BIAB-mängder

Hej!

Jag har tänkt att testa detta med BIAB. Jag är novis i bryggarbranschen, men har bryggt på traditionellt vis ett par gånger. Jag letar runt efter en enkel beskrivning av de olika mängderna av de olika ingredienserna. Det verkar som om de flesta använder 3l vatten/kg malt till mäskning. Efter detta verkar vissa laka ur med 3l/kg malt till. Stämmer detta? Hur gör man sedan med humle? Finns det någon guideline att rätta sig efter där? Varför jag frågar är för att jag skulle tycka det var intressant att försöka brygga utan att följa ett visst recept, utan mer försöka lära sig hur man kombinerar de olika malt och humlesorterna utifrån sk "trail and error", men behöver åtminstone veta hur mycket vatten per kilo malt man behöver använda allt som allt.

Min andra fråga är om ni BIAB bryggare lakar ur i ett annat kärl efter mäskningen i grytan? Har fått för mig att det kallas MAXI-BIAB...? Eller räcker det att låta påsen rinna av, och sedan tillsätta varmt vatten för att uppnå den mängd vätska man vill ha? Påverkar det i sådana fall mängden socker, eller fastställs den mest vid mäskningen?

Många frågor, men jag är övertygad om att det kryllar av fantastiska bryggare här som kan svara på mina frågor. Som sagt, kan man undvika en massa formler är jag väldigt väldigt glad... Har alltid varit kass på matte...

Ha det gott!

Sv: BIAB-mängder

Grejen med BIAB är väl egentligen att slippa lakning. Av den anledningen kör jag full mängd vatten direkt. För tjockleken på mäsken har väl mest betydelse egentligen vid lakning och eftersom man inte utför det momentet i BIAB så har det ingen betydelse. Så har jag uppfattat det iaf och så gör jag, med gott resultat. MAXI-BIAB eller väl egentligen bara en metod för att öka utbytet alt. brygga större batcher/starkare öl om man inte får plats med allt i grytan precis som vid spädning efter mäskning.

Vid "lakning" (egentligen lakar man ju inte men hittar inget bättre ord) med vanlig BIAB så lyftar jag bara upp påsen. Sätter ett grillgaller under så jag slipper hålla den, låter den rinna av samt trycker med lagom kraft på påsen för att pressa ut vätska, finns extremt sprida åsikter om att trycka på påsen, många avråder från det men jag har inte märkt några negativa effekter av det.

Sv: BIAB-mängder

När jag kör biab trycker jag skiten ur påsen, inga problem. Maxi-biab fungerar bra men är slabbigt och kladdigt och plötsligt inte så mycket mer bekvämt än mäskning/lakning med bazookascreen.
När det gäller mängderna så är grundtanken med BIAB att man använder sin totala vattenmängd på en gång.
Mattebiten är inte så svår egentligen, plussa ihop önskad mängd med bortkok och den vattenmängd som du inte kan krama ut ur påsen.
Säg att du vill ha 20 liter i jäshinken. Din gryta/spis kokar bort 5l/timme. Malten kommer suga åt sig ca 1l/kg och vi säger att ditt recept säger 4kg malt totalt. Då ska du ha 20+5+4=29 liter vatten i biabpåsen med malten.

Har du läst Weinkeller grundliga men lätta guide till biab? Den ger dig all info du behöver för att komma igång: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166

Sv: BIAB-mängder

Tack! En följdfråga bara. Hur vet man hur mycket malt man behöver då? Om jag vill få ut 10l till jäshinken, så adderar jag 5l (de som kokar bort), men hur kommer jag fram till maltmängden? Är det kanske inte så noga? Man vill ju inte riskera att ha för lite malt.

Sv: BIAB-mängder

Jag både recirkulerar vörten och lakar. Tycker den extra tiden det tar för klarare vört och bättre effektivitet gör det värt.

Sv: BIAB-mängder

MartinOhman skrev:

Hur vet man hur mycket malt man behöver då?

Maltmängden bestäms av receptet tillsammans med din brygghuseffektivitet. Om du har ett bryggprogram till din dator eller platta så är det till stor hjälp vid sådana här beräkningar, även om det inte är särskilt besvärligt att räkna ut det för hand.

Vilken effektivitet du har är någonting du behöver ta reda på under ett par bryggningar; börja med att räkna med t.ex. 70% effektivitet, och justera siffran under kommande bryggningar tills du landar rätt. Hamnar du för lågt i OG första bryggningen så räknar du med lite lägre effektivitet nästa gång, och vice versa. För egen del har jag aldrig lyckats komma över 70% med BIAB, men det finns andra bryggare på forumet som rapporterar mycket högre siffror.

Think globally. Drink locally.

Sv: BIAB-mängder

Jag ligger stadigt på 75% med BIAB.

Vad vill du göra för öl då MartinOhman? Blir lättare att hjälpa dig med recept då...

Sv: BIAB-mängder

Så man kan säga att det är samma mängder, oberoende om man använder BIAB eller vanlig bryggning? Dvs, om receptet anger 4kg malt, så beräknar jag vattenmängden likadant? Har läst att vörten blir väldigt grumlig. Är det något ni upplevt? Jag funderar som nämnt i sådana fall på att cirkulera genom påsen, är det att rekommendera?

Gällande vad för öl jag vill göra, så har jag som mål att brygga åtminstone en öl i månaden i ett år, så jag vill försöka att brygga det mesta. Jag har precis en IPA, bryggd med Tomahawk och Summerhumle på jäsning. Jag skulle tycka det var kul att försöka brygga em belgare, men antar att det får bli en av de sista ölen jag brygger då jag antar att den kräver sitt hantverk. Vilket så klart alla öl gör... Också sugen på en Imperial Stout, men det är samma sak där. Jag tror jag håller mig i Pale Ale och IPA land ett tag. Jag har ett antal appar, bland annat iBrewmaster, som verkar bra. 

Ni får gärna utveckla detta med effektiviteten. Hur får man högre effektivitet?

Tack för alla tips!

Sv: BIAB-mängder

Den totala mängden vatten är samma för BIAB eller sats/flödeslakning. Du kokar ju lika länge med samma startvolym och malten suger åt sig lika mycket vatten du inte får ut. Skillnaden är bara att du i BIAB har i allt på en gång och i vanlig så tar du 2.5-3liter per kilo malt och mäskar med i 60min och resten av vattnet sköljer du bädden rent med efteråt. I mitt exempel ovan så skulle du blanda malten med 29l för BIAB på 4 kg malt. Vid "vanlig" mäskning och satslakning har du 10 liter i mäsken (4*2.5) och satslakar med resterande 19 liter förmodligen uppdelat i två omgångar.

Du behöver inte jaga högre effektivitet eftersom malt är så billigt. Att gå från 75% till 80% kan skilja på en 5-10kr i malt. Desto viktigare är det att ha en jämn effektivitet mellan bryggningar så din DIPA inte blir en IPA t.ex. Kommer man upp högt i effektivitet, över 85-90% så har du så pass mindre mängd malt till vattnet att maltsmaken kan minska. Inget att sträva efter i hembryggningssammanhang med för Carlsberg blir det ekonomisk katastrof med 70%...

Ja det blir grumligare i koket av BIAB men det behöver inte bli grumlig öl i flaskan i slutändan. Ett rejält kok med snabb kylning gör att du kan få ut väldigt ren och fin vört efter koket. Du kommer dock ha lite mer varm/kalldruv i botten på kastrullen efteråt.

Sv: BIAB-mängder

Lindh skrev:

Du behöver inte jaga högre effektivitet eftersom malt är så billigt. Att gå från 75% till 80% kan skilja på en 5-10kr i malt. Desto viktigare är det att ha en jämn effektivitet mellan bryggningar så din DIPA inte blir en IPA t.ex. Kommer man upp högt i effektivitet, över 85-90% så har du så pass mindre mängd malt till vattnet att maltsmaken kan minska.

Instämmer. Dessutom är risken stor att man vid extremt hög effektivitet (85-90%) också lakar ut otrevliga tanniner som du aldrig kan bli av med. Enligt min egen uppfattning en felsmak som på egen hand är anledning nog att hälla ut hela batchen. 70-75% är vad jag siktar på, då är man på den säkra sidan.

Think globally. Drink locally.

Sv: BIAB-mängder

Wow, tackar för engagemanget och de bra svaren! Jag återkommer när jag bryggt min första BIAB batch.

Ha det gott!

-Martin

12 Senast ändrad av Brandis (2014-01-21 15:23:22)

Sv: BIAB-mängder

Angående MAXIBiab håller jag inte med om att det skulle vara så mycket slabbigare (iaf inte slabbigare än hur Henok visar i "Brygg Öl"). Efter avrinning flytta påsen till en tom hink som förslagsvis står bredvid/intill ditt mäskkärl, häll på vattnet och låt stå med lite omrörning då & då i 20-30 minuter. Jäshinken funkar bra till det, den skall ju ändå rengöras inför jäsningen wink
Effektiviteten brukar öka också som nämns, själv gick jag från 65% till 82% med mitt tillvägagångssätt.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: BIAB-mängder

Den nackdelen jag hört gällande att koka med en grumlig vört är att även effektiviteten på humlen minskar. Den effektivitetsförlusten känns dock svårare att kompensera för. Sedan vet jag inte om risken för DMS blir högre med grumlig vört.

Men ska definitivt testa göra på det enkla sättet framöver för o se om det man gjort tidigare bara är tidslöseri.

Sv: BIAB-mängder

Ja Henok gillar nog att slabba eftersom han har separat mäsk och lakkärl. Det är det nog inte så många som kör med utan man isolerar sin hink-i-hink istället. Men kör man 10 litersbatcher i 30-liters hink-i-hink är det för lite volym för att hålla luften ovanför bädden varm i 60min. En bazooka i kylväskan skulle vara smidigare tycker jag.