Flaskförsök

Hade några flaskor från IKEA, Korken (1 liter, 19 kr/st) närmare bestämt, som använts till förra årets sats av den klassiska Dunderglöggen stående i skåpen. Provade dem till öl, och resultatet är mycket bra. Eftersom de är lite festligare än vanliga halvlitersflaskor kan man ju använda dem om man vill ge bort lite öl, eller ta med till vänner för konsumtion. De kostar ju några kronor, men det kan det ju vara värt.

Primade med 6 g/liter till ESB, och efter tre veckor har ölet bra kolsyra, korken är alltså tillräckligt tät. Eftersom det inte går att ladda upp bilder får ni se en tom flaska istället för min fyllda smile

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30213552/

Sv: Flaskförsök

Det tråkiga är ju att dom är helt genomskinliga (ölen utsätts för UV-ljus), vilket gör att ölen åldras snabbare. Se till att ställa flaskorna på ett mörkt ställe om du använder dom.

Som jag skrev tänkte jag mest ha dem som presentförpackning, eller ta med till någon tillställning. Får linda in dem i något emballage smile

Eller förvara dom i en mörk påse. Man måste inte krångla till det i onödan... Själv förvarar jag vissa flaskor för långlagring i vinkartonger från systembolaget; mörkt, stapelbart, säkert, gratis...