någon sorts ale

Nu ska jag snart diska så det blir rent och fint tills imorgon bitti då jag ska brygga. Har planerat en i allafall amber ale liknande öl. Ale blir det i allafall:-) Har krossat all malten själv med min trogna vän - brödkavlen - 2,805-6 kg fy fan ett arbeta. Receptet är i allafall:

2,5 kg Pale Ale (Weyermanns) 5,5-7,5 EBC
200 gram Melanoidinmalt 60-80 EBC
100 gram Dark Crystal 200-400 EBC
5-6 gram Rostat Korn 1000 - 1200 EBC

Jag vet inte om någon är så snäll att räckna ut färgen  - inte bara EBC men säga vilken färg EBC kommer att motsvara? Blir mycket tacksam. Jag vill helst ha den bärnsten till mörk bärnsten. Malten är krossat och blandat med varandra,så där går det inte ändra. Samtidigt kanske förklara man beräcknar EBC så enkelt som möjligt. I fall jag får den färg jag har planerat tänkar jag:

15 gram Simcoe: 1 timme
15 gram Carscade: 15 minuter
25 gram Amarillo tillsammans med 15 gram Liberty; 2 minuter

Jag planera min vanliga dekoktionsmäksning:

15 minuter: 68 grader
20 minuter: Dekoktion
10 minuter: 68 Grader
20 minuter: Dekoktion
15 minuter: 75 grader

Humlen blir som nämnd och vörtkok i 3 timmar.

Efter primär och sekundärjäsning primar jag med 4 gram socker per liter och låtar det jäsa på 2-3 veckor innan jag lagrar det vid 3 grader fram till sommaren. Ingen vattenbehandling förän lakningen.

Blir säkart gott, men jag är lite osäkar på färgen - vill så forbannat gärna det ska bli en amber ale:-)

Nästa vecka: Rökt Imperial Stout kryddat med lakritsrot- bryggas tillsammans med Tor:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: någon sorts ale

jag tror att du begär det omöjliga.
till att börja med så måste man veta volymen du ska brygga och exakt vilka EBC värden malten har.
du har uppenbarligen inte information om exakt vilket EBC malten som du använder har.
dessutom har du en tendens att glömma bort att ange volym i dina recept.
hur mycket som ett tretimmars kok ger i färg har jag också svårt att hitta några värden på.

det bästa brkuar vara att föra egna anteckningar om färgen.
då får man efter ett tag en känsla för hur det blir om man tillsätter det ena eller andra.

jag skulle dock tro att din öl blir mera åt det mörkröda hållet än bärnsten.
det är dock bara en kvalificerad gissning och inte någon direkt vetenskap.

det finns mer eller mindre bra formler för att uppskatta färgen på ett öl beroende på hur mycket av olika maltsorter man har i.

men om man inte vet exakt färgen på malten är det hopplöst.
om crystal malten är 200 eller 400 ger ju en otroligt stor skillnad.

strunta i färgen och brygg istället tongue

Hej Kenneth

Din uppskattning är inte mycket fel - mörk röd eller röd brun blev det. Koket blev längre än jeg hade först trott . 4 timmar och 15 minuter. Men eftersom det blev mörkare än jag trodde ändrade jeg en del i receptet och gjorde en ESB som jag kallar "The Holy American/Pacific Hopbomb" med teoretisk IBU 127 - kom ihåg att jag sade teoretisk! Nu ska man inte bli så där chockat över det - det är mest aromen jag har fixerat mig på i går. Kopiera receptet från en dansk hemsida där jag publicerade inatt:

2,6 kg Pale Ale Malt
200 gram Melanoidin Malt
100 gram Dark Crystal Malt
5-6 gram Ristet Byg
15 Gram Cluster + 10 gram Colombus (koges 1 time)
8 gram Carscade + 8 gram Pacific Gem (koges 15 minutter)
13 gram Simcoe + 13 gram Liberty (koges 5 minutter)
7 gram Chinook (koges 2 minutter)
30 gram Amarillo (koges 1 minut)
Northwest Ale Gær

Mæskning:

15 Minutter: 69 grader
20 Minutter: Decoction (1/3 af masken)
15 Minutter: 69 grader
20 Minutter: Decoction
20 Minutter: 78 grader

Karbonering efter endt gæring med 4,5 gram sukker pr. liter

OG blev 1072 - hade planerat 1060 med utgångspunkt i 70% effektivitet.

Jag bör kanske säga angående volumen att jag alltid bryggar 10 liter - om jag skulle glömma bort det i någon sammanhang.

Nu har min fru kastat bort hembryggaren där det fanns formler (kvinnor alltså - förstår inte alltid vad som är viktigt:-)!!!!!) för beräckning av EBC, men kanske du eller någon annan har en som är bra, pålitlig och enkel? Eller hur man beräcknar effektivitet kan jag också behöva?

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Idag omtappade jag alen och jag är galen lycklig för hur det har blivit och inte minst hur det kommer utveckla sig under sekundären, flaskjäsningen och lagringen. Rak på sak - den blir alldeles fantastisk! Ska först säga att vid omtapningen var den 1016. Ren underbar citrus/grape humledoft med en diskret doft av knäck, karamel och lite brända nyancer. Fyllig och förutom att ölen självklart hade en vis jästig ton i sig, var det smak av knäck, karamel, lätt brända nyanser, med en stor stor, men behaglig beska, citrus/grape och en lång eftersmak. Det här blir stort och om det inte var för min misslyckande med beräckning av färg skulle denna kommande underbara ale aldrig bli fött. Kul att något riktigt gott kan uppstå från misstag och improvisering under själva bryggningen. Glad jag har allt noterat så jag har receptet kvar:-)

ALBA GU BRATH

Tänkte att ni skumme få se ölen. Tills vidare absolut i särklass bästa ölen som jag har bryggat:)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/The%20Holy%20American-Pacific%20Hopbomb.JPG

ALBA GU BRATH

Ser smaskigt ut smile

/Fredrik

7 Senast ändrad av jan_johansen (2006-06-14 21:38:06)

Tackar så mycket:-) Den är också helt suverän och att den kom till av en tillfällighet gör det ju lite mer cool (och heavy metal;-)!!!) Jag tror förövrigt att jag måste ha varit blind vid omtappningen då jag skrev att det var 1016 - måste ha varit 1026 eftersom FG blev 1020. Jag är gammal och senil är jag, men tack och lov kan jag fortfarande brygga smile hahahahaha

Doft: Ren rå amerikansk humledoft med citrus/grape med svag malt/karamel
Fyllig och len, med smak av citrus/grape, hallon (svag), bra maltsötma, karamel, knäck och lång tydig men avrundat beska som varar länge. Och så är den väldigt fräsch också smile Jag är nöjd smile

ALBA GU BRATH

Och här en ännu bättre bild

http://www.humle.se/punbb/images/upload/The%20Holy%20American-Pacific%20Hopbomb2.JPG

ALBA GU BRATH

Öl och kalaspuffar, det är frukost för en riktig hårdrockare det :-)

/Fredrik

Fredrik skrev:

Öl och kalaspuffar, det är frukost för en riktig hårdrockare det :-)

/Fredrik

Hahahahahahahahaha - jo, det är inte dumt wink

ALBA GU BRATH

Kenneth: Du fick en flaska av mig - har du testat den? Jag är jättenyfiken på vad du tyckte om den smile  Och nu är jag äntligen tillbaka efter Ryssland och mit lilla Danmark smile

/Jan

ALBA GU BRATH

Jan: Tack för flaskan. Jag har inte provat den än. Tänkte att den skulle lagras ett tag, men den kanske är färdiglagrad redan nu?

Hej Kenneth. Jag skulle säga att den är helt fin smile  Smakar bäst tycker jag vid omkring 10 grader eller så smile

ALBA GU BRATH

Hej Kenneth

Glöm inte att tycka till angående ölen:-) Jag har just druckit en själv och jag anser att den kan inte bli bättre än nu:-) Så, skål på dig:-)

ALBA GU BRATH

Nu har jag provat denna dryck.

Här kommer mina intryck och tankar:
Utseende: Kraftigt lätt brungult skum, ölets färg mörbrun och lätt disigt/grumligt.

Doft: Karamell o knäck, humle med lite citrustoner och med en liten lätt "pappighet".
Efter en stund framträder och vissa fenoliska "plastiga" dofter.

Smak: Mycket eldig alkohol, kola, knäck, torr mörk choklad.
En vass beska i eftersmaken med en del torkad frukt.
Viss sälta som kommer efteråt finns också.

Kommentarer: Påminner om ett maltsirapsextraktbaserat öl.
En lite tunn kropp med lätt kvarvarande sötma.
Ett intressant öl med stor komplex karaktär men kanske något efter "bäst före" datum.
(mitt fel som inte druckit det tidigare)
Fortfarande dock en trevlig och bra öl som man avnjuter i små sippar.

Om jag skulle sätta poäng på denna "strong ale" eller vad man ska kalla det så skulle det bli runt 32-36 av 50 möjliga.

Nu är det min tur att skicka något till dig.
Kanske hinner jag packa iordning ett paket i helgen.

16 Senast ändrad av jan_johansen (2006-08-17 02:53:22)

Hej Kenneth

Det var konstigt - kanske en dålig flaska, för jag kännar knapt igen ölen som du beskriver den. Kanske något fel på flaskan. Dock bra att du tyckte om den ändå. Jag undrar hur du har förvarrat den, för när jag testade en flaska här i augusti var det ingen tecken på oxidation? Jag har förvarrat mina flaskor i kylen vid en temperatur omkring 1-2 grader.

Jag lät en som skrivar ölressonationer på en dansk hemsida testa samme och som du kan se, är det en helt annan beskrivning:
Dato: 11-07-2006 17:42 (Profil: Maria Send besked til Maria)
11.07.06. Denne øl har jeg glædet mig enormt til at smage, for humlebomber er lige mig!
Jeg skænker den i to glas, for Anton skal også have lov at smage.
Brygget er mørkebrunt og har et flot og meget stabilt skum.
Anton der jo ikke først skal skrive en masse udbryder: DET er øl, det her!!! Kort pause: Den smager helt fantastisk efterfulgt af en masse uhm'er og ah'er, den har en meget fin smag, siger han, og den første mundfuld er jo altid den største overraskelse, men denne varer ved i hver mundfuld.
Jeg er jo ved at være klar til at smage - men det første er jo duften, der vælder op af glasset og siger: humle, humle, humle og jeg aner desuden strejf af karamel/ristet malt. Smagen er ubeskrivelig dejlig og harmonisk. Der er masser af aromahumle, ristet malt, karamel, et strejf af lakrids, citrus, anden frugt, et strejf af syltede figener og bær, og Anton mener også melon. Jeg må konkludere at der var alt, alt, alt, alt for lidt i den flaske (hint, hint).
Anton afslutter sit glas med at sige: Du kan godt maile til den svensker og sige at det er en af de bedste øl, jeg har smagt!
Så det vil jeg gøre og samtidigt fortælle ham at af 8 mulige fik denne pragtfulde øl 8 point!

Hmmm - pinsamt att jag blir kallat för svensk hemma i Danmark smile

Det är förstås inte min avsikt att trampa på dig, för att du inte hade samma uppfattning om ölen som Maria som skrev ovanstående resonation, men det kanske har varit lite fel på flaskan, eller om den har varit utsat för länge vid rumstemperatur, eller solljus eller annat. Den borde inte heller gå över "best förre" datumet, eftersom den blev bryggat i april månad og jag använde mycket humle också, som ju är konserverande. Så nogot konstigt kanske har händt med flaskan du fått.

Hoppas du har mod på mer smakning av mina öl:-) Tack för dina tankar om ölen också:-) Angående maltsirapsextraktbrygd - ja, jag erkännar att jag kanske har fått en lite för stor kärlek till att karamelisera vörten lite väl mycket, i mångas ögon (de mörka alesorter alltså) - tycker att det utvecklas många spännande nyansar vid det. Det kanske var långkoket/karameliseringen du menade? smile Karamel och heavy metal  - uhm smile Min senaste brygd - en brown ale (kryddat) lät jag koka i 5 timmar smile

Vänliga Hälsningar
-Jan

ALBA GU BRATH

17 Senast ändrad av Kenneth (2006-08-17 12:24:08)

Det är nog mitt fel att ölet åldrats så snabbt.
Jag har haft den i betydligt högre temperatur eftersom det inte fanns någon plats i mitt kylskåp.
Höga temperaturer som i sommar gör att ölet oxiderar snabbare än om man har det i kylen.
Den extremt långa koktiden ger väldigt mycket karamellisering vilket gör att jag upplever det som sirapsextrakt.
Kan passa i vissa typer av öl, till exempel skotska ales, men för min del är det inte det jag sträver efter i mina egna öl.

Humlesmak och arom fanns där fast inte alls så påtaglig som nämns ovan. Troligen bryts de ämnena ner snabbare vid högre lagringstemperatur.
Beskan upplevde jag som mer vass än besk. Det kan också vara ett tecken på att den lagrats varmt.

Nästa gång (om det blir fler) så ska jag sköta om dina öl bättre.

Hej Kenneth

Som sagt - det blir fler om du vill själv smile Jag måste dock säga att med just den här ölen tyckte jag att karameliseringen av vörten passade jättebra - i allafall efter min mening. Att den fremstod mera sirapsaktig än jag upplevde den kanske berodde mycket på att den hade oxiderat? Jag upplevde en bättre balans i ölen också, vilket ju också minskade den sirapsaktiga smaken. Det fanns gott om humlesmak och arom också, som hållde den på plats smile

Ja - nu måste jag iväg. Ser fram emot att få smaka dina brygder Kenneth, och hoppas att du själv är intreserat i att prova fler öl från norrlands galnaste bryghus big_smile

ALBA GU BRATH