Bielmeier 650140

Hejsan!

Funderar på att skaffa en sådan här till att köra BIABbryggning i lägenheten. Tänker koka ca 16-17 liter, 13 liter till jäshinken. Är det någon som testat denna billigare variant på de som går att köpa på Humlegården? Kok, hållbarhet, kvalitet etc??

http://www.bielmeier-hausgeraete.com/en … MARIA.html

Blir ju en femhundring inklusive frakt:)

Sv: Bielmeier 650140

Jag har en likadan och jag har precis gjort mitt andra kok med min och jag är supernöjd. Termostaten stämmer inte helt för mig, men den är enkel att använda och inte speciellt svår att rengöra. Kör jag maxvärme får jag ett lätt rullande kok, så det hade inte skadat om det var lite mer kräm i värmaren, men det duger gott (framför allt för de 57€ jag betalade för min ink frakt).

Men då ska nog beställa en sådan, kanske koppla förbi termostaten och reglera manuellt istället.. Tack för svaret! Ska uppdatera när jag använt min ett tag, funkar den bra så är det ett kap ju:P

Det här var för mig en mycket intressant nyhet. Vore jättekul med mer info angående Bielmeir. Jag kommer hålla koll efter uppdateringar i denna tråd smile

Jag kör med den emaljerade istället för den i plast. Modell 680122.

Dels för att jag hört att plasten kan bli lite mjuk och jag måste bära tunnan till badrummet för kylning och den har ju inga riktiga handtag. Dels för att värmeelementet i den är öppet, som en vanlig vattenkokare och det är lite mer mek att göra rent den.
Den i rostfritt är ännu snäppet dyrare men den är på bara på 1800w så det blir alldeles för klent att koka med. Kokade sats 31 i min igår och är fortfarande nöjd med den. Lycka till!

En fördel med att värmeelementet är öppet är att plastversionen har ett hål (eller grop) mitt i botten på behållaren. Det sitter ett skyddslock där, men det har jag skruvat loss för att låta hålet vara fullt exponerat. Fördelen med detta är att då jag whirlpoolar faller det mesta böset rakt ner i hålet och det är väldigt enkelt att tömma vörten rakt ner i jäskärlet utan att behöva sila bort humle mm.

Jag har mätt de två gånger jag använt den och ca 2.6 liter vatten ryms under kranen och jag har låtit det ligga kvar. Det går så klart att luta behållaren och tömma ut det sista, men då kommer ju också det bös jag är så glad att jag slipper med denna.

@Kostir har helt rätt i att plastversionen nog inte bör bäras runt på då den är varm och fylld med vatten och att den är lite mekig att göra rent. Mitt tips där är nog att absolut inte låta smutsen torka in, utan rengör den direkt du är färdig.

Grymt, fiffigt med hålet i botten:P Tack för alla svar! Ska beställa en i dagarna och uppdaterar med info om hur det fungerar:)

Nu kommer en första uppdatering på Bielmeiern. Det tog en vecka för den att komma hem till mig, helt ok tycker jag för att vara skickad från Tyskland. 530 kr inklusive frakt blev det, med rådande växelkurs, vilket känns som ett mycket billigt pris om den nu håller måttet. I min beställning medföljde också ett distansgaller att ha på botten, en glad överraskning då det kostar 79 kr på Maltmagnus eller 9 euro hos Bielmeier. Dagens testkörning, 18 liter kallt kranvatten, tog ca 60 minuter till kok vilket känns rimligt. Med isolering tar det kortare tid skulle jag tro.

Dock, tappkranen behöver med all sannolikhet att bytas, riktigt smäck verkar det vara. Funderar på antingen en kulventil och lämplig genomförning alternativt Humlegårdens svarta tappkran i plast om den pallar kokningen. Har en liggandes någonstans och ska testkoka den för att se, när jag hittar den. Eller någon som har erfarenhet av den i koksammanhang?

Fler uppdateringar kommer!

Jon

Humlegårdens svarta plastkran funkar bra i min bielmeierplastis!

jonhalling, vad kostade den när du beställde? Eftersom det blev 530SEK.... Nu verkar det bli 70,90 Euro vilket blir ca 660SEK....fortfarande hyggligt billigt men ....

Såg nu att priserna höjts, när jag köpte min kostade den 43 euro tror jag, nu kostar den 54 euro (http://www.bielmeier-hausgeraete.com/en … 650-1.html)

Kanske har de insiderinformation om att det kommer komma beställningar från bryggalna svenskar;)

http://www.bielmeier-hausgeraete.com/en … 40001.html
Är det någon som har denna. Kostar ju faan bara 1700 ca för ett schysst bryggverk verkar det som? Iallafall att mäska i....

Halloj!

Jag köpte den emaljerande varianten med kran. Och nä..., kranen var verkligen ingen höjdare. Den svarta plastkranen från Humle fungerar ej på min emaljerade gryta. Diametern på grythålet är mycket mindre än kranens diameter.

Kokade i grytan igår för första gången. Det gick mycket bra. Räknade med 3l bortkok i timmen. Verkade stämma rätt bra. Som många andra var jag tvungen att koppla bort överhettningsskyddet. Grytan stängde av värmen efter ca 30 minuters kok annars

Har nu genomfört första bryggningen med Bielmeiern (motsvarande Plastis hos Maltmagnus) och är nöjd med det mesta. Att koka 18 liter gick utan problem, fint rullande kok och något ambitiöst överhettningsskydd märkte jag inte av. Körde BIAB med den och hade lite problem att hålla värmen under mäskningen trots två fleecefiltar virade om den och en kudde på locket (körde utan termostaten, tycker den är väldigt osäker). Lätt att rengöra, inget som brände fast.

Kan varmt rekommendera den, speciellt med tanke på priset!