Blond citrus sommar ale

Tänkte att jag ändå kan passa på och fråga om era åsikter angående receptet jag tänkte köra på tisdag/onsdag. Tänkte försöka mig på en med låg beska och citrus/grape/frukt toner.
1.5kg 2 row pilsner malt
1kg wienermalt
6g Cascade 5.50 pellets 60 minuter
5g Cascade 5.50 pellets 20 minuter
Protafloc
Whitbread ale Wyeast 1099

Kommer köra batch sparging metoden så är inte 100% säker på vilken volym det blir. siktar på ca 10L, men bestämmer mig först på bryggdagen om jag ska sikta på 5% eller 3.5% alc/v och kommer isf sjysstera beskan.
Funderar eventuellt på att krydda halva med syrén blommor och jäsa för sig.

Sv: Blond citrus sommar ale

Ingen som har någon tanke eller åsikt? Börjar närma sig bryggdag nu och vad som hellst skulle lugna mina gammla bryggnerver tongue

Jag har svårt att säga så mycket då jag inte kan se smakbilden framför mig vad du tänkt. Min första tanke är att den verkar mild.

Låg beska - men det var ju meningen.

Kanske mer arom/smak humle då för att få någon udd på den? kommer inte ihåg om jag provat den iofs, men 6g låter lite? Men det kanske ska vara en mild öl?

Den jästen har jag inte provat direkt heller... men jag misstänker att den lämnar lite restsötma, kanske lite fruktig...

Att krydda med olika växter känns som Dansken Jan's specialområde? smile Jag har ingen aning.

/Fredrik

Igentligen tänkte jag köra med califonia lager, men pga värmen får den ligga i kylen tills frammåt hösten.
Hade tänkt mig en ganska lätt och flat öl med låg beska och fruktiga toner. Har ett par humlebomber och andra med hög beska som inte direkt passar sig i värmen.
Kanske ska köra en 5-8L ist för att se hur det slutar, slöseri med en påse jäst till en sån liten rackare dock, är lite fundersam på hur jag ska klara att hålla den vid liv och gott antal tills nästa gång den behövs, eventuellt nån månad.

Du kan ju redan nu, när du öppnar denna påse, stega upp den lite och sedan spara en del av jästen i kylen. Så kan du ta en liten del av den, någon tesked, till näsa gång och göra en förkultur på.

Det finns många sätt att spara jäst på. Alltifrån att bara hälle den i en burk och låta det stå tills man ska ha det. Till att mata den lite då och då. Spara på agarplattor mm.

Alla metoder är väl olika bra och är olika krångliga.

Bara spra den i kylen går säkert bra någon vecka kanske.

Personligen skulle jag nog göra en ny förkultur av en den, eller iallafall ge den en matning, om jästen stått längre än någon vecka för säkerhetsskull.

/Fredrik

Enklast är att använda hela påsen och brygga på.
Spar bottensatsen och vattentvätta jästen.
Håll sval i kylskåp i en ren burk.
Ta fram och mata på med ny vört några dagar innan nästa bryggning.
Fungerar enkelt och praktiskt.

Låter kanon, men vad hur vatten tvättar man den?

Det finns angivet på många ställen hur man tvättar jäst.
Här är ett: http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-8.html

Nu är allt klart iaf, vart en midsommar bryggning =P
1kg pilsnermalt
1kg wienermalt
8g cascade pellets 60min
6g cascade pellets 20min
protafloc
whitbread yeast

Totalt 10L på ca 43 OG. Är jag inte helt ute och cyklar måste jag fått utbyte på ca 75%. (klappar mig själv på axeln) Tycker det är helt ok utbyte för första helmalts bryggd. Lyckades ligga på 68c i 45 minuter. Aldrig lägre än 67 och inte högre än 69.
Lakningen därimot var kladdig *skrattar* Tror jag malde malten för fint, vart vacum stopp i lakhinken (2st 10 liters hinkar, en med massa 2mm hål i och den andra under med slang och aluminium nät) Aluminiumnätet trillade av tyverr och det spelade ingen roll hur många gånger jag körde vörten igenom lakbedden, den vart inte klarare för det. Hoppas på att det berodde på vacumet och att aluminium nät rullen hadde trillat av. Använde mig av batch laknings metoden så hastigheten brydde jag mig inte om.
2 omgångar 7L + 5L
Ska försöka fixa lak hinkarna till nästa bryggd (vete öl), funkar det inte bättre då så vet jag inte vad jag skall ta mig till. Möjligen hävert metoden eftersom jag inte har silar stora nog för mer än 2kg malt.

PS. Det var lättare än jag trodde att hålla rätt tempraturer iaf, behövde knappt engagera mig vid spisen.