1 Senast ändrad av andreashaggstrom (2014-01-30 23:08:14)

Förkultur på överbliven vört?

Hallå!
Min senaste besatthet är tanken om att bygga en DIY magnetomrörare (eller köpa en billig) och börja med förkulturer. Då jag läser tips och tricks på forum och i böcker verkar alla föreslå att koka en förkultur på spraymalt, men jag har en känsla av att jag någonstans läst eller hört att man kan göra det på överbliven vört (som sakta fått droppa från malten under/efter koket?
Tanken är då att samla upp, frysa det och plocka fram det igen då det är dags.
Kan man kanske använda stamvörten som blir kvar i botten på kastrullen efter koket (eller förstör humlen det?)

Bra/dålig idé och i så fall varför?

Sv: Förkultur på överbliven vört?

jag brukade samla upp några liter svag vört på slutet av lakningen som jag fryser ner i 1,5 liters PET flaskor.
När det är dags att göra en förkultur så tinade jag upp en flaska, kokade ner och reducerade så att OG hamnade på c:a 1,040.
Fungerar alldeles utmärkt att använda som mat till jästen.

Däremot har jag inte använt stamvört. Så jag har inte någon erfarenhet av det.
Men jag ser inte något problem med att även spara någon liter eller så till nästa förkultur.

Det är ett helt okej förfarande men du ska ha ganska mycket svinn i malten om du kan samla upp 2-3 liter. En bryggdag kan vara stressig nog utan att behöva samla upp spillvört. Det går ju planera in det i sin batchsize också, dvs vill man ha 20 liter så planerar man för 23 och häller bara den finaste vörten i jäshinken, det som ska saftsilas sen behöver man inte ens vara speciellt renlig med eftersom det ska kokas igen till förkulturen. MEN,DME är så billigt och framförallt enkelt att ha till hands och det blir ju alltid rätt koncentration så jag vet inte om det är värt jobbet men jag ska testa nästa gång jag brygger något som inte ska humlebombas.

Jag brukar ha ca 2L "trub" kvar med humle och druv efter att ha tappat "finvörten" till jäskärl(helt omöjligt att filtrera).
Detta brukar jag samla upp en en 2L karaff som får stå i kylen ca 1-2 dygn, gojset har då sedimenterat så jag har ca 1L med vad jag nu kokade (ofta 1040-1060), detta åker i en fryspåse och får ligga i frysen tills nästa förkultur.
Om det blivit baciller i kylskåpet, så kokas ju detta bort under ett kok på ca 10min.
Jag tycker denna procedur är väldigt stressfri då det tillhör städningen att hälla bort sörjan som är kvar i kastrullen.

/Fredrik