någon sorts ale
Nu ska jag snart diska så det blir rent och fint tills imorgon bitti då jag ska brygga. Har planerat en i allafall amber ale liknande öl. Ale blir det i allafall:-) Har krossat all malten själv med min trogna vän - brödkavlen - 2,805-6 kg fy fan ett arbeta. Receptet är i allafall:
2,5 kg Pale Ale (Weyermanns) 5,5-7,5 EBC
200 gram Melanoidinmalt 60-80 EBC
100 gram Dark Crystal 200-400 EBC
5-6 gram Rostat Korn 1000 - 1200 EBC
Jag vet inte om någon är så snäll att räckna ut färgen - inte bara EBC men säga vilken färg EBC kommer att motsvara? Blir mycket tacksam. Jag vill helst ha den bärnsten till mörk bärnsten. Malten är krossat och blandat med varandra,så där går det inte ändra. Samtidigt kanske förklara man beräcknar EBC så enkelt som möjligt. I fall jag får den färg jag har planerat tänkar jag:
15 gram Simcoe: 1 timme
15 gram Carscade: 15 minuter
25 gram Amarillo tillsammans med 15 gram Liberty; 2 minuter
Jag planera min vanliga dekoktionsmäksning:
15 minuter: 68 grader
20 minuter: Dekoktion
10 minuter: 68 Grader
20 minuter: Dekoktion
15 minuter: 75 grader
Humlen blir som nämnd och vörtkok i 3 timmar.
Efter primär och sekundärjäsning primar jag med 4 gram socker per liter och låtar det jäsa på 2-3 veckor innan jag lagrar det vid 3 grader fram till sommaren. Ingen vattenbehandling förän lakningen.
Blir säkart gott, men jag är lite osäkar på färgen - vill så forbannat gärna det ska bli en amber ale:-)
Nästa vecka: Rökt Imperial Stout kryddat med lakritsrot- bryggas tillsammans med Tor:-)
ALBA GU BRATH