Söt lager, varför?

Hej,

Jag har bryggt en lager och den har fått stå och bilda kolsyra i rumstemperatur i två veckor.

Innan jag buteljerade så smakade den inte söt, den var bra enligt min mening.

Sedan buteljerade jag på flaska med strösocker, och nu testade jag en flaska bara för att se att kolsyra bildats. Men nu är den söt?

Varför är ölen söt? Den var ju inte söt innan jag buteljerade, men nu är den det?

Kolsyra har bildats men på köpet har den blivit söt.

Är detta något som kan komma att försvinna efter långlagringen? Jag skall ju lagra flaskorna i minst 1 månad i kylskåpet på 3 grader (bästa jag kunde hitta).

Kommer den att utvecklas så med långlagring att det söta försvinner? Eftersom detta INTE har med märkningen vad jag vet eftersom vörten inte smakade sött efter den hade jäst klart och låg på stabila 1012 FG.

Tacksam för svar!

Sv: Söt lager, varför?

Kolsyrejäsningen kanske inte är helt färdig än, så det är det kvarvarande kolsyresockret som bidrar med sötma.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ok! Jag hoppas det, borde jag vänta med att stoppa in flaskorna i kylen i några dagar (1 vecka) till?

Vilken IBU har eran öl?

Kan det vara problemet?

Jag lade in i Beersmith innan jag gjorde ölen.

Den verkar ligga på 25 IBU, innan låg den på stabila 40 ungefär.

Något måste ha hänt eftersom det ändrat sig till 25 IBU.

Så kan vara därför den är söt med andra ord? Så det finns inget att göra åt det då?

Så det är bara hälla ut 17 liter lager pga att jag korkat nog inte extra kollat på vad värdet för IBU är.

Nu har jag ett sött lageröl, jag ville ha balans på betska och så. FAN!

Det konstiga är att den var inte söt när jag smakade av den innan buteljeringen, men nu är den det.

Wtf should I do!

Låt den nu stå i lung och ro innan du häller ut den. I värmen ett par veckor och sedan kallt ytterligare en månad. Smakar den räv fortfarande då så kan du hälla ut den. Jag tror du blir överraskad.

Balansen mellan beska och maltsötma i en ren lager är ganska viktigt då det inte finns så många andra smaker att gömma sig bakom. Med lagring kan ölen ändra karaktär till det bättre eller till det sämre om man har otur. Eftersom ölen redan är buteljerad så är det inte så mycket att göra någonting åt.

Men riktigt kall kan nog ölen vara helt ok till tex starkt kryddad mat, kanske med en limeskiva i wink Man kan också blanda den med en annan öl tex en riktigt bitter och utjäst öl och på så sätt få något mittemellan. Inte hälla ut! Hitta andra lösningar och kanske ha tålamod.

Jag får väl hoppas på det bästa.

Smakmässigt är den väldigt god tycker jag, hade jag bara noterat det där med IBUn innan jag satte igång så hade den nog blivit väldigt bra.

Men jag har ett recept som funkar, det ända jag behöver göra är att höja IBUn och göra en ny batch, så kan jag jämföra dessa två sedan.

25 IBU är väl inte helt tokigt i en lager? Det beror lite på FG med iof och vilken typ av lager som trådskaparen försökt brygga. Jag tror snarare på att allt socker inte jäst ut än, 2 veckor brukar oftast inte räcka för mig.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

25 IBU och lite söt, mitt i prick på en Märzen eller Helles

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Brandis skrev:

25 IBU och lite söt, mitt i prick på en Märzen eller Helles

Är det positivt? smile

13 Senast ändrad av Brandis (2014-01-20 16:08:29)

Gillar man typerna så smile
Men som skrivits innan kommer ölet ändra karaktär under lagringens gång och troligen kommer lite mer av sockret jäsas ut wink

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

alegi skrev:

Kan det vara problemet?

Jag lade in i Beersmith innan jag gjorde ölen.

Den verkar ligga på 25 IBU, innan låg den på stabila 40 ungefär.

Något måste ha hänt eftersom det ändrat sig till 25 IBU.

Så kan vara därför den är söt med andra ord? Så det finns inget att göra åt det då?

Hur sjutton vet man att den ändrat sig från 40 till 25 IBU? Har ni så utvecklat smaksinne att ni kan avgöra IBU när ni provar öl? Jag får helt lita på Beer Smith, men accepterar att det ändå är ett ganska trubbigt verktyg, beroende på kottar/pellets, hur färska de är osv. Alltså, kan ni avgöra detta genom provsmakning?

15 Senast ändrad av alegi (2014-01-20 20:23:17)

chukka: Nej jag menar alltså att IBU'n ändrade sig från 40 till 25 i beersmith smile inte genom att jag smakat den och sedan kunnat avgöra. Sen att den var på 40 innan och ändrade sig till 25 i Beersmith betyder ju inte att den faktiskt är 25 i ölen i sig. Kan ju lika gärna vara lägre eller högre.

Det gäller ju att humlen i sig inte är gammal (antar jag?) och att allt går som beräknat, annars blir ju värdena annorlunda.

Haha! Jag önskar dock att jag hade så skarpt smaksinne wink.