Problem med vattenlåset och vätska

Hej.
Nybörjare när det kommer till bryggning. Körde andra batchen igår och har några frågor som jag hoppas någon vänlig själ kanske kan reda ut.

Ölen står på jäsning och det bubblar oehört från vattenlåset. Har fått fylla på vatten med San lösning ett par gånger, är detta normalt? Finns det något man kan göra för att slippa fylla på stup i kvarten? Värt att notera är att vätska inte sugs in i jäskärlet utan lägger sig på locket.

Det är en IPA som står och jäser i 20,5 grader.

Fråga 2.
Fick ut 2 liter mer efter kok än beräknat, kommer detta påverka resultatet negativt? Vattningare, svagare öl?


Tacksam för svar.


/Den än så länge oerfarne

Sv: Problem med vattenlåset och vätska

koka upp lite vatten och låt det svalna, häll i vattenlåset.
Starsan skummar väldigt mycket, så det skummar över.
kör med vanligt vatten istället så borde det funka bättre.

ang fråga 2 så beror det väl på totalvolymen.
är det en fem liters sats så är två liter extra ganska mycket, är det en 20 liters sats så skulle inte jag ligga sömnlös över två liter extra.

//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Sv: Problem med vattenlåset och vätska

Tack för tipset!

Det hjälpte att skippa Starsan vätskan.

Satsen var tänkt att bli 15 liter, skalade upp ett 10 liters recept.

Sv: Problem med vattenlåset och vätska

Jag har alltid kört med star san i vattenlåset och det har gått bra alla hinkar utom en som envisades med att blåsa ut all vätska. Annars fyller jag aldrig på utan klara mig med de första spruten (kör med blomsprutan :-)

Sv: Problem med vattenlåset och vätska

har kört med starsan och det har bubblat över varje gång (förmodligen för stark lösning).
Nu hällde jag i lite whiskey, funkar fint.

Sv: Problem med vattenlåset och vätska

Egentligen är det overkill att köra StarSan eller whiskey(!)... Vattnet fungerar ju bara som en typ av backventil/filter så att inte luftburet skräp ska komma ner i hinken. Ödsla inte whiskey på sånt kör kokt vatten om inte StarSan funkar. Det finns värre infektionsrisker i processen.

7 Senast ändrad av Björn Petersson (2014-02-10 02:10:26)

Sv: Problem med vattenlåset och vätska

Ibland kan det vara bra - särskilt med extremt aktiva överjäster (se bild) -att använda en s.k. blow off tube ("utblåsslang") i stället för jäsrör. Har man den typen av jäsrör som har en avtagbar överdel kan sätta en slang på rörstumpen som sticker upp när man tagit bort bort överdelen/locket. Slangen leder man ner i en flaska, inte helt fylld med vatten, som får stå bredvid jäskärlet. Man kan också sätta en rörstump direkt i hålet för jäsröret och sätta slangen därpå.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0145.jpg

anm. På bilden är det en riktig överjäst (West Yorkshire Ale) som likt en lavaeruption  flyter upp ur jäsröret. Locket på jäsröret blåstes iväg minst en meter. Här skulle man kunna skippa vattnet i flaskan om man hade utblåsslang och ta vara på jästen.

Sv: Problem med vattenlåset och vätska

Jag brukade använda Star San i vattenlåset, men jag har gått över till Saniclean som inte skummar.

Björn Petersson skrev:

anm. På bilden är det en riktig överjäst (West Yorkshire Ale) som likt en lavaeruption  flyter upp ur jäsröret. Locket på jäsröret blåstes iväg minst en meter. Här skulle man kunna skippa vattnet i flaskan om man hade utblåsslang och ta vara på jästen.

Jag har använt West Yorkshire många gånger men har aldrig haft en lika kraftig jäsning. Vilken temperatur jäste du vid? Jag brukar jäsa vid 17.5-18.5 °C.

Sv: Problem med vattenlåset och vätska

Henrik_E skrev:

Jag brukade använda Star San i vattenlåset, men jag har gått över till Saniclean som inte skummar.

Björn Petersson skrev:

anm. På bilden är det en riktig överjäst (West Yorkshire Ale) som likt en lavaeruption  flyter upp ur jäsröret. Locket på jäsröret blåstes iväg minst en meter. Här skulle man kunna skippa vattnet i flaskan om man hade utblåsslang och ta vara på jästen.

Vilken temperatur jäste du vid? Jag brukar jäsa vid 17.5-18.5 °C.

Enligt mina noteringar började jag vid 16C men det steg sedan till 21C. OG på vörten var 1060 och det var 24 liter i en 30-litershink. Hade använt slurryn från en förkultur på 2 liter gjord av en Wyeast-påse jäst.