Är jästen körd?

Jag beställde ett jäströr(wlp) som kom till posten i måndags men jag har jobbat borta hela veckan så jag kan först hämta den idag! Min fråga är kommer det gå att använda den även om den inte legat i kylen utan legat på posten sedan i måndags? Om den nu inte jäser när jag häller i den. Kan jag efter några dagar hälla i en påse torrjäst för att få igång jäsningen?
Grejen är att jag ska brygga imorgon! Tycker ni jag ska skita i denna jäst o använda en påse torrjäst istället?

Sv: Är jästen körd?

Prova att lägg jästen i två dl avkokat och avsvalnat vatten (25°C ungefär), gärna i en burk med en plasthandske som sluter burken. Tillför en matsked socker eller maltextrakt efter någon timme.
Reser sig handsken så producerar jästen CO2. Detta är ett mycket starkt tecken på att jästen mår bra.

Men jag ställer några frågor. Hur mycket öl tänker du brygga, och vilken OG?
Kommer ett rör halvvital jäst att räcka? Överjäst, underjäst, temperatur?
Lite mer info från ditt håll, så kan jag kan ge dig mer också.

Det blir 15 liter vört i jäshinken. Tänkte brygga en dipa som hamnar på 8,5 procent. Det kommer jäsa i ca 21 grader. Sist hamna OG på 1,077 men skulle hamna på 1,084

Du behöver göra en förkultur till det ölet. Jästens kvalitet och mängd är det viktigaste i ölproduktion. Annars -  även om du kommer att göra ett öl som smakar kraftigt av humle så kommer det ligga en eller annan felsmak i bakgrunden och störa från stressad jäst.

Annars ett paket torrjäst (eller kanske 1.5 tom) är nog en bättre lösning om du inte har tid med en förkultur.

Jag har bryggt denna öl en gång tidigare. Då hällde jag bara i slurryn o den blev jävligt bra. Dock är jag tvungen att humla mycket mer. Så det tänkte jag göra idag. Men får köra med S-5 torrjäst istället. Den liknar väll wlp001 ändå?

Us-05 är torrvarianten av 001. Den gör sig mycket bra i öltypen.

Brygger nu så jag kör med torrjästen! Denna dubbel IPAn kommer soppa banan på sm hehe