Är jag tvungen att tvätta jästen?

Hej
Ska göra en skåprensning,och den tänkte jag jäsa med jästen från en strong irish Ale som snart ska tappas om till sekundär. Måste jag tvätta jästen innan eller kan jag bara tappa i den nya vörten i jäskärlet? Kan det bli för mycket jäst?

2 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2014-01-13 19:44:56)

Sv: Är jag tvungen att tvätta jästen?

antar att "kreusen", jästskummet påtoppen har lagt sig? annars kan du toppskörda rakt ner i en förberedd förkultur eller din nya öl.

själv skulle jag hoppa över tvätten men inte hälla rakt på kakan. skörda lite av jästen ner i en förberedd förkultur och låt den kvickna till där innan du ger den den nya ölen. jästen kan vara i halvdassigt skick efter att ha jäst en stark öl och sen sedimenterat.

altt görutsätter att du kan hålla hyfsat rent och sanitärt.

Ja allt har sjunkit till botten. Men att skörda lite av jästen låter bra, får testa det.
Tack för tipset.
Är det bättre att skörda jäst från en svagare öl?

Plomma skrev:

Ja allt har sjunkit till botten. Men att skörda lite av jästen låter bra, får testa det.
Tack för tipset.
Är det bättre att skörda jäst från en svagare öl?

Jamen, jästen är inte lika stressad och vid bättre vigör. Jag brukar ofta brygga en normalstark öl med en jäst, och därefter brygga en starkare öl direkt på jästkakan. Detta förfarande får säkert vissa renläriga jästtalibaner att rotera i sina vörtpannor, men det ger alldeles utmärkta öl enligt min erfarenhet.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/