Renaste jästen?

Hej!
Började brygga med US-05 och 04 men har övergått till Nottingham torrjäst då jag anser den renare (mindre jästsmakande) än safeale. Vad har ni för andra rekommendationer för torrjäst som klarar temperaturspann mellan 17-22/23 C och skall vara så lite "smakande" som möjligt.

Jag brygger mest IPA och APA och har dessvärre inte tillgång till kylrum/kylskåp för att brygga pilsner vilket jag tycker är trist.

MVh Tim

Sv: Renaste jästen?

Jämför man dom tre så tycker jag absolut att 05 är den renaste, följt av 04 och sist Nottingham. Nottingham har en pepprighet som varken 04 el 05 har enligt mitt tycke. 05 har en tendens att jäsa ner några punkter mer än de andra på mina brygder i alla fall.

Vad gäller "mindre jästsmakande" så ska ju inte den färdiga brygden smaka jäst, då är det för mycket löst jäst kvar i ölet. Försök att få tag i ett kylskåp och coldchrasha ölet efter jäsning så kommer du få ett öl med mindre "jästsmak" oavsett vilken jäst du väljer.

Sen har ju olika jästsorter olika smakprofiler, men jäst ska det inte smaka..

Kör hårt!

Jag upplever att folk säger att smakar jäst, fast det inte gör det. Jag funderar på vilken smak dom egentligen känner, det är nog bara så att dom associerar fel smak till jäst. Min fru är sån, så jag försöker komma till botten med vilken smak hon egentligen känner.
Det gäller för övrigt inte bara hembryggd öl, och oftast mörkare ölsorter.

Har man ingen kyl att köra hinken i så går det förvara flaskor i kylskåpet 1-2 veckor före man ska dricka så sjunker iaf US05 ganska bra. S04an är ju mer flockulerande så den borde du inte haft några sådana besvär med.

Men om du är väldigt känslig för jästsmak så kan jag förstå ditt dilemma. Att jäsa US05 runt 16c och kallkrascha ölet med gelatin 2-3 dagar samt slutligen en månads lagring kommer ge dig så ren öl (ale) du kan uppnå i hembryggarsammanhang. Lagringen rekommenderas dock inte med välhumlad öl som APA/IPA. En riktigt ren pilsner kommer såklart vara väldigt ren i smaken men om det enbart beror på lång lagring runt 0-2c eller jäststammen vågar jag inte svära på.

Skulle kunna vara fenoler och/eller estrar som en del förknippar med jästsmak.
Safale 04 tycker jag ger en smak av plastighet, unkna gamla kryddnejlikor.
Tyvärr så hittar jag den smaken i en hel del kommersiella öl från svenska småbryggerier.
Nej för min del så skippar jag torrjästen helt.

Jag tycker US-05 ger en väldigt distinkt smak som jag inte kan beskriva så bra men som verkligen inte är ren om man jäser den i för hög temperatur. Jag har ingen jäskyl så jag jäsa i den temperatur som lägenheten håller och jag är ganska lat så jag gillar torrjäst men us-05 har jag aldrig fått klockrent resultat med. Jag testade "Wyeast 1332  - Northwest Ale" för att det var den amerikanska jäst jag kunde hitta som enligt specen hade högst översta gräns för jästemperatur. Jag tyckte resultatet blev mycket bra men jag har bara använt den en gång så egentligen har jag inte så mycket att backa upp det med, sen körde jag även andra trix som mycket gypsum i vattenbehandlingen, jästnäring och jäste med en better bottle i en hink med vatten som jag la ner isklampers i de första 2 dagarna.

Sen håller jag med om "Safale 04 tycker jag ger en smak av plastighet, unkna gamla kryddnejlikor.", jäser man den för högt ger den verkligen skitskumma smaker. Jag skulle säga glögg, gammalt vin och kemilabbet på gymnasiet...

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Mina erfarenheter är att US-05 spyr ut sig en del otrevligheter om man jäser för varmt. Att kyla ner ölet till 17-18 C är en mycket bra början. Sedan jäser vi i en källare som håller ca 16-18 C under den kallare delen av året. Vilken temperatur har ni kylt ner till? Kan ni ställa ölet i ett något svalare utrymme?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Att jästen spyr ut sig en del otrevligheter är ju som det ska vara. En del stammar spyr ut mycket en del mindre. Och självklart mer om man stressar jästen iom att den får jäsa för varmt. Det härliga i kråksången är att jästarbetarna "städar" efter sig när den är färdig med sockerarterna, Därför är det viktigt att låta jästen jäsa färdigt, Inte kyla ner innan den är klar, och inte racka om innan den är klar. Gör man det får man fler otrevligheter. Även om jästen står för länge så cellerna dör, så släpper de ut det den har städat upp igen. Därför kan jag bara ännu en gång rekommendera att kunna jäsa i reglerad temperatur, för att sen kyla ner ordentligt. att kallkrasha en IPA eller Dipa är heller inga problem, det bra då är att humlen (om man torrhumlar med pellets) följer med ner till botten och du får en strålande klar bira!

9 Senast ändrad av timmytoe (2014-02-05 09:53:12)

Tack för alla svar!
Ja det är en unken smak som jag tycker mig finna, vilket jag finner i många andra ales med, men jag försöker finna vart i processen som jag kan undvika "unkenheten". Det kan vara så att jag har problem med att jag jäser alldeles för varmt, min termometer visade 22/23C på utsidan av jäskärlet igår...
Nu är vädret ganska ombytligt men kanske skall testa att kallkrasha på balkongen med nuvarande sats.

Jag tycker även att ölen blir mindre "unken" med Nottingham, så det kanske är något i karaktären i US jästerna som jag inte gillar?

Tack igen, Mvh tim