köksbryggeriet som jag tappade upp på flaska för en vecka sedan. Ska smaka på det om en vecka. Men övertygad om att den kommer bli bra.

Var och hämtade malt, humle, jäst och lite andra pinaler hos Humlegården. Hade från början tänkt brygga en IPA från boken Brygg öl. Men Humlegården hade slut på Simcoe. Så jag shoppade lite annat. Har laddat ner Beersmith 2 och labbat med de sakerna som jag har köpt. Har försökt att hålla mig till de värden som de hade i boken. Så synpunkter emottages tacksamt. Tänkte göra en Rökporter också, kunde inte låta bli att köpa Gotländsk rökmalt, men det blir nog nästa vecka.

Recept Blixt IPA
Kok 15,5 liter i 60 minuter
Färdigt öl 10 liter
Malt
2 kg Pale Ale malt krossad Weyermann
1 kg Pilsner malt krossad Weyermann
300 g havregryn
300 g Carapils
50 g Carafa Chokladmalt tillsätts i mäsken strax innan lakning
Mäska i 75 minuter vid 67 grader
Humle
15 g Columbus/Tomahak  60 minuter från kokets slut
10 g Amarillo 30 min från kokets slut
10 g Norrthern Brewe  15 min från kokets slut
10 g Amarillo 5 min från kokets slut
Torrhumling 7 dagar 15 g Citra, 15 g Columbus/Tomahak, 20g Amarillo
Jäst
1 pkt 11,5 g US-05
Statistik
OG: 1,074
IBU: 64
Färg: 22 EBC
Alkohol: 7,6 %

Sv: Nybörjare första receptet hjälp önskas

Ingen som har en kommentar? Om det ser ok ut? Det som gör mig tveksam är egentligen chokladmalten, hade inte tänkt den från början men ville ha ett mörkare öl. Idag var jag och köpte Christal Malt med 120-140 EBC och Amber Malt med 90-110 EBC. Skulle man kunna använda detta istället? Vad är smartast? Vill inte ha så mycket smak ifrån malten mest färg.

Tjena.
Jag kan komma med en högst personlig åsikt. Om du inte provat torrhumling förut så skulle jag hoppa över det steget helt för att se hur det smakar utan. Northern Brewer har jag bara använt som bitterhumle så den vet jag inte hur den spelar med amarillon men det kanske gifter sig fint. Havregryn har jag provat i stout och det ger en kraftigare munkänsla/krämighet om man nu gillar det men inte vad jag eftersträvar i en ipa.

Ganska många ingredienser vilket kan leda till att det blir svårare med korrigeringar till nästa omgång, om du har den avsikten. Annars kör på! Ha tålamod och låt det jäsa ut ordentligt. Berätta gärna hur det gick efter lagring och smakning.
//K

Tack för svar, jag plockar nog bort Northern Brewer, behöver inte ha fyra humlesorter, lägger nog citra där i stället. Sedan kör jag nog med chokladmalt och torrhumling. Är förtjust i mycket humle aromer. Jag kör. Återkommer med resultat.

Förstår inte varför du ska ha chokladmalt i en ipa.... skippa det.

Jag vill ha en mörkare färg först och främst, smakmässigt vill jag ha så lite brända toner som möjligt. Andra förslag för att få ett mörkare öl?

Den mängden Carafa fungerar fint för att ge extra färg. Det är en av de mildare rostade malterna.

Nu har jag bryggt, hoppade havregrynen, minskade mängden chokladmalt till 30 g. Vi får hoppas på det bästa.