1 Senast ändrad av boppen (2006-06-05 12:28:10)

Till slut, först extraktbrygden på jäsning

Jag tog mod till mig och rörde ihop mitt första försök här på morgonen, en Bavarian Red Ale från recepten här på humle. Jag tror allt gick bra, jag fick ett OG på 1033 cirka - det tycker jag känns lite lågt?
Är det det och vad kan isådanafall ha påverkat det - kan det vara att av de 8 liter jag började koka så var bara cirka 5 liter kvar efteråt - jag fyllde aldrig på med vatten. Detta innebar ju då att jag fick fylla på med 20 liter kallt vatten i jäskärlet (detta innebar ju då också at jag inte hamnade rätt i temperatur då jag räknat på att blanda 8 liter vört med 17 liter vatten ;-)

Nåväl, vi får se vad som händer, det blir nog bra när det är klart - nu får jag sitta och vänta på att jäsningen ska börja!

/Boppen

Sv: Till slut, först extraktbrygden på jäsning

Det finns stor risk att ölen blir lite vattnig med så låg OG. Av de öl jag bryggt så har de bästa resultaten kommit när man har haft mellan 1050 och 1060 någonstans.

Ja, vad gör man då sommaren börjar komma, en junior är i antågande (som jag antar kan ta lite tid ;-), jättekastruller m.m. är är framme och en oanvänd jäshink står i källaren  - jo man sätter en till extraktbryggning - nu enligt annat recept som 'Lo' postat här på forumet. Och det verkar ju lovande, hade 7L vört som jag spädde till 15L och så ... OG 1032 den här gången, härligt!
Endera är det jag som är inkompetent eller så ska det vara så!

Jaja, vi får se hur det slutar iallfall!

Kan bli en trevlig 3,5-4% friskt smakande öl med, man vet aldrig smile

Kan bli en trevlig 3,5-4% friskt smakande öl med, man vet aldrig

Jag håller tummarna för det iaf!

Nu står båda jäshinkarna och bubblar där nere iaf - insåg att jag skulle behöva någon till för sekundärjäsning bland annat, blir till att lägga en beställning!

Om du mätte med en hydrometer när vörten var i kärlet så har du antagligen inte fått 1.033. Vört blandar sig nämnligen inte speciellt bra med vatten utan den mer sockerfyllda vätskan sjunker till botten.

så oroa dig inte. Antagligen har du ett högre og än vad du mätte fram.

7 Senast ändrad av boppen (2006-06-09 20:40:15)

Om du mätte med en hydrometer när vörten var i kärlet så har du antagligen inte fått 1.033. Vört blandar sig nämnligen inte speciellt bra med vatten utan den mer sockerfyllda vätskan sjunker till botten.

så oroa dig inte. Antagligen har du ett högre og än vad du mätte fram.

Aha, tack för upplysningen! Skulle jag ha mätt i den koncentrerade men avsilade vörten och sedan räknat om det på nåt sätt då kanske i förhållande till hur jag spädde ut?

En liten uppdatering:
Nu har man varit på BB i några dagar (en liten flicka blev det!) så när jag kom hem idag så bubblar det till lite försiktigt ungerfär en gång per 1,5-2,5 minut, jag var hemma i Onsdags en snabbvända också, och då bubblade det ungefär en gång var 15 - 30 sekund (jag bryggde i Måndags).
Så jag antar att det går åt rätt håll! Det blir ingen sekundärjäsning tror jag (verkar inte blir tid till det smile så jag låter det stå ett tag till innan jag tappar upp på fat / flaskor!
Hur lång tid brukar ni som inte tappar om till sekundärjäsning vänta innan ni tappar upp på flaska / fat?
Läser man på humle.se / Ölbryggning så står det att man ska jäsa in nån vecka och kanske lite till - i den här tråden rekommenderas det 3-4 veckor för en ale http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=713

Jag tror jag låter det stå nån vecka till kanske innan jag tappar upp, 2 veckor är liksom mittemellan ovanstående två rekomendationer :-)

/Boppen

8 Senast ändrad av boppen (2006-06-13 22:48:42)

Jag kom på andra tankar och flyttade över båda bryggderna till sekundärjäsning ikväll - och till min stora besvikelse var det infektion i det ena ölet :-( Så kan det gå, jag tyckte jag var övernogrann i sterilitetsväg men det räckte tydligen inte. Får ta det hela ett steg till nästa gång!
Men det andra verkade lovande, jag mätte med hydrometern nu igen och det var 1008 - kan det vara normalt?
Så nu har jag sanerat efter mitt slagsmål med häverten! (kom inte riktigt överens med den) Får se hur det ölet är om en vecka eller så när jag tappar det på fat!