Vattenjustering utan vattenprofil

Efter att jag drack dales pale ale så slog det mig att sulfat halterna måste jag öka!
Men det fanns ingen vattenprofil som direkt nämnde sulfat halterna utan närmast är hårdheten på 4. Vilket är ett mjukt vatten. Närliggande kommuner har 10-20 ppm enligt en gammal rapport från 2009.
Om jag vill lägga mig på ca 200 ppm ska jag chansa o utgå från att jag har 20?
Ska jag använda magnesiumsulfat eller Kalciumsulfat? (Det jag har hemma)

Tack för svar för de här med vattenjustering är ett härke! smile

Sv: Vattenjustering utan vattenprofil

Om du ringer ditt vattenverk och tjatar kan du säkert få en detaljerad vattenrapport med sulfathalter och annat.

Men annars kan du nog utgå från 20 ppm sulfat, det borde nog vara tillräckligt exakt om du siktar på 200 ppm.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Vattenjustering utan vattenprofil

Har du mejlat till din kommun och frågat? Jag fick själv göra det och efter lite om och men så fick jag mitt svar...
Hårdheten säger inte mycket om sulfathalten men tror det är rätt vanligt i sverige på dom siffrorna, kör på kalciumsulfat om du vill prova att höja lite.

Sv: Vattenjustering utan vattenprofil

Tack för svar!
Endast testat att skicka mail men behöver kanske vara mer ihärdig. Ett av de närmsta stegen till att optimera bryggningen är trots allt genom vattenbehandling.

Sv: Vattenjustering utan vattenprofil

Jag tycker det vore en bra idé att samla alla vattenrapporter i t.ex. Wikin på shbf som ett arkiv. De ändras ju såklart lite beroende på säsong men kan ändå vara vettigt.
Här är Norrköpingsbvatten från augusti 2013, Borgs vattentäkt:

Ca 29
Mg 2.4
Na 8.8
SO4 39
Cl 12
HC3O 61
pH 8.3

Sv: Vattenjustering utan vattenprofil

Tycker jag låter som en bra idé. 
Någon som har koll på hur man ska kompensera för IBU justering när man tillsätter sulfat. Håller på o förbättrar ett recept som ja ville ha mer beska i men om jag både tillsätter mer humle o sulfat kanske det blir för mycket?

Sv: Vattenjustering utan vattenprofil

Kan det bli för mycket? 100 IBU är ju max smile
Ett tips är att ha samma IBU som OG, dvs 50 IBU på en 1.050-öl. Ger en jämn balans...

Sv: Vattenjustering utan vattenprofil

Fast det borde väl gälla fram till 1050 sedan är det väl 10 IBU per 5 og höjning för 1.1 i og o 100 ibu behövs väl inte för att de ska vara balanserat? smile Men även om den inte kan gå över 100 IBU kan väl upplevelsen av beskan öka genom mer sulfater?

Sv: Vattenjustering utan vattenprofil

Det finns även vissa humlesorter som ger upplevelsen av större beska än andra, te.x. Galaxy som kan ge en rejäl skjuts. Smaka på Omnipollo Nathalius...

Sv: Vattenjustering utan vattenprofil

Jo, gjorde nyligen en smash med galaxy o märkte det smile
Nu får den vara med i mitt dipa recept som bitterhumle. Dem har en nästan stickig beska.