Vilken mätutrustning behöver jag?

Hello!
Vad behöver jag för mätutrustning för att brygga öl? Gjorde min första sats utan, 2 veckor jäsning och sen 2 veckor till på flaska. Nu ska jag göra en saison och har precis förstått att jag måste mäta hur jäsningen gått innan jag tappar upp.  Jag antar att jag behöver en hydrometer, det är med denna man mäter jäsningen va? Sen kanske nåt för att mäta alkoholstyrkan.. kan nån skriva en liten lista på vad jag behöver så vore det kanon!

mvh

Sv: Vilken mätutrustning behöver jag?

Hydrometer är bra att ha, likaså en digital inne/utetermometer vars prob du kan fästa vid jäskärlet. Alkoholmätare behöver du inte.

Kör du helmalt (mäskar) behöver du definitivt en digital termometer av god kvalitet där proben tål att dränkas, och i början innan man fått lite känsla för hur ens vatten funkar kan det vara bra med lite pH-papper (3,8-5,5 är någorlunda användbart).

Och så är ett bryggprogram till datorn/plattan/telefonen käckt att ha för att underlätta beräkningarna lite. Men det går lika bra med papper och penna om man föredrar det.

Think globally. Drink locally.

Sv: Vilken mätutrustning behöver jag?

Tjena
Du behöver inte så mycket mätutrustning, en hydrometer och en bra termometer.
Hydrometern är alkoholmätare, den mäter hur mycket socker jästen har ätit upp.
Med hydrometern mäter du OG(original gravity)och FG(final gravity).
OG mäter du efter du har kokat vörten och FG mäter du efter den är jäst.
( OG - FG x 0,105 => alkohol i viktprocent
OG - FG x 0,105 x 1,25 => alkohol i volymprocent)

Sv: Vilken mätutrustning behöver jag?

Glöm inte mätglas till hydrometern.

Sv: Vilken mätutrustning behöver jag?

Håller med alla föregående. Du behöver främst termometer och hydrometer för att lära dig brygga.

Hydrometern är ömtålig men billig, var försiktig så håller den länge. Mätglas i plast håller grymt bra men är lite fulare än glasvarianten. Jag har haft sönder två i glas innan jag skaffade plast. Det finns en stor på 250ml och en liten på 100ml. Jag tycker 100ml räcker gott och väl och så blir det inte så mycket svinn i samband med många mätningar. Häll aldrig tillbaka dina prover utan smaka på dom eller häll ut dom.

Angående termometer så tycker jag du först kan skaffa dig en väldigt billig labbtermometer i glas för att i framtiden eventuellt uppgradera till en dyr digital (700kr+). De digitala i mellanprissegmentet går inte lita på och klarar inte fukt så det är en dålig investering.
Jag har skrivit längre i ämnet om du är intresserad: http://lindh.olkartoteket.se/2013/11/termometrar/