Underjäst stout?

En bryggmästare på gotland var med i P1 Meny. Han pratade lite om ölbryggning och kom in på stout. Sa då att den bryggs med både över och under, men då vanligast med överjäst. Klassas det inte som Ale? Och är inte all ale överjäst?
Tycker begreppen börjar bli luddiga här.....
Lite suddigt även vad gäller smaken. Jag bryggde en schwartzbierför nåt år sen som blev något starkare än normen, och nu i jul när jag tittade in på Bishops Arms här i stan, så hade dom en stout som faktiskt smakade nära nog exakt som den......   Var tog gränserna vägen???????

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Underjäst stout?

Det finns ju porter som är underjäst så känns ju inte omöjligt med en stout även om jag aldrig har hört talas om det.

Sv: Underjäst stout?

Om man använder "ale" som synonym till "överjäst öl" så *är* stout (normalt sett) en ale.

För mig är dock "ale" en delmängd av mängden överjästa öl, och porter/stout är en helt separat delmängd (förutom underjästa porter då).

Jag har aldrig hört talas om underjästa stout. Men varför inte?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Underjäst stout?

Jag skulle nog kalla en underjäst stout för en mörk lager wink
Fast jag håller med om att gränserna är flytande och många stilar överlappar, speciellt om man börjar avvika från det traditionella.

Sv: Underjäst stout?

Jag kan då inte komma på ett enda exempel på underjäst stout, däremot porter finns det ju exempel på (Carnegie). Traditionellt är ju båda ölsorterna överlästa, precis som tidigare sagts i tråden, men vet man vad man gör kan man förstås glida lite. En dry stout á la Guinness kommer inte smaka rätt med underjäst, men en fläskig foreign eller imperial stout kan mycket väl funka.

Think globally. Drink locally.

Sv: Underjäst stout?

Kenneth skrev:

Jag skulle nog kalla en underjäst stout för en mörk lager wink

+1 på det,..

Det kan också vara så att bryggaren i fråga nästan är helt frigjord från ale/lager diskussionens bojor. Han kanske brygger ÖL.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer