Hur man kan få vörten klarare med BIAB tekniken

Har startat denna tråd i ett annat forum, men eftersom det finns fler personer här på "molekylnivå" så vore det trevligt att höra eran åsikt.

Ni som brygger med BIAB tekniken känner till det där om att vörten är betydligt grumligare än med den gamla 3 kärlsmetoden och liknande bryggningstekniker. Men även ni som inte har testa BIAB känner säkert till detta lilla problem som egentligen inte har någon stor inverkan på det slutliga resultatet. Det tar dock lite längre för ölet att "klarna".

Det jag har testat är att koka i 30 minuter, sedan silat vätskan genom en silduk för att sedan koka upp och lägga i humlegivorna som vanligt de sista 60 minuterna.

http://forumbilder.se/DBIKA/dsc-7993.JPG
Här är två glas efter 30 minuters kok, den ena vilket inte är filtrerad och den andra filtrerad.

http://forumbilder.se/DBIKA/dsc-7995.JPG
Silning på g.

Har testat detta med endast två batcher och har fått riktigt bra resultat.

Skulle vara roligt och höra vad ni tror om denna metod?

Sv: Hur man kan få vörten klarare med BIAB tekniken

Kan inte det där ge upphov till hot side aeration? Vet inte hur stort inflytande det har på slutresultatet men om man ändå kan få klart öl i slutändan trots grumlig vört ser jag inte anledningen till att filtrera och riskera andra typer av problem. Jag har inte bryggt så många satser än men alla är körda med BIAB-princip och med en tids lagring brukar det bli klara och fina resultat.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Jag kör irish Moss å en whirlpool på 15 min efter kokslut. och jag har inte märkt nån skillnad i klarhet på ölet.när jag gick över till BIAB. Vart förvånad i början över hur klara ölen vart faktiskt.

HSA är ju mer eller mindre bevisat som en myt för hembryggare, tom John Palmer har tagit avsteg från sina tidigare uttalanden så det bör inte vara ett problem med din metod.
Hur mycket fortare går klarningen tycker du?

Själv kommer jag nog fortsätta med gelantin och kyla för klarning men om jag hade bråttom att få fram ett drickfärdigt öl så kan ju detta vara värt att ha i bakhuvudet.

Jag tycker det blir mer skräp i koket vilket ger en större förlust av totala mängden. Tar men med det i beräkningarna när man brygger så är det inga problem förutom att saftsilen sätter igen ordentligt. Att få en klar vört med hjälp av biab+whirlpool är inga problem. Här är en bild på en veteöl:

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2013/06/130504_biab_028.jpg

nils-alf skrev:

Jag kör irish Moss å en whirlpool på 15 min efter kokslut. och jag har inte märkt nån skillnad i klarhet på ölet.när jag gick över till BIAB. Vart förvånad i början över hur klara ölen vart faktiskt.

+1

www.facebook.com/bjorwik

soffgrupp skrev:
nils-alf skrev:

+1

+1
Jag kör protafloc istället.
Det är inga problem att få klar vört EFTER koket. Det blir bara mer druv.

Jag recirkulerar vörten (kran i lak/mäsk/kokkärlet är ju ett måste) och får lika klar vört som med traditionell mäsk/lak-metod.
Kyler man med spriral i kokkäret och väntar ca 30-60min beroende på hur "snål" man är på att breaket ska sedimentera, så tappar man ju glasklar vört till jäskärlet enligt Lindh's bild.

Postade en bild på min senaste öl i den här posten: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 892#p55892

Vad som gjort vår öl klarare:
Recirkulering
90 min kok
Spiralkylare
Whirlpool
o att inte ta med varmdruven
Samt sekundärjäsning

Något som varit bra för mig är att skumma av vid kokstart och fortsätta med det tills första humlegivan går i
Samt inte använda Protafloc.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Brandis skrev:

Något som varit bra för mig är att skumma av vid kokstart och fortsätta med det tills första humlegivan går i
Samt inte använda Protafloc.

Att inte använda protafloc känns ju lite motsägelsefullt. Vill du utveckla?

Mindre druv och/eller proteiner, tänkte mest på vid överföring från kokkärl till jäskärl. Har betydligt klarare vört över till jäskärlet utan protafloc.
Lagring i kyla klarnar ölen ändå sedan wink

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey