Bryggning med BM

Hej alla glada bryggmästare! :-)

Jag har under en tid suttit och titta på video's, läst, räknat på att införskaffa en BM 20 liters.
Det jag sett på ett antal klipp är att vissa efter bryggningen häller vatten över mäsken.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet blir ju frågan vad händer när man gör detta med smak etc..

För Er som bryggt under en tid ställer jag frågan, hur länge håller ölen efter det att du gjort en bryggning och tappat den på flaska?

Hur mycket får ni normalt ut av ett brygg på en 20 Liters BM?

Jag jobbade under ett projekt en del i Belgien och blev mycket förtjust i de Belgiska ölen, Leffe är helt OK men tycker Westmalle tripel eller Tripel Karmelite är mycket bättre, en av favoriterna blev en Bink Blond och Brun som man kan privat importera till Svergie men när jag kontaktade Systembolaget blev prislappen tokhög då frakten var häftig.
Det är denna typ av öl som jag vill åt och undrar om någon gett sig på att producera något i detta håll och hur blev resultatet?

Jag bubblar av frågor och kommer säkert att skriva fler inom kort då jag snart skall bestämma om jag skall införskaffa mig en BM20 eller kanske rent av en 50

Tack!

/Daniel

Sv: Bryggning med BM

Hej Daniel!

BM producerar det som kallas Vört. Möjligen Stam-Vört, eller sötvört.
Sen kokas vörten med olika humlegivor, vörten kyls, blandas med jäst och förbrukar maltsockret, mognar och blir så småning om öl.
Jäst-sort och Humle-sort och jäsnings-temperatur bl.a avgör sen vad det blir för sorts öl.
Vattnet du sett kallas lakvatten och tar med sig maltsocker från maltbädden = helt enl boken!

Gå först en bryggkurs och lär dig grunderna innan du shoppar loss!
Ett gott råd i bästa välmening.

Med vänlig hälsning Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Tackar för tipsert och är nog inte fel.

Dock undrar jag hur är det med hållbarheten på ölen som bryggs i husen?

Är det någon som bryggt något snarlikt dessa öl som jag uppgav och hur blev isf resultatet?

Belgiska starka öl håller länge tycker jag. Ett halvår är ungt tycker jag. Du lär inte ha problem med att dricka upp dom innan de blir gamla, tvärt om...

Hej igen!

Ett hembryggt öl oavsett om det är bryggt i BM eller på annat sätt
har mkt god hållbarhet.
Hållbarheten avgörs, förutom receptet, av Dina hygienrutiner!
Hygien gäller strikt from att den humlade och färdigkokta vörten blivit kyld
till den temp som jästen skall tillsättas vid.
Ljusa svaga öl kanske håller nåt år,
Mörka och starka ett decennium ungefär...
Har själv en flaska kvar från 2006,
en svart Guinness-killer på nästan 10%.

Leta upp en bra kurs! :-))

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag har alltid lagrat mina fat i kylen och då håller de bra länge. jag tänkte bunkra upp lite inför sommaren och lagra dem i källaren som är runt 18 grader. Hur påverkas ölen i faten då? Någon som testat med ölen så hög värme en längre tid?

petern skrev:

Jag har alltid lagrat mina fat i kylen och då håller de bra länge. jag tänkte bunkra upp lite inför sommaren och lagra dem i källaren som är runt 18 grader. Hur påverkas ölen i faten då? Någon som testat med ölen så hög värme en längre tid?

Ju kallare desto bättre/längre hos mig!
Köp en kyl på blocket för en 5 hundring, och lagra dina öl i 5* istället :-)

JO tack jag har en kyl redan  som rymmer 4 fat, men som sagt tänkte bunkra upp lite mer;) tror sambon flippar ur om det kommer ännu ett kylskåp till matsalen;)