Recept på en Pale ale

Ingridienser (10 L batch)

•    Ljus spraymalt 0.5 kg
•    Medium ljus spraymalt 0.5 kg
•     Viking malt Pale Ale 0.8 kg
•    Viking malt Carapale 0.2 kg
•    Cascade 12 Gram
•    Amarillo 15 Gram
•    Styrian golding bobek 15 Gram
•    Protafloc ½ krm

Humlegivare:

Cascade 12 gram vid 60
Amarillo 15 Gram vid 15
Styrian golding bobek 15 vid 5

Funkar detta Recept?

Sv: Recept på en Pale ale

Malten kan jag inte riktigt uttala mig om då jag aldrig bryggt med extrakt, men tycker väl att det ser bra ut.

Jag hade lagt till en humlegiva vid 0 minuter, personligen hade jag valt amarillo då. Typ 30 gram. Sedan hade jag ändrat Cascade givan till 15 gram för enkelhetens skull.

För enkelhetens skulle man man även slå ihop 15 och 5 minuters givan och placera på 10 minuter. Tror inte det har så stor betydelse.

Jag hade även torrhumlat men det är inte nödvändigt egentligen. Men i så fall hade jag tagit 20 gram amarillo, 10 gram  cascade och 10 gram styrian.

Tack så mycket för svaret!

Har aldrig torrhumlat. Hur går det till?

Kan jag lägga humlen i en humlepåse och trycka ner i mina två 5 liters damejeanner?

Jag fattar inte riktigt det här med humlegiv vid 0 min! Är det från starten av koket. Och isf hur länge ska jag vörtkoka?

Ang. torrhumling skulle jag fördelat humlen på 2 humlepåsar, 20 gram i varje. Samt placerat en tyngd i påsarna. Jag använder glaskulor. Detta gör du när jäsningen nästan är över. Med andra ord efter 1-2 veckor. Sedan torrhumlar du i allt från 3-7 dagar.

Man kan tappa om till nytt kärl inför torrhumligen för att minska grumset i den slutgiltiga ölen. Torrhumlingen gör den lite grumligare samt att många vill ha så lite jäst som möjligt i det kärlet som dom torrhumlar för att öka utbytet av humlen. Men detta är som sagt inte nödvändigt.

Med 0-minutsgiva menar jag en humlegiva som du slänger i precis innan koket är slut.  Jag brukar koka totalt i 75 min oftast. Så då slänger du i 0 minutersgivan när vörten har kokat i 75 minuter med andra ord.

Jätte roligt att folk lägger tid och energi på att hjälpa nybryggare.

Jag ska följa dina råd och återkommer med besked.

Tack än en gång!

Jag vill bara tillägga att du ska hålla koll på jäsningen. Beroende på temperaturen och jästsort kan det vara läge att torrhumla tidigare. Jag upplever ofta att jäsningen avtar och går mot sekundärfasen redan efter 4-5 dagar.

Bee skrev:

Jag vill bara tillägga att du ska hålla koll på jäsningen. Beroende på temperaturen och jästsort kan det vara läge att torrhumla tidigare. Jag upplever ofta att jäsningen avtar och går mot sekundärfasen redan efter 4-5 dagar.

Finns det nån nackdel med att torrhumla "för sent" då? Trodde bara att det fanns nackdelar med att torrhumla för tidigt?

Värde under 1.000 låter underligt. Vad hade du för temperatur på vörten när du gjorde mätningen?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Tänkte på en annan sak. Bryggningen skulle ge runt 9 liter vört, men det blev 6 liter.

Med tanke på spraymalten jag har i, kommer väl detta bli ganska söt öl?

Kan man hälla vatten direkt i vörtkoket för ev. svinn?

Kenneth84 skrev:

Tänkte på en annan sak. Bryggningen skulle ge runt 9 liter vört, men det blev 6 liter.

Med tanke på spraymalten jag har i, kommer väl detta bli ganska söt öl?

Kan man hälla vatten direkt i vörtkoket för ev. svinn?

Ja du kan späda i koket, men vad har du för OG?

Min hydrometer gick i golvet under bryggdagen, så jag har inte haft möjlighet att kolla det.

Pratade med humle supporten om en order jag lagt och passade på att fråga om utspädning.
Enligt honom sa kunde jag även späda ut ölet direkt i sekundären.

Kenneth84 skrev:

Min hydrometer gick i golvet under bryggdagen, så jag har inte haft möjlighet att kolla det.

Pratade med humle supporten om en order jag lagt och passade på att fråga om utspädning.
Enligt honom sa kunde jag även späda ut ölet direkt i sekundären.

Jag har själv inte så mycket erfarenhet av spädning men vill minnas att många avråder från att späda efter jäsning pga det inte blir bra. (tunt skulle jag tro). Spädning gör du bäst innan jäsning.

Om man räknar med spädning efter kok så kan man korrigera allt innan... Jag brukar späda till viss del.