Sv: Bryggdag

mankang skrev:

Svart dubbel-IPA på kylning här.

Och snart mäskas in Bigfoot-klon in.

@mankang: Bra bryggfrekvens på dig, Bigfooten är fin så jag hoppas du lyckas bra med att klona den.

Själv ser jag det sista av en Weissbiervört silas ner i jäshinken. Perfekt att solen tittade fram nu när man börjar bli klar. Weissbier känns våraktigt på någotvis smile

Weinkeller skrev:

@mankang: Bra bryggfrekvens på dig, Bigfooten är fin så jag hoppas du lyckas bra med att klona den.

Tar igen ett 3-veckors uppehåll :-) Bigfoot: Kör löst baserat på BYO:s recept men är lite tveksam till torrhumlingen. Tycker Bigfoot är som bäst efter 2-3år.

Idag bryggs det IPA med Mosaic och Citra.

1,130

Blir en clone på Innis & Gunn idag!

1,131

Blir final i min veteölsjästutvärdering idag. Vinnaren åker till domartävlingen SM, resten åker ner i min mage. Mäskar just nu i min nya MLT, sen blir det kok utomhus.
Vad bryggs det ute i stugorna?

Lindh skrev:

Blir final i min veteölsjästutvärdering idag. Vinnaren åker till domartävlingen SM, resten åker ner i min mage. Mäskar just nu i min nya MLT, sen blir det kok utomhus.
Vad bryggs det ute i stugorna?

Hallå det är OS!
Och till det dricks färsk ESB wink

1,133

OS? Post boil OG menar du väl? ;-)

Idag var det dags för första försöket till någon form av lager/pilsner.

Har ganska nyss fått ordning på det som ska bli serveringskyl men tänkte passa på att jäsa lite i den innan den fylls med fat å flaskor.

3kg Pilsnermalt
0.2kg Vetemalt
0.1kg Risflingor
0.1kg Dark Ale-malt

20g Styrian Golding Celeia vid 60 minuter
30g Styrian Golding Celeia vid 5 minuter

2 paket Mauribrew Lager 497 (rehydrerade)

Pre boild gravity var 1.039

OG ner i jäshinken blev 1.049

Det var lite högre OG när jag hade hoppats på men ingen större fara tror jag.

Det blev 12 liter ner i hinken. Hade hoppats på mer men det blir väl 2 partyfat i alla fall. Vörten smakade fantastiskt gott, men det gör den å andra sidan nästan alltid. Inte så mycket humle som jag hade trott, men det kan nog bli hyffsat i slutändan. Nästa gång tror jag att jag ska ha i lite mer vatten och mer humle.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Idag bryggs en helt vanlig pale ale

Igår kväll bryggde ja, eller ja rörde ihop, en ölsats. Jag kom på att på dom 5 åren jag har bryggt har jag aldrig bryggt en ölsats. Det var skoj.

Idag bryggdes det en djävulsk klon smile

1,138

Har gjort en kraftfull dubbelIPA till SM. Kokades i garaget i minusgrader: http://lindh.olkartoteket.se/2014/02/smdipa/

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2014/02/140201_KungHoppo_0022.jpg

Igår gjordes en välhumlad pilsner med Citra men framförallt Amarillo i. Blir fint till i vår.

1,140

Snart dags för inmäskning av en hopfweizenbock till folkets val. Ren välgörenhet alltså! smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Mäskar en ESB i skrivande stund.

Väntar på kok på batch 77 som är vår första lager. Det blir en dubbelbock kallad Sator - I'd rather drink than talk.

1,143

Även om man inte vinner guld i SM spelar det ingen roll, vann mitt eget internmästerskap i dåligt utbyte. Fick vispa ned 800g maltextrakt för att få ordning på torpet.

Kör med blow-off denna gång för att slippa sanera kylen:
http://forumbilder.se/DC596/img-4780.JPG

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

En tjeckisk pilsner bryggdes igår på en "ny" tjeckisk malt.
Den var krossad i frabrik och jag antar den var vad vissa kallar dubbelkrossad, väldigt fint krossad.
Utbytet perfekt dock.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Bryggde en dark mild idag

Exprimenterar med att mälta havre hemma nu .

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Då har jag bryggt öl nummer tre till folkets val i SM. Det blev en Amerikansk Amber av folkölsstyrka och mycket humle från andra sidan jordklotet.  Kom gärna förbi och smaka "Slakadricka" och mina andra öl på SM-dagen 5 April i Linköping.

En apa med enbart amarillo.

Igår en IPA, idag en lager. Och imorgon ännu en lager.

Idag blev det IPA.