IPA recept "tips"

Ska göra mitt första helmalt bryggning i helgen.

Skulle verkligen uppskatta svar på detta.

Funkar detta på en 10 L batch?

•    2.6 Kg Pale ale Malt
•    0.2 kg Carapale
•    15 g Cascade 60 min
•    15 g Amarillo 20 min
•    10 g Saaz 20 min
•    30 g Saaz 0 min
•    American Ale ll (Wyeast 1272)

Mäska i 75 min vid 68 grader

Koka i 75 min.

Något jag oxå sitter och funderar på är hur jag ska gå tillväga med vatten ration i mäsk respektive vörtkok

Kan jag börja med 8 liter i mäskningen och sedan vid vörtkoket tillsätta 2 liter?

Tacksam för svar till novisen!

Sv: IPA recept "tips"

Du behöver betydligt mer humle vid kokslutet, och dessutom behöver du torrhumla. Kör med amarillo och kanske lite cascade. Saaz är en ganska udda humlesort i sammanhanget. Sikta på 100-150 g humle totalt.

Jag skulle sänka mäsktemperaturen till 65 C också.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Nja du måste inte torrhumla, men det ger en extra dimension till IPAn! Hur mycket, kanske 4 gram humle per liter är inte fel. I efter att jäsningen avstannat efter ca en vecka. Ja byt ut Saaz, jag är förtjust i Mosaic som finns på Humlegården, och ös på vid kokslut!

Glöm inte att vattenbehandla, speciellt tänk på klorid/sulfat-relationen för att få fram humlekaraktären (mer sulfat än klorid). Använd t.ex. http://www.brewersfriend.com/mash-chemi … alculator/ för att beräkna fram hur du behöver vattenbehandla. Glöm inte heller PH-värdet på mäsken, mitt största misstag. Använd brewersfriend för att räkna fram vad du behöver göra för att få till rätt PH, köp mjölksyra och PH-testpapper. Uppgifter om ditt vatten får du från din kommuns hemsida med största sannolikhet. Ett tips, ta inte lätt på vattenbehandlingen (speciellt PH-värdet), läs på och få det rätt. Det är värt allt besvär och är faktiskt roligt efter första förskräckelsen:P

Lycka till och meddela hur det går!

Tvärtemot föregående talare skulle jag vilja hävda att vattenbehandling är överkurs (om man inte har väldigt alkaliskt och besvärligt vatten) medan torrhumling är helt nödvändigt. En ipa utan torrhumling är som en glasspinne utan glass.

Det är förvisso en smaksak, med torrhumling, även om det är bättre med än utan enligt mig med. Ska man se det mer objektivt, så är det ett flertal av de ipor som kommit högt upp i SM som inte varit torrhumlade sett till recepten, och SHBFs typdefinition påpekar inte torrhumling. En smaksak alltså.

Vattenjustering, givetvis lite överkurs, men jag tycker att det är lika bra att ta tjuren vid hornen. Som du säger Ekstedt, speciellt om man har lite jobbigt vatten eller ska brygga speciella öl.

En amerikansk ipa (som jag tolkar det som att trådstartaren vill brygga) ska ha torrhumling, så är det bara. Fråga en amerikansk bryggare om han kan tänka sig en (amerikansk) ipa utan torrhumling så kommer han titta konstigt på dig. Vad SHBF:s typdefintioner har att säga om saken kan vi nog lämna därhän.

För att brygga vissa stiltypiska öl kan vattenbehandling vara nödvändigt, men för ipa fungerar det bra med många sorters vatten. Vill man förstärka beskan med lite sulfater så kan det väl vara mödan värt, men *det* är en smaksak.

Nu har jag gjort lite ändringar! Skulle detta funka?
•    0.2 kg Carapale
•    15 g Cascade 60 min
•    15 g Saaz 20 min ----------
•    50g Saaz 0 min-----------
•    20 g cascade 5 min-----------

Mäska i 75 min vid 65 grader.     Ska jag mäska med den totala volymen på 10 liter?

Koka i 75 min.

Här kommer ett förslag, jag tänker som så att Saaz kommer försvinna bland den andra humlesmaken, och använder den därför istället som bittergivare.

Malten ser bra ut, kanske lite vete för skummet. Mäsktemperaturen ger en öl med medelkropp, kanske sänka till 64?

- 30 g Saaz 60 min
- 35 g Saaz 15 min
- 15 g Cascade 10 min
- 15 g Amarillo 5 min
- 20 g Cascade under whirlpoolen, säg 20 minuter innan kylningen

Har du mer av någon humle, släng i jäskärlet efter att jäsningen avstannat. Kommer du inte att ångra!

Mitt tips, vad säger ni andra?

Kenneth84 skrev:

Nu har jag gjort lite ändringar! Skulle detta funka?
•    0.2 kg Carapale
•    15 g Cascade 60 min
•    15 g Saaz 20 min ----------
•    50g Saaz 0 min-----------
•    20 g cascade 5 min-----------

Mäska i 75 min vid 65 grader.     Ska jag mäska med den totala volymen på 10 liter?

Koka i 75 min.

Visst kommer detta funka, och med goda bryggrutiner kommer det bli ett gott öl. Frågan är bara om det är vad du är ute efter. Som du kanske förstått av diskussionen är kategorin "ipa" ganska bred, och ditt recept kommer varken utmynna i en typisk amerikansk eller brittisk ipa. Finns det någon kommersiell ipa (eller flera) som du har som förebild och skulle vilja att din ipa kommer likna?

10 Senast ändrad av Kenneth84 (2014-02-13 23:11:08)

Jag har precis påbörjat min karriär, så detta jag hade hemma. Jag har oxå styrian golding pellets. Men det är nog allt jag har hemma.

Men jag jag gillar fullers ipa och apa.

I framtiden ska införskaffa lite mer av det goda. Men har du något bättre förslag är jag idel öra.

Nu är det spikat!

Så här blev receptet

Malt:
•    2.4 Kg Pale ale Malt
•    0.2 kg Carapale
•    0.1 kg Caramel
•    75 g Flaked Corn

Humle:
•    10 g Amarillo 9.1% 60 Min
•    10 g Amarilo 9.1 % 15 Min
•    10 g Cascade 7.8 % 15 Min
•    10 g Amarillo 9.1 % 10 Min
•    10 g Cascade 7.8 % 10 Min
•    10 g Amarillo 9.1 % 1 Min
•    20 g Cascade 7.8 % 1 Min
•    American Ale ll (Wyeast 1272)

Det är väl mer åt APA hållet så det blir nog bra

Flaked Corn? Ska du ha i majs?

Det är bra för skumkronan

En näve korngryn är ju också beprövat...

Igår kväll var den stora bryggdagen.

Vörten blev lite väl ljus kanske men luktade och smakade redan gott.

Öshlen blev 1066 vilket jag är nöjd med.

Nästa gång jag brygger detta recept kanske jag ska ha i något mörkare malt.

Någon som har tips eller ska jag experimentera mig fram?

Jag följer denna tråd med stort intresse! Hade varit kul att se hur det ser ut när du brygger. Hur kommer du göra med kolsyra? Sockerlösning? Vad använder du för termometer?

Roligt att det intressear folk!
Jag hade tänkt prima med 6 gram strösocker per liter. Ang termometer, så använder jag en lång glas termometer. Typ en sådan man kollade febern på barn för många år sedan. wink

Det bubblade som bara h..... Dom första 2 dygnen. Nu efter 2.5 dygn bubblar det var 20 sekund.

Är detta rätt, ska det vara så?

Kenneth84 skrev:

Det bubblade som bara h..... Dom första 2 dygnen. Nu efter 2.5 dygn bubblar det var 20 sekund.

Det är jättebra, det tyder på att jästen var pigg och glad.

ekstedt skrev:
Kenneth84 skrev:

Det är jättebra, det tyder på att jästen var pigg och glad.

Tack för snabbt svar!