Grönt äpple öl

Tänkte jag skulle brygga ett grönt äpple öl.

Tänkte brygga det precis som en vanlig Ale, fast utan bittergivan

äppeljuicekoncentrat  utan tillsatser och konserveringsmedel.
Grön karamellfärg.

Tänkte hälla detta i sekundären tillsammans med isinglass.

Funkar detta?

Och isf hur mycket bör man ha i av varje?

2 Senast ändrad av Kenneth (2014-02-19 07:46:09)

Sv: Grönt äpple öl

ja, jo, men kanske inte ändå.
Allt socker i äppeljuicen kommer att jäsa ut, kvar får du en ganska syrlig historia som kombinerat med beskan i alen att bli lite "underlig".
Det blir väl lite som att blanda en torr cider med en ale.
Du kan prova att köpa en torr cider och en ale och blanda i lite olika proportioner för att se vad som du tycker blir bäst.

Jag skulle nog istället satsa på att basera det på en Kölsch med relativt låg beska och med en tydlig restsötma och som är betydligt ljusare än en ale.
Då får du lättare fram den gröna färgen.
Lite samma där att det bästa är att prova sig fram lite vilka proportioner som är bäst.
Istället för att blanda koncentratet i sekundären så kan du separatjäsa "cidern" och ölet för sig själva och sedan prova vilken blandning som du tycker blir bäst.

Tack för svar Kenneth!

Jag har inte kommit så långt i mina bryggkunskaper ännu.
Tänkte jag skulle göra ett "tjejöl"
Läste på nätet att kvinnor är generellt supersmakare, vilket betyder att dom inte klarar av beska såsom män gör.

Efter mycket googlande hittade jag äpple arom.

Kanske kan man tillsätta äpple arom skomärket sockerfritt tillsammans med priman

Angående "tjejöl" så brukar kvinnor i min bekantskapskrets gilla mörka, fylliga öl med relativt låg beska gärna med lite touch av choklad.
(ja, jag vet att nu drar jag alla över en kam)
Öltyper såsom: mörka tjeckiska öl, dunkelweizen, fylliga porters med inte allt för hög beska, belgiska ales o.d.
Lite halvsöta fruktöl fungerar också ofta, typ Lindemans olika varianter, dock inte lambic eller alltför vresiga "suröl".

Men det finns tjejer som gillar beska öl som IPA också vill jag säga.

Angående att tillsätta äpplearom så är min erfarenhet att det inte blir särskilt bra med att använda artificella aromer.
Resultat brukar bli lite "kemiska" smaker som inte fungerar tillsammans med öl.
Bättre att jobba med riktiga råvaror.

Jag skulle vilja tipsa om att leka med lite sena humlegivor för att få fram fruktighet och hålla nere beskan. Två sorter i kombination kan ge spännande upplevelser som fläder, citron osv. Högt restsocker, alltså hög mäsktemp och lite karamellmalt ger sötma i det färdiga ölet. Personligen tror jag inte på begreppet tjejöl. Sök balans är mitt tips, det brukar ge populära drycker bland damer som herrar.